Gå til innhold
Arkivverket

[#6711] Isak Andersen f. ca. 1818 i Øre sogn M&R


Gjest Anne Brit Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Brit Jensen

Kan noen med lokalkunnskap hjelpe meg videre med å finne hvor i Øre sogn jeg skal lete etter hans forfedre? I FT 1865 bor han med familien som fisker på Brunsvig i Kristiansund. Han kaller seg da Isak Andersen Brunsvig, men dette er vel ikke Øre (Aure)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H.  Thingvold

Øre kirke ligger ved Batnfjorden i nåværende Gjemnes kommune. Inntil 1893 var Øre sokn en del av Tingvoll prestegjeld, deretter eget prestegjeld sammen med Gjemnes sogn. Brunsvika er en "bydel" i Kristiansund. Eventuelle opplysninger om hans opphav m.m. vil du finne i kirkebok for Tingvoll, eventuelt også i folketellinga 1801 for Tingvoll. Det finnes også 2 bind av gards- og ættesoge for Gjemnes, siste bind (3) er under utgivelse, forfatter Tore Leivdal. Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Brit Jensen

Takk skal du ha Øivind, det betyr at jeg kan finne både Isak og hans kone Guri Olsdtr. (som i FT 1865 oppgis være født i Thingvold) i samme prestegjeld (ev. i de gards- og ættesogene du nevner). Jeg har ellers fått låne "Auretales" gjennom mitt bibliotek, men det er kanskje ikke stedet å finne dem? Mange hilsen Anne Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På Familyserarch finner jeg følgende:døpt 20.04.1817 Isach Andersen av foreldre Anders Engelsen og Brith Isachdatter.De finner jeg gift 23.11.1806.Begge hendelser i Tingvoll.De døper også en Isach 12.03.1709.Jeg antar at det er denne Anders Engelsen jeg finner som tjenestegutt 20 år på gården Bersaas i 1801.Brith tror jeg du finner på gården Fiøseide på Tingvoll.Hun er 17 år i 1801 og bor med sine foreldre Isach Jensen 46 år og Guri Jensdatter 51 år.På Familysearch finner jeg også en Anders Engelsen døpt 29.04.1781 med foreldre Engel Andersen(Arentsen) og Kari Jørgensdatter.Disse finner jeg så på Tingvoll på gården Rønningen i 1801.Engel er 52 år og Kari er 46 år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H.  Thingvold

Den Anders Engelsen fra Rønningen som Rune nevner, hadde en søster, Jørri, som er en av mine tipp-tipp- oldemødre. I alt 7 søsken. Kari Jørgensdatter var født på Ramsvik (?). Engels mor var Sigrid f. ca. 1706 på Skar, muligens datter av Einar Ellingson på plassen Oppistua under Skar. De gårdene Rune nevner, ligger i området ved Eidsøra i nåværende Nesset kommune, mens Skar ligger på andre siden (øst) av Tingvollfjorden. Opplysninger fra Gards- og ættesoge for Nesset. Tingvoll prestegjeld var svært stort for 200 år siden og omfattet områdene på begge sider av Tingvollfjorden utenfor Øksendal til og med innsiden av Freiøya. Kirkebøkene går helt tilbake til ca. 1680. Vennlig hilsen Øivind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Brit Jensen

Takk til både Rune og Øivind! Guri og Isak er mormor og morfar til min mormor. Disse kveldstimene har hjulpet meg et laaaangt skritt videre! Mange hilsen Anne Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Som Øivind antyder vil nok både ættesogene og kirkebøkene bli nødvendige for å få bekreftet disse opplysningene.Familysearch er ikke alltid helt å lite på , men har selv erfart at det kan være et greitt sted å starte.Jeg har funnet følgende tilleggsopplysninger:Isach Jensen døpt i Tingvoll av foreldre Jens Olsen Fiøsede og Sigrid Isachdatter.Disse finner jeg gift 17.04.1754 i Tingvoll.Sigrid er da trolig den som ble døpt 17.08.1721 med far Isach Fioseide.Guri skal trolig ha Jonsdatter til etternavn og da kan dette være en bra kandidat.Guri døpt 22.02.1750 av foreldre Jon Larsen og Brit(Beret) Hansdatter gift 02.10.1748 i Tingvoll.Isach og Guri giftet seg forøvrig 06.10.1782 i Tingvoll.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Torill Berg

