Gå til innhold
Arkivverket

[#6736] En bergensk nøtt


Gjest Øystein Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Stiansen

"Niels Christian Nielsen" er innført i sjøfartsANNOTASJONsrullen for Bergen krets (1860-1867, folio 146). Fødselsdato er oppgitt til 05.11.1845, konfirmert 07.04.1861, begge to i Bergen.Han er også oppført i sjøfartsHOVEDrulle for Bergen kreds (1860-1865, fol 139). Her er fødselsdato oppgitt til 05.11.1845 (som tidligere).Han er også oppført i sjøfartsHOVEDrullen for Bergen krets (1869-1871, fol. 149), med samme fødselsdato (05.11.1845).Problemet mitt er som følger (og jeg håper noen kan hjelpe meg):Den 05.11.1845 er fødselsdatoen for Niels Christian Nielsen, døpt 04.01.1846 i Nykirkens sogn i Bergen. Foreldre: tj.dreng NIELS NIELSEN og MARTHE HELENE OLESDATTER (forøvrig viet samme dag som dåpen). Dette skulle således være "min" Niels Christian.Men - ved konfirmasjonen den 07.04.1861 (Nykirken)er Niels Christian oppført som født 06.06.1846 (!) i Bergen, med foreldre Matros NIELS LARSEN og hustru SERENE ABRAHAMSDATTER.Denne fødselen (06.06.1846) kan jeg ikke finne noen steder. Er det her snakk om feilskrift i kirkeboken eller feilskrift i sjøfartsrullen mht. konfirmasjonsdatoen?Jeg kan ikke finne "min" Niels Christian (født 05.11.1845) konfirmert noesteds i Bergen.Spørsmålet mitt er da: er dette snakk om samme Niels Christian, og skyldes navneforvekslingen da slett arbeid hos presten, eller hos sjøfartsmyndighetene?Og til sist: hva er forskjellen på sjøfartsannotasjonsrullen og sjøfartshovedrullen?mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ble født en Niels Christian 16/6 1846 med foreldrene Niels Larsen og Anne Serene Abrahamsdt. Din mann ble født i 1845. Det er derfor ikke noe galt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Tusen takk Berit!Jeg har visst vært litt for kortsynt her og konsentrert meg om den 6. juni, og ikke sett den 16. juni. Takk for oppklaringen!Men dette løser fremdeles ikke mysteriet rundt konfirmasjonen. I sjøfartsprotokollene er jo konfirmasjonen satt til 17.04.1861 for "min" Nils Christian (født 1845). Men i kirkebøkene er denne konfirmasjonen vitterlig knyttet til den Nils Christian født 16.06.1846.Da blir spørsmålet hvorfor denne feilføringen? Kan det vært prestens attest (utskrift fra kirkeboken) som er feil? En sjømann måtte kanskje forevise konfirmasjonsattest for å reise ut. Og da kan presten ha gitt "min" Nils Christian uriktig avskrift av kirkeboken.Likevel kan jeg ikke finne konfirmasjonen til "min" Nils Christian (født i 1845). Så det er fremdeles noen tråder som må nøstes her.mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Kringeland

