Gå til innhold
Arkivverket

[#6729] Søker etterfølgende Nils Hansen fra Ådalen Født 18


Gjest Britt Ringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Ringstad

Er det noen som kjenner til etterfølgende til Nils Hansen f.1857 og Kone Petra Hansdtr.f.1860 Barn : Hans Theodor f.1886 - Olga Marie f. 1888 - Inga f.1891 - Engebret f.1894 - Martin f.1896 De bodde på en plass som het Braatesuen (Leiegaard ) i Ådalen (navn fra 1900 Aadalen ). Er takknemelig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke rart du har problemer. Død i Ytre Ådal(Hvals sogn) 28/6 1900 Petra Inger Marie Hansen, ektemann pakkhusformnd. Nils Hansen, f. 1861 Kristiania, bosted Hen, hjertelammelse dødsårsak.Gift Bragernes 18/11 1883 Nils Peter Hansen, gaardskarln Nedre Stordgade, f. Norderhov 10/5 1857, konf 1/10 71 Modum, sist til alters (L)Sundhaugen, far gårdbr. Hans Halvorsen; og Petra Inga Marie Hansen, f. Norderhov 12/10 1860, konf. Norderhov 22/8 75, alters som Nils, far ungk. skolelærer Peter Hansen Langelro??.Født Norderhov 10/5 -24/6 1857 Nkr. Niels Peter uekte, foreldre ungk. Hans Halvorsen Thoen og pige Gunnild Nilsdt. Carl..udeie fra Modum af gaarden Fohen/Tohen???. Finner ikke Petra f/konf. Norderhov. Skal sjekke i Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner ikke Petra født i Norderhov eller Modum. Men, jeg fant begge to innflyttet til Bragernes: 2/11 1883 fra Modum gårdskarl Nils Peter Hansen, f. Norderhaug 1857, konf. 1/10 71 attest fra Grønvold og fra Norderhov pike Petra Inga Marie Hanson, bosatt Nedre (L)Sund f. 1860, konf. 22/8 75 attest fra Hirsch. Hirsch var prest på Norderhov da. Jeg finner ikke Petra i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvem er du, og takk for tipset. Jeg har sett det, men den Petra er 8 år. Det ser det ut som om mystiske Petra's foreldre ikke var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Heisann, er bare meg, sorry at navnet datt ut her i stad. I følge familysearch ble Peder Hansen og Gunhild Poulsdtr gift 20.06.1863 i Norderhov.Mvh. M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Berit Knudsen & Magne Pettersen . Tusen takk for god hjelp fra Dere begge, Dere trenger virkelig en rose fra meg om deres hjelp ! Men, så neste spørsmål : Kjenner Dere noe til Nils og Petra`s Barn ? Hvor ble De av ? Bosatte De seg i Ådalen ? Er forsatt takknemmelig for mer hjelp ! Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ingen ting om deres barn. Jeg prøver fremdeles å finne Petra, men hun er ikke f./konf. Norderhov. Kanskje hun ble født i Kristiania alikevel. Jeg har ihvertfall funnet en Petra i 1865 på gården Tvertover i Norderhov i Heradsbygd skoledistrikt(som jeg ikke vet hvor er). Der finner du en Inger Engebretsdatter f. 1829 som er gift og har 1 barn med mannen, og 4 andre med litt forskjellige etternavn født i tiden 1849-60. Blant dem er Petra Pedersdt. f. 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Tusen takk Berit ! Tusen takk for svar , er også veldig takknemelig for svar videre. Heradsbygd heter også en plass her like ved Elverum, men der er det ingen plass som heter Norderhov, og ikke Petra med det etternavnet. Kjenner du noe til offentlig kontor i Ådalen som jeg karnsje kunne ta kontakt med ? Det finnes forhåpentligvis etterfølgere til noen av disse,i disse trakter som jeg kunne ta kontakt med ? Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Hei Britt,Jeg vil tro den Heradsbygd du leter etter er bydelen Heradsbygda i utkanten av Hønefoss (jeg har selv bodd der), og som var en del av Norderhov i gamle dager (før kommunesammenslåingen, der bykommunen Hønefoss og de omkringliggende kommunene, bl.a. Norderhov og Ådal, ble slått sammen til den store Ringrike kommune). I forhold til Hønefoss sentrum ligger Heradsbygda mot vest, i retning Sokna og Hallingdal, mens Ådal ligger mot nord, i retning Hen/Hallingby/Begnadalen/Valdres.Så uansett er vel Ringerike kommune det rette stedet for en henvendelse. Om de kan svare er jo en annen sak, men det går å prøve. Dessuten finnes (eller fantes) det et slektshistorielag i Hønefoss. Mulig de er en undergruppe av historielaget. Jeg kan prøve å sjekke det opp. Du kan jo prøve selv også - ta utgangspunkt i www.ringnett.no. Der er det en samling internettsider for Ringeriksregionen. Tror det ligger noen private slektshistoriesider der et eller annet sted, bl.a. Det gjorde det i hvert fall før.Jeg kan for øvrig anbefale deg (og alle andre slektsforskere) å skaffe deg et godt Norges-atlas.Håper dette kan være til litt hjelp!Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Else ! Takk for svar. Har ikke rukket å sjekke ut dette enda, og rekker ikke sjekke ut dette før jeg kommer tilbake fra en lang ferie. Er tilbake 22 November. Skulle så noen som er inne på denne side vite noe om denne familien er jeg takknemmelig for svar. Håper da at jeg ikke har kommet for langt bak i denne rekke. Skulle jeg så få vite noe om denne familie utenom denne side, skal gi gi alle der ute beskjed om dette. Vennlig hilsen Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Britt Ringstad