Jeg har også Isak Andersen Brunsvig i min slekt. I 1865 tellinga står han som gift med Guri Olsdatter Brunsvig. I kirkeboka for Thingvold har jeg imidlertid funnet han som gift med Beret (Flatdal?) dato 24. juni 1844. Han var da registrert med navnet Isak Andersen Fjøseide.Jeg har ikke funnet om han fikk barn med Beret. Jeg lurer på om noen har opplysninger om en av Isak og Guris sønner, Gunerius Isak Brunsvig, i ft 1865 oppført som født i 1864. Jeg lurer på om dette kan være Isak Gunerius Brunsvik som døde i Hammerfest 24.03.1894. Fødested oppgitt som Christiansund, år 1863. Hvor kan jeg lete for å finne ut om dette er samme person? Jeg tror det er samme karen, men helt sikker kan man vel ikke være. Dersom dette er 'min' Isak Gunerius har jeg etter 8 års leting endelig funnet han;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Vet ikke om jeg klarer det, men forsøker å lage en oversikt over Isak Andersens aner vha gode gamle Hyldbakk (bd iii)De ulike årstallene bør jevnføres med det andre har funnet:1. Isak Andersen; 2. Anders Engelsen; 3. Brit Isaksd. Fjøseide/Oppistua; 4. Engel Andersen; 5. Kari Jørgensd. 6. Isak Jensen Fjøseide/Oppistua (1756-1833); g. 1782 med 7. Guri Jonsd. Stølan/Innerstølan (1750-ca. 1802); 8. 9. 10. 11. 12. Jens Olsen Angvik/Systua (1723-1794); 13. Sigrid Isaksd. Fjøseide/Nistua (1721-20.1.1798); 14. Jon Larsen Solli (1722-1793); g. 1748 med 15. Brit Hansd. Rimstad (døde ca. 1765); 16. - 23. 24. Ola Pedersen Angvik/Systua (1677-omk 1750); 25. Magnhild Jensd. Bersås; 26. Isak Audensen Fjøseide (1694-omk. 1760); 27. Berit Knutsd. Stomsvik (ca. 1698-????) 28. Lars Jonsen Solli/Nordgarden; 29. Brit Einarsd. Myrset; 30. Hans Nilsen Rimstad (1675-1747); 31. Gurå Jonsdatter; 32. - 47.; 48. Peder Einarsen Honnstad (omk. 1640-omk 1700); 49. N. N.d. (d.e. 1701); 50. Jens Bersås; 51. N. N.d. 52. Auden Tronsen Sletnes/Nistua (1645-ca. 1717); 53. Guri Fredriksd. Sletnes (1650-1713); 54. Knut Olsen Stomsvik (1671-752); 55. N. N.d. 56. Jon N.sen; 57. 58. Einar Myrset; 59. 60. Nils Pedersen Rimstad (1631-CA. 1700); 61. Brit Hansdatter (d. ca. 1690); 62. - 95.; 96. Einar Pedersen Honnstad; 97. Marit Pedersdatter.Vet ikke om dette overhodet er til noen nytte. Men: Det var nær forbindelse mellom Fjøseid og de andre gardene på nordsida (!) av Sunndalsfjorden og Myrset, Bersås, Rønningan m.fl. Isak Audensen Fjøseide (født på Sletneset i nåv. Gjemnes) var ikke bare bruker av begge Fjøseidgardene. Han var også postbonde med ansvar for postføringen over fjorden til Eidsøra.Det hører med til historia at Isak Andersen Fjøseide (før Rønningen) i 1841 tok over Oppistua på Fjøseid fra sin morbror Jens Isaksen. Han ble i 1844 gift med sin kusine Berit Jørusd. Havdal (d.a. Jørus Larsen og Magnhild Isaksdatter.) Isak og Berit hadde ifølge HH 10 barn: 1. Mali f. 186; 2. Brit f. 1848; 3. Anders f. 1850; 4) Magnhild f. 1852; 5. Jørus f. 1854; 6. Jens f. 1855; 7. Lars f. 1857; 8. Gjertrud f. 1859; 9. Berit f. 1860 og 10. Karen f. 1864. (Med alle mulige forbehold da dette langtfra er kvalitetssikret.) Isak Andersen var også dampskipsekspeditør og skjøtet i 1875 garden over på sønnen Anders. Isak Andersen Fjøseide døde i 1902. Og jeg må innrømme at jeg ikke får så mye av dette til å stemme med at han skal være bosatt i Brunskvika. Det må være snakk om to forskjellige karer. Uten at jeg i farten forstår hvordan dette har skjedd. Men dette var alt herfra nå. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Se innlegg nr 5527. Isak Arntsen Brunsvig, ikke Andersen, ble født på Dalen i Øre. Fikk 6 barn med 5 forskjellige kvinner og fikk fengsel for det. Giftet seg med Guri Olsdatter Halsethagen som han hadde to barn med.Isaks nest siste datter, Anne Petrine Oline født i 1866 er min tippoldemor og da er vi i slekt, Torill, og likedan med Anne Brit fra Drøbak! Jeg har ikke tid til å følge opp dette før seinere i uka eller i neste uke, men jeg har noe informasjoner på denne familien; jobbet litt med dem i vår. At Isak Gunerius dro til Hammerfest visste jeg ikke. Det går an å sjekke utflyttingslistene fra Kristiansund om han står der, selv om kirkebøkene er brent. Vet ikke når jeg får tid til å sjekke dem, men har du venta i 8 år, gjør vel ikke noen uker til eller fra noen forskjell.... Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Da er vi vel enige om at vi har å gjøre med to Isak'er. Dette forklarer vel også referansen til Øre (som Dalen hører inn under.) Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Berg

