Gå til innhold
Arkivverket

[#6720] Etterlyser familien Mideltun


Gjest Hege Sofie Bull
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Sofie Bull

Kan noen hjelpe meg å finne mer opplysninger om min tippoldermor Anna Margrethe Mideltun ? Jeg vet hun giftet seg med Jonas Falk og bosatte seg på Hemnesberget, men før dette vet jeg fint lite! Hun er født i 1857 i Sandefjord og døde i 1924, mener å ha funnet ut at hun var pikeskolelærerinde i Sandefjord før hun giftet seg.Hennes mor var Anne Sesilie Mideltun f. Beri - født rundt 1812 i Drammen (53 år i 1865)og enke i 1865. Hvem var hennes mann - finner ingen opplysninger om ham ?! Og ellers om Anne Sesilies slekt om det er mulig å finne ut om det !takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

I følge "Slægten Benkestok", av Wilhelmine Brandt, er hun født 23 februar 1859 i Sandefjord, datter av inspektør ved Sandefjords bad, Einar Middelthun, født 28 juli 1814, død 20 mars 1863, og Anna Cecilie Bay, født 6 juli 1813, død 19 juli 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Født i Sandar 23/2 -29/5 1857 Anna Margrethe. Foreldre badeinspektør? Einar Middelthun i Sandefjord og Anne Cicilie Bay.Født i Modum 29/1-6/7 1851 Nykirke Einar August. Foreldre: contorist Einar Middelthun og h. Cecilie f. Bay - på/fra Sand pr. Nymoen. Faddere: enkefru Augusta Mathilde Müller født Middelthun fra/på Fredensbor pr. Fredriksborg i Danmark. Hr.? Thonsen, landhandler Lassen?, obr..stiger Geijer?, landhandler Johannesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Noen som har notater om foreldre til nevnte Einar Middelthun f. 1814 ? Prøver å vinkle Middelthun familien mot Bergen da jeg har "noen opplysninger" om den grenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bergen går nok ikke. Vår Frelsers krk. Christiania død 20/3 1863 inspektør v/Sandefjord Einar Middelthun 48 1/2 år. Død i Hotel du Nord av organisk hjertesykdom - hjertelamhed. Undertewgnet av legen A. Conrade. Død i Sandefjord 19/7 1891 Anna Cecilie Middelthun f. 1813 Drammen, bosted nedre Strandgt., alderdom, begr. i Kristiania. Lassens samlinger: 1) ....Middelthun (dansk av fødsel), præger v/Mynten på Kongsberg, død Kongsberg 18.... Kone vet ikke. 6 barn. 2a) Ejnar Middelthun, brændevinskontrollør? og inspektør v/Sandefjord bad, f. Københvn. 28/7 1914?, død Christiania 1863. Gift i Christiania 1845 14/4 Anne Cecilie Bay f. Drammen 26/7 1813, død Sandefjord 19/7 1891, begr. V.F.G.lund. Datter av kbmd. Anders Bay og Magdalena Brau.? Einar og Cecilie fikk 4 barn: Emma, Johan Georg, Einar og Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Skal aldri si aldri. Isach Davidsen Middelthun f. 1707 Bergen død i Kjøbenhavn 1755. Han kan fa etterslekt ??Johan Schjænning Middelthun f. 1772 død 1845 Kjøbenhavn, hadde flere barn. Så det er nok muligheter enda. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke finne noen forbindelse, men så har jeg heller ikke funnet alle barna. For å begynne med Einars søsken:2b) Julius M, billedhugger f. Kbrg. 3/7 1820, død Chra. 5/5 1886 på Rikshospitalet. 2c)Johan M, gravør, har vært uheldig. Han arbeider for andre, men ikke selvstendig. 2d)Poline M, oppholder seg i Kbhvn., ugift. 2e)Augusta M. gift med prest i DK, som er død. Bor i DK. 2f) Regine M. død i DK, gift med sin fetter, skolebestyrer i DK.Så til de andre: 1) David M. i Bergen f. 16.., død Bergen 1720 bgr. 27/2. Gm. Bodil Jansdt. Meyer, som igjen ble gm. Eskild Lohmann i Bergen. 