Gå til innhold
Arkivverket

[#6731] Emigrantpriser.


Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei.Prøv og se om du kan finne noe på denne siden. www.museumsnett.no/mka/ssa/.Der kan det hende det står noe. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

I mai 1881 betalte en av mine tippoldeforedre kr. 163,55 for overfarten (Chr.a - Chicago) med "Cameo". Men da dette er ca. 20 år før århundreskiftet kan prisene ha endret seg.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Med utgangspunkt i en person som emigrerte fra Christiania til Boston med "Montebello" i 1901 (ref. Axel Ljungquist) kostet reisen 108 kr. for en person. Antar at dette dreidde seg om en "pakketur" som inkluderte båt til Hull i England, tog til Liverpool (eller deromkring) og en større emigrantbåt til Boston.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det skal man ikke se bort ifra (at det dreier seg om 3.klasse, mener jeg).Det burde forresten være mulig å finne ut av prisene på de ulike klassene ved å gå inn på emigrantlistene (f.eks. rundt århundreskiftet) og se hva enkeltpersoner og grupper betalte for turen.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er mulig det er mulig å finne ut hvilken klasse de reiste på ut i fra hva de betalte. Men det er slett ikke sikkert. En tredjeklasses tur kunne foregå i alt fra to- til fjortenmannslugarer (eksempel fra S/S Oscar II i 1902)I tillegg tror jeg også man måtte betale for bagasje, og så vidt jeg kan se er det bare ett beløp (totalbeløpet?) som er anført i emigrantlistene. I de gamle avisannonsene jeg har sett, framgår aldri billettprisen, men det er mulig at prisene er mulig å oppdrive annetsteds fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøy har utklippsbøker med annonser fra diverse amerikelinjer. De har også bilder av en rekke av "tilbringer"-skutene med endel data om disse. Jeg fant f.eks. "Rollo", som en annen av mine tippoldefedre reiste med i 1887. Dog er ikke datatregistrne særlig tilgjengelig, skjønt det er få skuter registret etter 1850, så brukernytten er kanskje ikke den helt store for tidligere sjøfarthistorie.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. I bladet "Våre Forfedre", Medlemsblad for Rana Slektshitorielag, nr. 3 i år, er der bilde av en annonse fra 1869 for H. Heitmann, General-Agent for Norge. Prisen som er oppgitt for en reise til New York 33 Spd. 90 ß. De inkluderte fri kost og ingen transportomkostninger av tøi. Der er vel noen som har peiling på hva det vil si i kroner. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Birger,Ved overgangen til kroner og øre i årene 1873-1876, regnet man 1 speciedaler om til 4 kroner. Overgangsmynten disse årene er preget med begge valører. Gitt at speciedaleren var "skilt" i 96 skillinger, vil en pris på 33 spd - 90 sk. i 1869-daler utgjøre omlag 135-136 kroner. Etter de forskjellige billettprisene som er oppgitt hittil i diskusjonen, ser det ut til at prisene kunne variere svært mye. Inflasjon må vel hensyntas, samt at det kan ha blitt billigere å reise til USA etter at massutvandringen tok til omkring 1880.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Etter å ha sett etter i Emigrantlistene for 1869 i DA, må jeg innrømme at det ikke uten videre er mulig å lese ut hva reisen kostet for hver enkelt. Årsaken (ihvertfall i 1869) er at prisen for hele gruppen er ført ut for hver enkelt person.Ut fra egne notater ut ifra fra mikrofilmen av originalprotokollen, kan følgende beregnes:Med "Helvetia" fra Christiania til Quebec i mai 1869 kostet reisen 15 Spd for voksne og 2.5 Spd for barn.Vil benytte anledningen til å opplyse om at listen i DA for "Helvetia" ikke er komplett. Båten hadde 265 passasjerer. I listen er bare 188 av disse gjengitt. Kopi av passasjerlista fra Quebec viser at alle de 265 kom fram.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.