Gå til innhold
Arkivverket

[#6726] Severine Dorthea Thoresen/Anders Larsen, Christian


Gjest Lasse Vogt Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Kan noen der ute hjelpe meg med følgende.: Itellingen RHD 1875 står oppført Severine Dorthea Thoresen, f. 1837 i Christiania, gift m/Anders Larsen, f.1852 Vestre Toten. For det første; vet noen hvem som er deres foreldre ? Severine har dessuten en sønn fra et tidligere forhold, Fredrik Wilhelm Fredriksen, f. 1870 i Kristiania (Jeg tror det skal være 1868). I UIB 1900 tellingen, har for det første Severine Dorthea skiftet navn til det korrekte Larsen, men er antakelig enke, da Anders ikke står nevnt sammen med henne. Dessuten har Fredrik Wilhelm skiftet efternavn til Vogt, og giftet seg med Inga Marie Henriksdr. Disse giftet seg i Paulus Menighet 8.januar-1893. Jeg antar at Fredrik W.`s far heter Fredrik til fornavn siden Fredriksen er hans etternavn i 1875 ? Dessuten at faren kanskje heter Vogt til etternavn, som da sønnen etterhvert har "adoptert" ? Håper noen har underlag som kan oppklare noe av dette. Med vennlig hilsen, Lasse Vogt Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hvor er Severine i 1900? En annen ting, det bør vel komme frem ved giftermålet navnet på fedrene i hvert fall? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Hallo Laila ! Hun står oppført som bare Dorthea Larsen i 1900, men iflg."sakkunnskapen " i slekta, som dessverre ikke lenger er i live, er det samme person.Giftermålet har jeg funnet i Family-Search, dessverre uten angivelse av fedre eller andre. Så der står jeg på stedet hvil. Derfor hadde jeg håpet at noen hadde tilgang på f.eks. kirkebøker ? Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dorthea er nok ikke bare antakelig enke, hun står oppført med "e" for Enke.... Det som er, i 1875 er hun oppført med fødested OSLO, ikke Kristiania. Dette kan bety at hun er oppført i Oslo Menighet/Gamlebyen. Som du ser i tellingen 1875, bor de i Kristiania, hun er født i Oslo....I 1875 het "oslo" Kristiania, så det kan nok være ett godt sted å begynne. Siden Alma Flamine ble født i 1874, er det naturlig å starte i den menigheten de tilhørte i 1875.Sagveien tilhørte i 1899 Sagene menighet, men, jeg tror at før det tilhørte den gaten Gamle Aker menighet frem til ca 1880.Det du bør gjøre, er å be om innlån til biblioteket av kirkebøkene. Det skal være en kurant greie! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, så kunne jeg hjelpe deg litt og :) Fredrik Wilhelm Fredriksen ble konfirmert i Sagene Kirke i 1884 Født 24 04 1870 døpt 01 05 1870 (kristiania) Han bodde ved konf. i Vogtsgate nr. 10 Far var Fredrik Wilhelm Vogt, Malermester og mor Dortea Severine Teodorsdatter. Vaksinert 10 06 1872 alt fra Sagene M2 s16 da kan vel dette være en god kandidat... FWV 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Fantastisk Laila ! Endelig føler jeg at jeg har kommet et skritt videre m/opphavet (Fredr.Wilh.), og dermed dukker neste nøtt opp. Den Fredrik Wilhelm Vogt "den eldre"du henter fra Deichmannsgt.4, mener jeg også er far til Fredrik W. "den yngre",( det blir litt forvirrende med samme fornavn/etternavn.) Jeg har gransket tellinger fra Holmestrand/Borre, og snakket med etterkommere av en Vogt-gren fra Holmestrand, (Traugott Vogt-grenen) men det hevdes meget bestemt fra det holdet at ingen Fredrik Wilhelm Vogt er født/bosatt i Holmestrand i årene 1848-1865. Hvordan jeg dermed skal finne løsningen på det, er jeg veldig usikker på. Når det gjelder Dortea Severine Teodorsdr. f.1837 i Kristiania, er det vel kirkebøkene som er det eneste`? Du henviser til "Sagene M2 s16", hva er dette ? Ha fortsatt en god dag. Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Sagene M2 s16 er Kirkebok for Sagene, Ministerialbok nr. 2, side 16.For Dortea hadde jeg started med OsloHospital menighet/Gamlebyen, da hun som tidligere sagt, var født i Oslo, men bosatt i Kristiania.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Bare en liten ting til Laila som jeg glemte, jeg ser du har "endret" Severeine Dorthea fra Thoresen til Teodorsdatter, stemmer det at hun dermed heter Teodorsdatter ? Må ha vært en temmelig vidløftig person ? Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Det sto Teodorsdatter i kirkeboka. Noe mer kan jeg ikke si. Dersom den eneste kilden du har er internett, kan det være at det er feil der, eller at faren het Theodor Thoresen? Jeg myser litt på Vogt nå, kommer tilbake til deg om få minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hmmmm. Det kan se ut som om det finnes 2 stk. Fredrik Wilhelm Vogt. På en cd jeg har som mormonerne har gitt ut, fant jeg følgende : CHRISTIANSEN VOGT, Fredrik Wilhelm Marriage Wife: Anne CHRISTIANSEN Marriage Date: 1 Jan 1872 Recorded in: Oslo, Akershus, Norway Collection: Domkirken; Trefoldighet; Den Norske Kirke Husb's Birth Date: 1844 Wife's Birth Date: 1848 Husband's Father: Thor Chr. VOGT Wife's Father: Christian JACOBSEN Source: FHL Film 255761 Dates: 1858 - 1874Disse to fikk i hvertfall disse barna: FREDRIKSDATTER VOGT, Hilda Caroline Christening Gender: Female Birth Date: 10 Jul 1871 Christening Date: 17 Sep 1871 Recorded in: Oslo, Akershus, Norway Collection: Domkirken; Trefoldighet; Den Norske Kirke Father: Fredrik Wilhelm VOGT Mother: Anne Margrete CHRISTIANSDR Source: FHL Film 255761 Dates: 1870 - 1876 FREDRIKSEN VOIGT, Hjalmar Rudolf Christening Gender: Male Birth Date: 23 May 1875 Christening Date: 15 Aug 1875 Recorded in: Oslo, Akershus, Norway Collection: Domkirken; Trefoldighet; Den Norske Kirke Father: Fredrik Wilhelm VOIGT Mother: Anne Margrete CHRISTIANSEN Source: FHL Film 255761 Dates: 1870 - 1876Jeg er ikke kar om å finne disse i 1875-tellingen! Faktisk heller ikke i 1900. Kanskje de emigrerte? ....Nei...ikke fra Oslo i hvertfall....Dette kan se ut som om det ikke er samme som denne familien: Vogt i 1900'siden barna blir født i de samme års-rommene.En Chrisitian Vogt i Holmestrand: Vogt i Holmestrand 1865Kan være far til den første Fredrik som giftet seg med Anne. Har du vært borti denne familien eller? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Hjertelig takk Laila, hurra for at det finnes hjelpsomme mennesker. Ja, jeg har såvidt touchet denne Christian i Holmestrand. Såvidt jeg vet er han en "Traugott Vogt", denne grenen kom visstnok fra Sverige i sin tid, var kirurg i det norske forsvar, men siden jeg ikke har noen grunn(foreløpig) å anta at det er den rette grenen, har konsentrasjonen vært på andre muligheter, men selvfølgelig, nå må jeg ta også dette sporet mer alvorlig, sålangt skal du ha en stor takk for de nye spor. Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

LAILA : nÅ HAR JEG FÅTT FRA DEG ENDEL NY INFORMASJON JEG MÅ GRANSKE NÆRMERE; DET KAN HENDE JEG MÅ SPØRRE DEG OM VIDERE DETALJER, HAR DU E-MAIL ADRESSE, SÅ KAN JEG SENDE SPØRSMÅLET EVENTUELT TIL DEG PÅ DEN ? mIN E-MAIL.: lpettersen@forsheda.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.