Gå til innhold
Arkivverket

[#6732] Karl Syversen, f. 1871 i Skibtvedt


Gjest Arne Neegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Neegaard

Jeg leter etter foreldrene til min oldefar Karl Syversen, f. 1871 i Skiptvet. Han var muligens av taterslekt. Denne delen av familien er ganske uoversiktelig.Han var gift med Karen O. Larsdatter. Kan noen hjelpe meg med disse, finner dem kun i 1900 tellinga.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Arne! I forbindelse med søk etter min Karl Syversen, født på omtrent samme tid i Skiptvet, har jeg også notert meg følgende om din Karl Syversen (de var ikke identiske):Hobøl Mini I 5, 1878-1904 (det er Hobøl sokn): L.F. 1896, fol. 48b og 49a: 1896 - 11. - 4/8 - 27/9 - ~ - Peder Olaf - Dagarb. Karl Syversen og Karen Oline Larsd - Støttum - 1871 - 1864 - [nå kommer fadderne, men de har jeg hatt problemer med å lese] - ægte - ~I.Æ.I. 1893, fol. 142b og 143a: 1893 - 3 - 26 April - 1 - 1 - Karl Wilhelm Syvertsen / Karen Oline Larsdtr - Tjenestegut Høiaas - Skiptvet / Tistbjørnrud - 1871 / 1864 - a) Skiptvet b) do / a) Haabel / b) do - Husmd [? tittelen har vært rettet på] (Peter .......) Syvert Erlandsen [står en slik parentes i kirkeboken, etternavnet har jeg ikke klart å lese, kanskje "Qverner"???, og deretter et annet navn. Årsaken er at presten har begynt å skrive en av forloverne i rubrikken for brudgomens far, og vel etter sine regler for føring av kirkebøker ikke hadde lov til å stryke ut igjen. Andre ganger kan det være satt prikker under det som er blitt feil. Man skulle vel kunne se alt; ingen "kludring" i kirkebøkene med andre ord!) / Tjener Lars Skjelbred [også her er jeg usikker på etternavnet] - Peter ....... [her kommer han altså igjen, på rett plass denne gang] / Gr. ....... Tistbjørnrud [?] - 1, 2, 3 S e P... - ~ - ~ - ~Du får nok ta en titt på notatene selv, for det er mye jeg ikke har lest her :-) Kirkebøker for Hobøl finner du jo forresten på nettet. Lykke til! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Takker for opplysningene, må nok regne med litt vanlig detektivarbeid her ja. Jeg fant noe på familysearch.org: Carl Wilhelm Syversen, døpt 29.05.1871, foreldre Syver Wilhelmsen og Gunil Marie Christiansdatter. Er disse to opphavet til min eller din Karl? Og hvor finner jeg kirkebøkene for Hobøl?Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen! Kirkebøkene for Hobøl er å finne på: http://home.chello.no/~hogne.holst/hobel/ "Min" Karl er en fetter av min oldemor; KARL Martin Syversen (f. 07.mar.1872 på Sammerud i Skiptvet, dpt. 28.apr.1872 i Skiptvet kirke), sønn av gårdeier Syver Johannesen Sammerud og hustru Petro Knudsdatter. Denne Karl Martin var det tredje barnet ekteparet fikk som het Karl. De to andre døde som spede. Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Marius,Min Karl Syversen er sønn av Syver Wilhelmsen,f.1830 og Gunhild Marie Christiansdatter f.1843. Syvers far var Wilhelm Persen, morens navn klarte jeg ikke å tyde på mikrofichen i Arkivet. Det er for mange dårlige kopier. Gunhilds foreldre er Christian Svendsen og Olava Solbergsplass. Jeg må få sjekket litt nærmere når jeg har bedre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.