Gå til innhold
Arkivverket

[#6719] Sogn & Fjordane ?


Gjest Helen Waardal
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Waardal

Har prøvd å finne foreldrene til:Arne Ellingson f. 1743 d. 1817 gift med Mari Finnsdatter f. 1760 d. 1848, hun kom fra gården Ø. Hovland.Sigrid Arnesdatter f. 1745 d. 1788, hun kom fra Engen / Torvund, Lavik eller Larvik er også nevnt her.Håper noen kan hjelpe meg å løse opp denne floken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det finnes flere gårder/bruk som heter Torvund i Ytre Sogn, bl.a. i Lavik og Høyanger. I Høyanger ble det født en Siri Arnesdatter i 1747 (dpt. 16.7.1747). Navnene Siri og Sigrid går litt om hverandre, så dette kan kanskje være riktig person. Faren kalles bare Arne; som bopel er ført Ytredal. Moren er ikke nevnt ved dåpen, men i kirkeboka kan du kanskje finne henne under introduserte?Hvis du leter litt i de digitaliserte kirkebøkene i Digitalarkivet, finner du kanskje mer. Du kan også finne noen andre kilder blant fylkesarkivets databaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Tusen takk for god hjelp, her har jeg forskjellige data jeg kan jobbe videre med. Sigrid Arnesdatter fant jeg i en gards og ætts. Kan navnet likevel være feil ? kan det være Siri og /eller Andersdt som er rett navn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sigrid ble skrevet på måter. Jeg har selv en slik formor. Hennes navn ble i diverse dokumenter skrevet slik : Ziri, Siri, Sigrid, alt etter humøret til den som skrev ser det ut for. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Min erfaring fra Sogn er at mannsnavnene Arne og Anders ikke ble blandet sammen. Det utelukker selvsagt ikke at en Sigrid Arnesdatter ett sted kan være ført som Sigrid Andersdatter, men da er det snakk om en ren feilføring. Når det gjelder Siri og Sigrid derimot, mener jeg - som Kjellaug - at jeg ganske sikkert har sett disse navnene om hverandre om samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Arne Ellingson f. 1743 d. 1817 gift med Mari Finnsdatter f. 1760 d. 1848, hun kom fra gården Ø. Hovland. Fjaler gards - og ættesoge: Hovland, Ø, Fjaler, br. nr. 4: ... Frå 1733 til 1768 fylgde Kolbein Finnson. han vart g. med Maria Nilsdtr., truleg syster til Ole Nilsson. Dei hadde borna: Finn, han fekk bruket. Anna, g. m. gardbrukar Lasse Bjordal. Finn Kolbeinson sat med bruket 1769-1789. Han vart g. med Synneve Torsdtr. Son: Ole f. 1758. Finn Kolbeinson d. 1789. Synneve Torsdtr. d. 1812. Ole Finnson fekk bruket 1790-1794. Osv. (s. 173 i bind III) Mari må vel vere syster til Ole ovanfor? I Fjalersoga står det meir før utdraget eg har skrive, men eg har ikkje tid til å skrive alt dette. Boge, br. nr. 1: Frå 1728 til 1741 sat Lars Torsteinson på dette bruket. Han må ha vore g. med Siri Arnesdtr. nemnd i skifte i 1773. Lars Torsteinson d. truleg 1741 og Siri Arnesdtr. har då vorte attgift m Elling Ivarson. Borna deira var: Arne, fekk bruket, Ivar f. 1749, Hans f. 1753, Synneve, Brite f. 1757. ... ...Elling Ivarson d. 1772, 53 år. Sigrid Arnesdtr. d. 1802, 82 år. Arne Ellingson vart g. 1790 m. Mari Finnsdtr. Hovland, øvre. Og han sat med bruket i tida 1773-1808. Osv. Engja: ...Ekteskapet med Hermand var barnlaust, og då Kari d. 1765, 92 år, g. Hermand seg att 1766 m. Siri Arnesdtr. (Ådnesdtr.) Torvund frå Lavik, f. 1745. Siri var dotter til bonden Arne (Ådne) Olson Torvund, indre og kona, Gjertrud Andersdtr. Råe. Osv. M.a. g. Siri seg seinare oppatt og d. 1787 (sjå side 388) Foreldra hennar finst sikkert i Laviksoga. Håpar at dette kom til nytte. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Tusen, tusen takk for utrolig god hjelp. Her var det mange spennende opplysninger. Laviksoga skal jeg bestille på biblioteket i morgen. Gleder meg til å "ta fatt på sogn slekta mi" Igjen, takk for hjelpen! Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.