Gå til innhold
Arkivverket

[#6698] Ole Hansen, Enebakk


Gjest Leif Erik Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Nilsen

En av mine forfedre fra Enebakk har det ikke uvanlige navnet Ole Hansen. Han gifter seg i 1819 med Berte Larsdatter Skjeggelia, og han er da bosatt på Slora under Vestre Brevik (Enebakk bygdebok III, s.362). Alderen er oppgitt å være 22 år. Under Slora i bygdeboka står det oppgitt at en enke Kristine Nilsd. i 1818, 40 år gammel, gifter seg med enkemann Hans Amundsen, og at Hans Olsen dør i 1815, 44 år gammel. Det er også nevnt en Gunhild Hansd. som gifter seg i 1820. Jeg får da mistanke om at Hans Olsen og Kristine Nilsdatter er foreldre til både Gunhild og Ole. På FamilySearch finner jeg da også at Hans Olsen og Christine Nilsdatters datter Gunhild døpes 24. mars 1802 i Enebakk. Problemet er at jeg ikke kan finne familien i ft. 1801. Jeg finner i det hele tatt ikke noe ektepar med nevnte navn. I min leting etter familien (Hans, Christine og sønnen Ole) i folketellingen har jeg funnet en familie i Ås kommune der faren heter Hans Olsen og sønnen Ole - og sønnen er 4 år gammel. Men det irriterende er at ved en feil mangler morens navn. Den aktuelle gården er Gullen i Krougers sokn, Aas prestegjeld (Hans er husmann under denne gården). Er det noen som har mulighet til å sjekke originalen, for å finne navnet på kona til Hans Olsen på Gullen (jeg finner heller ikke denne familien i bygdeboka for Ås)? Kanskje noen også har mulighet til å se om det finnes nyttige opplysninger om Hans Olsen og Christine Nilsd. i forbindelse med datterens dåp i 1802?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei! Skal se mer på dette i morgen, men her er dåpen til Gunhild, i hvert fall! Døpte i Enebakk 1802, Martii 24: Gunild. Forældr. Hans Ols. og Christine Nilsd. Tømt u. S. Brevig. Fadd: Anne Brynildsd. Øjen, ?ise Nilsd. Præstgrd., Knud Brevig, Holm Øjen, Samuel Nilsen Dal i Ytterb. Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

1801: Sundby i Enebakk: 1036 Hans Olsen Mand 36 Begges 1ste egt. Husmand med jord M 1037 Christense Nilsdtr Hans kone 30 7 K 1038 Ole Hans Sønnen 4 M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