Tusen takk for alle opplysninger, nå har jeg litt å arbeide med. Og jeg ser frem til å se resten av opplysningene du har om familien, Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Berg

Jeg håper jeg har funnet de rette anene til Isak Arntsen nå. Jeg fant iallefall et giftemål mellom Isak Arntsen og Guraa Olsdatter i 1853. Kirkebøkene for kristiansund er jo brent, men heldigvis var denne vielsen skrevet midt på en side, så det lot seg gjøre å tyde det.Som far til Isak Arntsen var Arent Isachsen Dalen oppført. Videre fant jeg dåpen til Isak i kirkeboka også, med foreldre Gaardsmand Arn Isaksen Dalen og Berith Ingebrigtsdatter.Dåpen til Arnet Isaksen finner jeg i kirkebok for Øre, foreldre Isach Tostensen Dalen og Mildri Arentsdatter.Mildri er et litt uvanlig navn og et søk på FS ga et resultat som kan være rett person: Mildri Arnesen døpt 04 sept 1757 med foreldre Arnt Larsen og Gunild Pedersdatter.Ved dobbelsjekking i kirkeboka sto denne Arnt Larsen også oppført med navnet Dalen. Videre finner jeg et giftemål mellom Mildri Arentsdatter og Isaach Torstensen 23. juli 1780, i Øre. Dette har jeg ikke sjekket opp i kirkeboka enda.Og så endelig har jeg en dåp på en som kan være denn Isaach Torstensen. Isach Tostensen døpes i følge FS 16.1. 1752 av foreldre Tosten Isaksen og Marit Nielsdatter. Jeg fant dåpen i kirkeboka og da var Isach oppført som uægte.Jeg håper inderlig at jeg nå er på rett spor. Er det noen som har noen av disse personene i sine arkiver, og med sikkerhet kan si meg om dette er rett eller at det umulig kan stemme, vil jeg bli veldig glad;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Berg

Takk! Så leter jeg i riktig retning i allefall. Var det så at du hadde flere opplysninger om Guraa? Kanskje du vil dele dem med meg?Mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jo, selvsagt, men akkurat nå har jeg liten tid så jeg får komme tilbake til det om en uke eller to. Guraa døde i alle fall i Brunsvika i 1898. Foreldrene kom fra Halsethagen på Bergsøya i nåværende Gjemnes kommune, bygdebok kommer om noen år. Foreldrene var Ole Knutsen Halsethagen som du finner her i FT1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11560&variabel=0&postnr=3469&fulle=true&spraak=n>Lenke og mora het Mari Tostensdatter Tuvik som du finner her i FT1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.