Hei,Jeg gjorde noen søk i Digitalarkivet, fant 4 av Nils Nilsen og Marthe Helene Olsens barn døpt, har prøvd å finne disse i 1865-tellingen for å sjekke om de er i Bergen da.Fant Gusta Dorine f.1849/dpt1850, Regine dpt.1852, Mathilde Nilsine dpt 1855 og Janike Berntine dpt 1857.Av disse døde Janike Berntine i 1860, 3 år gml, og da holdt familien til i Nykirken sogn. Dette er året før de evt har flyttet, men dette gjør det vel sannsynlig at Nils Chr ble konfirmert i Nykirken.Jeg fant ikke familien i 1865-tellingen i farten, eller kanskje, men har ikke tid til å sjekke dette nærmere; i 1865 bor en Marte H. Nielsen, 46 år (begge Nils Chr.s foreldre er visst født i 1820, så alder her stemmer), hun er oppført med sivilstand "f", er ikke sikker på om det står for "fru", eller om det er feil for "E". Hun er i Nykirkens Sogn, uten mann, men med datteren Martilde Nilsen, og en sønn (Oluf) som er hele 26 år.Noe av dette har du sikkert fra før, hvis ikke håper jeg det hjelper deg til å lokalisere familien ved Nils Chr.s konfirmasjon.Nils er forøvrig fra Sogndal, og Marthe Helene fra Bergen, så om de event. har flyttet ut bør du kanskje se på Sogndal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Hei, og tusen takk til deg Willy!Du har fått nøstet opp noen tråder jeg setter umåtelig pris på. Dette ser ut til å falle sammen med det jeg også har spekulert på. At begge foreldrene til Nils Christian er født 1820, og at faren er fra Sogndalsfjæren og moren fra Bergen har jeg også funnet.Og denne Oluf har jeg funnet som: OLUF ANDREAS, f. 03.08.1847 og døpt 29.08.1847 i Nykirken med foreldre Niels Nielsen og Marthe OLINE Olsen. Det skal selvfølgelig være Marthe HELENE Olsen, dvs en feilskrift. Nils Chr. hadde mao en bror som het Oluf Andreas.At du har funnet den rette familien (Marthe Helene med datter) i 1865 tellingen er jeg nesten sikker på. jeg tror nemlig at "f" står for "fraskilt".I boken over begravede i Bergen finner jeg at Marthe Helene Nilsen dør 53 år gammel den 30.01.1874, Nykirken (det stemmer siden hun er født 1820). Hun er da "Geselenke". Denne begravelsen kan jeg ikke finne i Nykirkens kirkeboken, men jeg skal se litt nærmere etter.Året før (30.07.1873) dør nemlig en Nils Nilsen, 63 år gammel, gesell, "fraskilt" (også funnet i samme bok over begravede) og han blir begravet fra Korskirken. Selv om det er ti års feil her (han skulle vært 53 år... født 1820) kan det være nok en feilføring i kirkebøkene. Nils Nilsen bodde forøvrig i rode 24 , nr. 63a. (dvs ikke sammen med sin fraskilte kone)Så - da kan vi nok gjette på at de to har skilt seg, og bor fra hverandre. Kanskje kan jeg finne konfirmasjonen til Nils Chr. i Korskirken, dersom han flyttet med faren.I allefall må jeg lete nærmere etter skjebnen til Gusta Dorine, Regine og Mathilde.At Nils Chr. mest sannsynlig ble konfirmert i Nykirken stemmer nok likevel som du skriver. La oss anta at den familien som får "den andre" Nils Christian (født 16.06.1846) faktisk flyttet fra sognet/Bergen (som foreslått av Berit), så kan det følgende stemme: Presten skal innføre konfirmasjonen til "min" Nils Christian i kirkeboken. Han baserer seg på annen informasjon han finner i dåpsregisteret for å skrive utfyllende i konfirmasjonsregisteret. Han blar tilbake til 1846 i stedet for 1845, og noterer flittig den informasjonen han har om "feil" Nils Christian Nilsen.Denne feilen blir så skrevet på konfirmasjonattesten som må forevises sjøfartsmyndighetene. Men Nils Christian oppgir sin fødselsdag korrekt, så dette blir notert riktig i sjøfartsprotokollen.Dvs: konfirmasjonen fant virkelig sted den 07.04.1861 i Nykirken, men innførselen er uriktig fra begynnelsen av.Logisk, eller kanskje litt for mye gjetning?I alle tilfeller vil jeg lete nærmere etter Nils Nilsen og se hva han har foretatt seg.Et siste spørsmål: Finnes en oversikt over skilsmissebevilgninger, eller hvordan var reglene for dette før?mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg mente faktisk at det var din familie som kanskje flyttet da jeg ikke fant de andre barna. Jeg så meg blind på Niels, og tenkte ikke Nils. Jeg antar du har funnet foreldrenes giftemål for der står datoen for deres fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Hei Berit!Uansett misforståelsen er jeg nesten sikker på at jeg har fått bitene til å falle litt mer på plass her. Familien "min" kan ha flyttet, men det ser neppe slik ut, siden begge foreldrene (Niels Nielsen og Marthe Helene Olsdatter) er oppført som død og begravet i Bergen.Takk for hjelpen.Men jeg lurer fremdeles på hva forskjellen på de to sjøfartsrullene er, og om det finnes et register over skilsmisser fra før 1865 i Bergen. Vet noen noe om dette?mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.