2a)Jacob M. f. Bergen 1713, død 1796(bgr. 3/3 Bergen?). Gift Stavanger 1742 16/1 Kirsten Corneliusdt. Megeland f. Stav. 1720, dpt. 3/1. 3a) David M. f. 174.., glassmester, død 13/6 1804. Gm. Karen Maria Schæ(ø)nning f. 1745-1787. 4a)Johan Schønning M. sogneprest i Høland, f. Bergen 1772 9/1-1845 1/1 (står også døde natten mellom 1 og 2 jan. kl. 2, 74 år)i Københvn. Gm. Gjertrud Ha... Lange, en apotekerdatter fra Molde. Hun døde 15/5 1844 64 år etter 46 års ekteskap. Han flyttet til Kbhvn. etter han tok avskjed 9/8 1844.De fikk 9 barn av hvilke i 1844 levde 4, samt 31 barnebarn. Under han sto det nevnt 2 barn tror jeg: Kirstine og Jacob. 3b)Cornelius M, kjøpmann i Bergen f. 17..., død i Bergen. Gift Stavanger 17... Esther Xstine Vølstad , død 1787. 4a) Jakob M, f. Stav. 1780, 4b) Kristen Cornelia M. f. Stav. 1781. Ellers sto det mye om senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Einar Middelthun var jo bror av den meget kjente billedhuggeren Julius Olaus Middelthun. Jeg formoder at han er omtalt f.eks. i Norsk Biografisk Leksikon og at det der muligens gis opplysninger om slekten. Dessverre har jeg ikke det lett tilgjengelig.Jeg sitter imidlertid med årgang 1886 av det illustrerte ukebladet Skilling-Magazin. Her er det i nummmer 22 og de følgende nummer gitt en lang skildring av J.O. Middelthun. Det står blant annet:"Middelthuns Slægt er, trods Navnets tilsyneladende norske Udseende og Klang, utvivlsomt af engelsk Oprindelse og har vel egentlig hedt Middleton. Hans Fader var Stempelskjærer ved Mynten paa Kongsberg og engang en holden Mand, men det gik efterhanden tilbage for ham, og tilsidst sad han der med sin store Familie i elendige Kaar. Som den næstyngste af sex Søskende fødtes Julius Olaus Middelthun den 3die Juli 1820, og han var ikke mere end 6-7 Aar gammel, da hans kummerlige Barndomshjem voldsomt opløstes ved Faderens Død; Moderen, der var dansk af Fødsel, var allerede et par lAar tidligere gaaet bort......". Deretter føler en skildring av den oppløste familien og hvordan J.O. Middelthun fikk en pleiefar, som Middelthun omtalte med bitterhet. Skildringen inneholder mer av interesse, men den kan jo fås via et bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg blir liksom ikke helt ferdig med denne Middelthun saken. Boken om Julius Middelton kjøpte jeg engang for kr. 5,- femkroner- , men jeg fant ikke navnet på faren der. Så jeg hadde håpet at noen kunne løse opp i dette "mellomleddet" mot Bergen eller Vestlandet. Så "litt" om Middelthun familien. David Isaksen Middelthun f. på Sunnmøre d.Bergen 1720.Med Bodil Jansdatter Meyer hadde han 10 barn. 1: Jan f.Bergen 1704,2:Isach f. 1707,3:Martha Margrethe.f.1708,4:Abraham f.1709, 5:Karen f. 1711, 6:Jacob f. 1712, 7:Margrethe f. 1714, 8: David f.1716, 9:Bodil f. 1718, 10: Martha f.1720. Jan var i Sunnfjord og Bergen og hadde tre barn.Isach var Baker og bosatt i Kjøbenhavn. Abraham var i 1720 i England, bosatte seg i Sunnfjord og i 1758 er han på Finnaas hvor ett par barn blir født.Jacob borger i Bergen, dør i Stavanger.Og David var prest i Værøy. Det er en del etterkommere etter disse . Jeg har noen, men ikke alle frem til Julius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.