Gå til innhold
Arkivverket

[#6716] oldeforeldre


Gjest Liv Pitt
 Del

Recommended Posts

Leter etter oldeforeldre ved navn Staavi. Fant Gunnar Lars. Staavi født 1858 Vestre Bærum i folketellingen fra 1900. men alle spor stopper der, så finnes det noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner følgende under døpte i Asker:Gunder Larsen født 05.09.1858 døpt 24.10.1858 (merknad døpt i T.K.)Foreldre Lars Paulsen og Elen Thorine Eriksdatter.Du finner familien på gården Midtimellom i Asker i 1865. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner også følgende: Lars Poulsen ungkar 27 år , bosted Staavi fødested Skui g.14.12.1845 med pige Elen Torine Eriksdatter 23 år bosted Staavi fødested Bærums Jern.Forlovere Poul Svendsen og Erik Amundsen (kanskje fedrene)Merknad viet i T.K.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Lars Poulsen f.03.11.1818 døpt 15.11.1818 Skui.Foreldre Poul Svendsen og Birte Christoffersdatter.De giftet seg 14.12.1816 Paul Svendsen 22år og Birte 19 år.(Merkn.paa Staavi fol.350 kongelig bev.)T.K. står trolig for Tanum Kirke.Elen Torine f.28.05.1821 døpt 10.02.1821.Foreldre Ole Eriksen og Kari Jonsdatter ,Asker under Asker. Ole og Kari giftet seg i Asker 27.04.1812.Bosted for begge Horniejer.Forlovere Peder Thoresen Kjerkerud og Lars Pedersen Staavi.(Merknad copul. datum 7.juny)Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En rettelse fra forrige innlegg.Elen Thorine var født 12.06 og ble døpt 23.06.1822 av foreldre Erik Amundsen og Thore Thoresdatter Bærum Jern W. De giftet seg 31.08.1805 i Asker.Brudgoms fødested Sundstree Jernverk ? og brudens fødested Haug.Erik Amundsen finner jeg død 27.02 og begravet 10.03.1830 , alder 64 år dødsårsak Swindsot.Thore finner jeg død 02.02 og begr. 11.02.1835, alder 47 år og dødsårsak tæring.Paul Svendsen finner jeg død 08.09 og begr. 13.09.1876.Han var angivelig født i 1795 og døde på Grefsen i Asker.Birte finner jeg død 20.12 begr.31.12.1869 år.Hun står oppført som livørekone og dødsårsak alder. Alt dette kan du finne her på digitalarkivet under kirkebøker og Akershus.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dersom du går inn i folketellingen for Akershus 1801 og velger Ascher kan du gå inn på følgende gårder. Skuj hvor du finner Poul og hans foreldre, Staavi hvor du finner Brit og hennes foreldre , og Haug hvor du finner Thore Thoresdatters mor Siri Knudsdatter som enke.Hvor du finner Erik Amundsen vet jeg forløpig ikke , men i følge alder ved død skal han være født ca.1766. Lykke til videre.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Du finner mer om forfedre i Bærum : en bygds historie / utgit av Bærums herredsstyre ved en komité. Sandviken : Utsendt fra Kommunehuset, 1920-1924Bind 1 (1920) omhandler gårdshistorien. Der finner du både Skui og Stovi.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser nederst til høyre på denne siden(ovenfor Debatt) aå ser du: Kommune/pgj på kjeldetidspunktet. Der vil du finne Asker og under der igjen fødte og gifte fra 1800. Der vil du finne Gunnar, faren Lars, og bestefaren Paul Svendsens ekteskap. Du finner dem også i bygdebok for Bærum bd. 1 s.365 Skui gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.