God morgen! Jeg tror dette må være den riktige Ole, siden både Gunhild og han har Samuel Dal til fadder: Døpte i Enebakk 1797: 1ste Octbr. Hans Sundbyejets Drg. Ole. F: Mari Sundbye, Olia T??en(Teigen/Fyen?), Jon Sundbye, Ole Dahl, Samuel ibid. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Hjertelig takk for svar, Laila! Jeg er enig med deg at dette ser ut som riktig Ole. Det virker da også sannsynlig at den Christense som er nevnt under Sundbye i 1801 er den samme som Christine. Jeg husker ikke nå hvorfor jeg har tenkt at dette ikke kan være rett familie - trolig har det med alder å gjøre (Hans er i 1801 oppgitt å være i sitt 36. år, mens han oppgis å være 44 når han dør i 1815, og Christense sies å være i sitt 30. år i 1801 og Christine 40 år i 1818). Det er mulig det også er visse opplysninger i bygdeboka som fikk meg til å tenke at dette ikke var rett familie. Jeg får ta meg en ny tur på biblioteket å sjekke opplysningene i bygdeboka igjen.Takknemlig hilsen Leif Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Etter en rask tur innom biblioteket i ettermiddag, har jeg funnet hva som var problemet: Ifølge bygdeboka for Enebakk, bd. III, s.197, ble den Ole som er sønn av Hans Olsen og Christense Nilsdtr på plassen Furuholen under Sundby, gift med Ingeborg Gundersdtr, og han var selv husmann på Furuholen i 1830-åra. Det stemmer aldeles ikke med "min" Ole Hansen. Han ble gift med Berte Larsdtr i 1819, flytter til Lysfjelldalen i Spydeberg på midten av 1820-tallet og dør der (enken flytter tilbake til Enebakk i 1846).Så da ser jeg for meg fire alternativer:1. "Min" Ole Hansen og den Gunhild Hansdtr som blir født i 1802 er ikke søsken, de har bare likt patronymikon og bor på samme sted (Slora) på omtrent samme tid.2. Den Ole som ble døpt 1. okt 1797, med far Hans Sundbyejet, er en annen enn "min" Ole - og det er bare tilfeldig at Samuel Dal er fadder både for Gunhild og Ole - eller Hans Sundbyejet er en annen enn den Hans Olsen som bor på plassen Furuholmen under Sundbye og som også får en sønn Ole i 1797.3. Christine og Christense er søstre, gift med hver sin Hans Olsen, og de får omtrent samtidig hver sin sønn som de kaller Ole (høres ikke særlig sannsynlig ut...).4. Opplysningene i bygdeboka er gale.Er det flere muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ingenting er som et godt mysterium! Her er en annen Ole Hansen døpt i Enebakk 1797: Febr. d. 26. Hans Holvigs Db. Ole. F: Kari Aasli, Thore Skjegli, Kari Staksrud, Xsten Aasli, Hans Skjegli.Alle plassene som er nevnt, er under Vestre Brevik. Hans Kristoffersen Skjeggelia var fra Hovin sogn i Spydeberg, ifl. bygdeboka, så der har du kanskje et spor. Enebakk III: Stakkerud s. 356, Ås1i s. 359, Hølvika s. 360, Skjeggelia s. 361 Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er en passende familie i 1801. Det er den eneste Ole Hansen i riktig alder i Spydeberg: 1801, Spydeberg, Hylli: 384 Hans Olsen Husbonde 48 Begge i 1ste ægteskab Bonde og gaardbeboer M 385 Kiersti Amundsdtr Hans kone 49 Begge i 1ste ægteskab K 386 Amund Hansen Deres børn 12 Ugivt M 387 Anders Hansen Deres børn 11 M 388 Ole Hansen Deres børn 3 M 389 Ole Hansen Mandens fader 80 Enkemand efter 1 ægteskab Levebrød paa gaarden M Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg setter stor pris på dine anstrengelser, Laila! Jeg greier ikke helt å gi slipp på tanken om at Oles foreldre er Hans Olsen og Christine Nilsdatter, ikke minst fordi Oles og Berthes eneste datter får navnet Christine. Men hvordan dette henger sammen, er fortsatt et mysterium for meg. Oles kone Berthe Larsdatter er for øvrig datter av Lars Svendsen og Anne Jonsdatter, og de er omtalt i bygdeboka III s.362 under Skjeggelia (plass under Vestre Brevik). La meg ellers gi litt utfyllende informasjon: Ole og Berthe får sønnen Hans i 1819, Lars i 1821, og datteren Christine i 1823. I alle fall Hans og Lars er født på Åstad under Rud i Dalefjerdingen. Ifølge kirkeboka flytter familien til Spydeberg i 1829, men det må ha skjedd noen år tidligere, i og med at sønnen Johan (min tippoldefar) blir født i Lysefjelldalen under Vøyen i Spydeberg i 1825 (de får tre barn til mens de er bosatt her). Lysefjelldalen ligger for øvrig like over kommunegrensa fra Enebakk. I kirkeboka for Spydeberg finner jeg i 1847 at enke Berthe Larsdatter og barna har flyttet tilbake til Enebakk "for over eet Aar siden" (sønnen Hans hadde flyttet for fem år siden).I ft. 1801 finner jeg en Ole Hansen, 1 år, på Lyserfieldalen under Wøyen, og jeg antok lenge at denne Ole var far til Johan. Men det må være feil; han er litt for ung (døpt 1. feb 1801) i forhold til den Ole som gifter seg med Berthe. Men problemet mitt er altså at jeg ikke får noen av de Ole Hansener jeg finner til å stemme helt. Og der ser det ut til at jeg fortsatt står...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Leif Erik Nilsen

I samarbeid med Laila Kornstad (der jeg har stilt spørsmål og hun har funnet svar), føler jeg meg nå temmelig sikker på at bygdeboka er feil, og at det er den Ole Hansen som gifter seg med Berte Larsdatter som er sønn av Hans Olsen og Christense Nilsdatter. Det må altså være en annen Ole Hansen som kommer til Furuholen på 1830-tallet. Blant annet er det ført i kirkeboka at Christense som enke flyttet til Spydeberg samtidig med Ole Hansen og Berte Larsdatter (og barn). 'Min' Ole er da født i 1797 som sønn av Hans Sundbyejet. At han må være bror til den Gunhild som blir født i 1802, vises ikke bare ved at Samuel Dal er fadder til begge, men også ved at Gunhild er fadder for Oles og Bertes første sønn Hans, og at Berte er fadder for Gunhilds sønn Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.