Gå til innhold
Arkivverket

[#6725] Lars Andersen og Ane Olsdatter , Sunde i Borgund M


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Lars og Ane giftet seg i Borgund rundt 1831.I 1835 fikk de datteren Andrine Olave Marie Larsdatter på Sunde. Hun ble gift 10.01.1864 med Haavard Andreas Larsen fra Humlekavlen i Borgund.Det store spørsmålet er imidlertid.Hvem Var Lars og Ane og hvor kom de fra ? Dersom noen skulle ha kjennskap til denne familien , eller kanskje ha tilgang til gårds og ættesoge for Borgund , ville jeg satt stor pris på hjelp.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket ekteskap i tiden 1828-35 og de ble ikke gift i Borgund. I boka Borgund og Giske sto det under Sunde gård, Kristiansgarden bnr. 6 bruker nr. 7 Lars Andersen br. 1830-51 gm. Anne Olsdt. Det var ikke mye å bli klok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen Berit. Jeg ser du skriver at Lars var bruker fram til 1851.Det kan stemme med det faktum at jeg har notert at han døde i 1851.Har du noen mulighet for å sjekke et eventuelt dødsfall i Borgund rundt den tiden? Kanskje det der antydes alderen hans i det minste.Jeg finner ingen ekteskap på Familysearch for Møre og Romsdal som kan passe heller når det gjelder Lars og Ane. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar Berit.Da virker det som om familien har kommet tilreisende og slått seg ned der i 1830 og dratt videre i 1851.Hvem overtar bruket etter Lars i 1851 ? Dette var jo ganske vanlige navn på den tiden , så det blir ikke lett å finne ut verken hvor de kom fra eller hvor de dro .Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Olav Myklebust

Hei! Søkte litt i kyrkjeboka for Borgund, og fann Lars Andersson Sunde, død 14.11.1852, begr. 17.11.1852. Iflg. kyrkjeboka var han då kårmann på 60 år, og fødestad er oppgjeven til Enebak i Øvre Stryen. Ane Olsdotter kan vere ei av fleire døde i perioden, men det er ingen av dei som har Sunde som bustad. Kyrkjebøkene for Borgund ligg på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Olav.Så vidt jeg kan se er kirkebøkene for Borgund kun søkbare frem til 1800.Gårdsnavnet Enebak finner jeg i 1801 kun to steder.Det er i Akershus og i Statsbygd,Sør-Trøndelag.Han må trolig ha giftet seg rundt 1830 , men spørsmålet blir da hvor.Hadde jeg funnet giftemålet ville jeg trolig også ha funnet navnene på fedrene.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til orientering.Jeg har funnet folket.Enebache må ha vært et bruk under Jelle i Innvik,Sogn og Fjordane.Lars Andersen Enebache og Anne Olsdatter Tunaald giftet seg 08.12.1822 i Innvik.Under kirkebøker i Sogn og Fjordane her på DA har jeg funnet slekten tilbake til 1750. Nok en gang takk til Olav Myklebust som satte meg på sporet.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Egil Rabbevåg

Dersom du ikke allerede har funnet ut når Anne Olsd. døde, så har du noe her:ek Anna Olsd.Tunold(2) Sunde(6) dp.18/3-1792 d.25/7-1863, 73 år ek, død i Lervåg g2.11/6-1856 Borgund, em Einer Einersen f.1785 Indre-Urke(2) Hjørundfjord d.15/10-1860, 75 år, bruker i Lervåg(2) på Sulamvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.