Gå til innhold
Arkivverket

[#6710] Fredrik Fredriksen Sandal f. ca 1692, Jølster ?


Gjest Atle Jan Westrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Jan Westrheim

Fredrik Fredriksen Sandal f. ca 1692 d. 1781, Bjarkøy, Troms. Gift med Marit Knutsdatter, Bjarkøy,Troms. I flg. Bjarkøy Bygdebok b. 2 s. 68 er det nevnt at han muligens er fra Jølster i Sunnfjord. Jeg har enda ikke funnet noe videre om Fredrik. Er det andre som kan gi meg noen ledetråder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Einar Benjaminsen

Sier bygdeboken noe om barna til Fredrik. Hvem var de, hva het de, og når var de født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

I flg. Bjarkøy Bygdebok så ble Johanna gift i 1773 med Ole Rasmussen, Sør-Leirvåg f. ca 1750. Disse bodde på først på Flatøy og senere på Krøttøy og fikk hele ti barn.Otte giftet seg i 1771 med Anna Margrethe Pedersdatter Gjevær, ant. fra Kvæfjord. Bodde først på Flatøy og senere Krøttøy og de fikk seks barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Benjaminsen

Disse Sandal som har dukket opp i noen skifter i Lofoten er da altså barn av Otte Fredriksen Sandal:Christian Ottesen Sandal (dør i 1799 i Vågan)hans søsken som nevnes da:Fredrich Ottesen Sandal (i torsken da, hvor jeg også finner ham i 1801)Margrethe Sophia Ottesdtr Sandal (finner jeg i 1801 Vågan, hvor hennes mor Anna også er da)Gotfrid Ottesen Sandal (som er i Astafjord i 1799, finner ham i 1801 tellingen også)Men grunnen til intressen for denne familien er at jeg i en vigsel i 1752 i Borge i Lofoten finner en Mademoiselle Margrete Sandal som gifter seg med enkemann Hans Gregersen fra Vareid i Flakstad.Denne damen som virker å være av litt høyere rang får 4 barn sammen med Hans:- Maren Johanna Hansdtr Colling - Jørgen Friderich Colling - Greger Hansen - Christian Opdahl (Hansen?)Som vi ser går både navnene Fredrik og Christian igjen her. Også i neste genrasjon finner vi likheter på navn i disse slektene.Mitt spørsmål er nå om det er noen som vet noe om et eventuelt slektskap mellom Sandalene i Bjarkøy og den Margrete Sandal som kommer til Vareid i 1752? Hun kan være født mlm 1715 og 1730, altså noe eldre enn Otte og Johanna.....Er det noen som vet noe?MvhEinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.