Hei alle der ute !! Er nå tilbake fra ferie , har vært på Cuba. Prøver igjen og ta opp denne tråden om og finne denne familie. Har nå skrevet brev til Jonsrud fra Hønefos som holder på med slektsgransking der, og han skulle prøve og lete opp noen tråder. Men, er det forsatt noen der ute som vet noe, er jeg fortsatt takknemmelig for svar.Dette har vært en vanskelig nøtt for meg som slektsgransker å løse, har holt på i ca.3 år. En vennlig hilsen fra meg Britt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei, håper ferien var vellykket. Jeg kan nå ikke huske hvor langt vi var kommet, men Nils Hans. og deres 7 barn lever på Braatestuen i Aadalen i 1900. Siden det eldste barnet, en pike, bare er 16 år da kan det kanskje by på noen problemer med å finne deres videre skjebne. Men, problemer er til for å overvinnes. Det er vel kanskje det som gjør at man blir så hekta på slektsforskning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Berit ! Tusen takk for tilbakesvar. Takk til alle som har hjupet meg her, Hans Theodor er den riktige personen jeg lette etter, for det stemmer med både fødseldato og dåpsdato som jeg har.Har du funnet ut mer om hvor Petra, deres mor kom fra ? Har du også noe kjennskap til når deres far Nils Hansen f 1857 døde, og hvor han ble gravlagt. Hvis du har noe kjennskap til dette, så er jeg glad for tilbakemelding.Da kan jeg ta kontakt med det kirkekontoret, for der finnes det vel karnsje en skifteattest. Mulig det der kan stå hvor barna bodde. M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har idag lett etter Petra i hele Oslo, untatt tukthuset, og ikke funnet Petra født 12/10 1860. Heller ikke Norderhov eller Ådalen. Ikke konf. i Modum. Jeg tror jeg melder pass ang. Petra.Ang. Nils så vil jeg jo tro at han døde i Ådalen siden han bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Petra Inga Marie er døpt 3.3.1861 i Tanum kirke, Bærum. Far ungkar Peter Hansen på Langebro (på Krokskogen, omtrent på grensa mellom Bærum og Hole) og mor Johanne Marie Engebretsdatter på Midtskoven i Hole (også på Krokskogen). Dere finner registreringen på www.rhd.uit.no, gå videre på søking i kirkebøker og velg Asker prestegjeld.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

I FT1865 er en Johanne Engebretsdatter oppført med datter Petra Hans Andreasdatter som bosatt på Skolen i Norderhov. Petras patronym her kan stemme med kirkebokoppføringen fra Bragernes ved giftermålet. Hvem Hans Andreas i tilfelle måtte være, er ikke godt å si.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Tusen takk til Rune og Berit ! Har nå vært i kontakt med statsarkivet i Kongsberg, og de skulle nå sende meg skifteattesten etter Nils Hansen. Der kan det karnsje stå hvor arvingene bodde ?Fint at Dere også har funnet mer ut om Petra. Hva kommer det av at det er oppført en bgr.dag og jordf.dag på Nils ? Trodde dett ble gjort på samme dag.M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skal se nærmere etter i Asker om det står alder på foreldrene. Det står i papirkopiene av kirkebøkene at Petra er født 12/10 1860, og da er det helt sikkert riktig dame. Så vidt jeg har forstått så ble man begravet, og det ble satt et merke på graven. Så en dag når presten kom til bygda leste han over graven(jordf.)og merket ble fjernet. Alt jeg vet ellers er at f.eks i Wiger annex i Ådal kom presten 2 ganger i året og foretok dåp, vielser og begravelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Dette blir veldig detaljert, men selve hovedbølet på Langebru ligger faktisk i Hole. 97/5 er et bruksnummer under Langebru som ligger i Bærum mot grensen til Hole.Hvis den Peter Hansen f ca 1804 som bor på Langebru i 1865 er far til Petra, kan jo dette være en interessant historie. Han er da oppfrøt som gift med en annen, men med en eldre datter enn Petra (som riktignok kan være konas barn med en annen...).Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Berit & Rune ! Tusen takk igjen for meget god hjelp. Dette blir spennende. Hvis dette er Petra`s far var han faktisk 56 år når hun ble født. Så historien om Petra`s historie blir spennende å få løst.Så fort jeg får tilbakesvar fra Statsarkivet i Kongsberg skal jeg legge det ut her.M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei !Har nå fått Svar fra Statsarkivet i Kongsberg. Det var nedslående. Vet skifte var det " intet å skifte" " avdøde eier intet " 3 av de yngste barna var jo bare 10 - 12 - 14 år når de ble foreldreløse.Så hva skjedde med dem ?Er det noen som vet hvor man kan henvende seg når det gjelder ommplassering av barn på denne tiden ? Ble det skrevet noe sted hvis de flyttet til slekninger ?M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.