Gå til innhold
Arkivverket

[#6718] Hvem var Jens Olsen Sahl?


Gjest Synnøve Steinsland
 Del

Recommended Posts

Gjest Synnøve Steinsland

Leiter etter opplysninger om Jens Olsen Sahl/ Zahl. Han kommer fra Nordland, men dukker første gang opp i folketellinga i Bergen 1801. Da er han gift med Mette Marie Elholm, Sveio. Er det nokon som veit kvar i Nordland han kommer fra? Finner ikkje år for vielsen deira heller... Ville vart takknemlig for alle opplysninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Brit Jensen

Jens Olsen Zahl er en av min mormors forfedre. Jeg har tidligere i dette forumet bl.a. fått opplysning om at han er født 1743 i Nordvik, Nordland, at hans far het Ole Hansen Zahl f. 1693, Nordvik og dennes far Hans Olsen Zahl f. ca 1655. Mange hilsen Anne Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Hei, jeg ble litt interessert da jeg hørte navnet Zahl. Vi har også en Zahl i slekta, fra Nordland. Han heter Jørgen Jacobsen Zahl, er f. 1871, er det noen som vet om han kommer fra denne slekta?Han fikk i 1893 en sønn, Trygve Olai Zahl Bratland med Helene Dorthea Thomasdatter, han var ikke gift med hun.I 1900-tellingen finner jeg Jørgen Zahl i Lurø, på gården Sørvær. Da er han gift med Hilda Josefine Hansdtr. og har et barn, Leikny Sofie Johanna 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Bare som et apropos:I undersøkelseskommisjonens lister 1803-05 finner jeg: Jens Jørgensen Sahl, fødested Helgeland Alstahaug, alder 38, oppholdssted Bergen, næringsvei Jegte Matros, listens bemerkninger: paa Reisen til Nordland med Schnelles Fartøy vide HR-349.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I samme liste finner jeg det som sikkert er Synnøves Jens:Jens Sahl, Nordland, alder 54, logerer, sedvanlig oppholdssted Bergen, Skipper er fortiden i Kiøbenhavn.Og ellers:Jens Sahl, født i Kiernagel, alder 22, status 1. Søn, Bergen, Jægte Skipper eller frivillig Artillerist ved de Borgerlige vide HR No 739 HR.Og:Matis Sahl, f. Bergen Nye Kirken, alder 2, status 2. Søn, Bergen hos Faderen Hiemme.Søren Sahl, f. Carmsund, alder 20, status 3. Søn, opphold: Bergen, i Skomager Lære hos Skomager Lars Knudsen efter Attest fra Magistraten af 24/1 5 Skomagersvend og udgaar ifølge Plakaten af 20 April 1804.Hvis det kan gi noen litt å nøste videre på...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.