Gå til innhold
Arkivverket

[#6696] Krogh - Christie - Bucher, Bergen - Kristiansand 1


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jacob Andreas Krogh, født ca. 1770 giftet seg med Magdalena Margarethe Koren Christie f. ca. 1773 i Sund i 1797.Johannes Irgens Krogh f. ca. 1772 giftet seg med Magrethe R. Bucher f. ca. 1768 i Bergen Aug 1799.Jacob Andreas hadde en stund gjestgiverstedet Bukken (Buk van Raa) i Sund (1801), før han flyttet tilbake til Bergen.Johannes Irgens flyttet til Kristiansand og er å finne der i 1801.En av dem fikk sønnen Morten Mathias Krogh etter 1801 - han døde 8.8.1871. Det er ikke den samme som ble født i Bergen 22.11.1797, han døde i 1799.I FT. 1865 står Morten Mathias oppført som f. i Kristiansand ca. 1802. Han døpte sin første sønn Jacob Andreas f. 1831, sin andre Johannes Irgens f. 1833. Begge født i Bergen. Han hadde seks andre barn som vi har god kontroll på.Det vi ikke vet, er om Morten var sønn av Johannes Irgens eller Jacob Andreas. Vi vet heller ikke hvem som var foreldrene til disse brødrene, eller opphavet til konene Magdalena Christie og Magrete Bucher.Er det noen som kan bistå med dette, hadde det vært strålende...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei Heidi! Ifølge min utgave av kirkebøker på CD fra Familysearch, er faren til Morten Mathias Johannes Irgens Krogh, moren er Margrethe Rebkke Bruche. Morten er født 7. august 1802, døpt 14. august 1802. CDen dekker dessverre ikke Bergen for det aktuelle tidsrommet, men håper dette hjelper deg noe på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Er det noen som kan peke meg i retning av foreldrene til Johannes Irgens Krogh f. 1772 og Magrethe Rebekka Bucher, f. ca. 1768? De var gift i Bergen, men jeg har ikke lykkes å finne dem døpt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Potensielle foreldre til Magrethe Rebekka Bucher/Buccher er Henrich Peter Buccher og Marie Detlef/Detløf eller Johannes Michael Bucher og Else Margarete Farno. Johannes Irgens Krogh og Magrethe Bucher døpte jo sin førstefødte Else Margrethe da hun ble født i Bergen. Familien flyttet siden til Kristiansand, mens sønnen Morten Mathias siden flyttet tilbake til Bergen.Mitt problem er at jeg verken har funnet Johannes Irgens, broren Jacob Andreas eller Magrethe Rebekka døpt i Bergen og derfor ikke foreldrene...Noen som kan hjelpe med dette, og hvor familiene Krogh, Bucher og forsåvidt Christie kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst ei bok: Slekten Christie i Norge, skrevet av Helga Christie 1964. Slekten kom frå Montrose i Skottland. Den første i Noreg var Andrew Davidson C. som fekk borgarskap i Bergen 1654. Eller står det ein del om slekten i Store Norske L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Heijeg har litt info om Magdalena Christie.Magdalena Christie (1772-1865!) var datter av Henrik Christie (1736-1814) og Maren Sophia Sunde (1745-1782).Henrik var sønn av Edvard Christie (1701-1757) og Ulrike Hegelund (1713-1740)Edvard Christie var sønn av David Christie (1673-1719) og Engel Hosewinckel (-1740).David Christie var sønn av nevnte Andrew Christie (ca. 1620-1694) og Anna Guthrie (-1713).Disse opplysningene er fra Christieslektens stamtre (Helga Cristie 1954), og kan bekreftes i boken fra 1964 (som jeg desverre ikke har).Andrew Christie vil du finne som Anders Davidsen etc. i diverse registre i Digitalarkivet.Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei, flott!Takk for hjelp! Jeg var ganske sikker på at Christie var gammelt, stolt bergensnavn, men fant ikke riktig kobling. Dette hjalp!Finnes det liknende oversikt over Krogh og Buccher som noen vet om? (Nå håper jeg myyye!) :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har lett i døpte i Bergen, men finner fortsatt ingen av dem der... Heller ikke Magdalena som vi nå har navn på foreldrene på...Kan noen fortelle meg om jeg er blind!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Vel, du er vel ikke blind, men Magdalenas far ER faktisk oppført som blind i tellingen i 1801 (pussig sammenfall). Du finner ham i Sund i Hordaland som Henrich Christie.Om Magdalena var født det og hvor lenge han var i Sund vet jeg ikke, men mange av Christie'ene flyttet tidlig fra Bergen. De spredte seg som prester og embedsmenn over hele landet (hvertfall sør-Norge).Jeg har selv lett etter Christie-sider på nettet, men ikke funnet noen. Si fra hvis du lykkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei, takk for den! Jeg har notert meg hvor den blinde kremmeren ble av...Men jeg ble litt i stuss: Jeg fant også en Magdalena Margareta Christie 34 år i 1801 i Graven i Sunnhordland, hun var gift med sorenskriver i Hardanger Arnoldus V.westen Sylow Koren.Hun er da bare navnesøster til "min" Magrethe? Det er også to Magdalener på Storøen i 1801. Så dette må ha vært et kjært familienavn!Men, men, hun er bare en tante til Morten Mathias Krogh, så jeg får lete videre etter hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På Vital index i Familysearch finner jeg følgende.Morten Mathias Johannessen Irgens Krogh født 07.08 og døpt 14.08.1802 i Kristiansand.Foreldre var Johannes Irgens Krogh og Margrethe Rebekka Buche.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk Bjørn! Så er det avklart ihvertfall.Men jeg leter og leter etter Krogh og Buccher, dette var en lei nøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest knut fasting

Hei.Kan noen hjelpe med å plassere Johan Werner Koren Christie, 1879 - 1918, i rett sammenheng i Christie-familien ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Johan Werner Koren Christie var gm Klara Rønning, deres datter var Werna Julie Koren Christie gm Einar Gerhardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.