Gå til innhold
Arkivverket

[#6737] Domstoler rundt 1785-1790


Gjest Øystein Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Stiansen

Jeg har en dom mot en ane fra 1788. Den er avsagt av "Bergens Politiekommission" den 12.11.1788 (Politirettsprotokoll nr. 5 1770-1789, folio 460)Saken var "indkæret" for retten av politiaktor, Raadmann Fasting.I siste avsnitt står det: "Christian Spohn bør, for den af ham mod hans Husbond udviste Utroskab og Bedragerie, at arbeyde i Jern udi Bergens Fæstning et Aar. I det øvrige bør (blir?) Politie Kammer-Rettens Dom ved Magt at Kende. Det alt saaledes at efterkommes inden den Tid Anordningene bestemme"Mitt spørsmål er: var første skritt i domstolsbehandling "Politie Kammer-Retten", slik at denne saken faktisk er anket til "Politiekommissionen"? I så fall skal det vel også finnes en underrettsdom innført i rettsboken som kan gi mer informasjon om det straffbare forhold?mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Du finner forklaring i Fossen/Ertresvaag: Til Indwohnernes større Sicherhed. Bergen Politikammer 1692-1992, Bergen 1992, s. 81 flg.Man skilte mellom justissaker, som var de alvorligere straffesaker som ble prøvet for byfogden på bytinget; og politisaker som gjaldt mer typiske ordensforgåelser, som ble avgjort ved bøter, og som ble prøvet for politikammerretten med politimesteren som enedommer. Ved større bøter skulle saken prøves for politikommisjonen eller politiretten, hvor politimesteren var aktor, og amtmann m.fl. var dommere. Anker ved større bøtestraffer gikk til Overhoffretten i Christiania.Systemet hadde sin bakgrunn i politianordningen fra 1710. Ved politimesterinstruksen fra 1746 og ved reskript i 1747 skal politimesterens myndighet ha blitt noe utvidet. Men i prinsippet ble systemet beholdt, og vi har fremdeles rester av systemet i det rettslige skillet mellom forbrytelser og forseelser i vår straffelov.Mvh. Arne Arvid Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Tusen takk Arne Arvid!Jeg skal sjekke den oppgitte litteraturen.Det er jo litt flaut å innrømme at jeg selv studerer juss, men rettshistorien er ikke et emne jeg har fått muligheten til å være innom. (men strafferetten er jeg vel bevandret i).:)mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trur du òg vil ha interesse av å sjå på to domar i Gjest Bårdsen-saka som gjeld nett politimeistaren sin kompetanse. Du finn dei under nyttige lenker/GB miniutstilling/domsavsigelser 1806 og 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Takk skal du ha Bjørn!Jeg leste gjennom dette, og det var spennede.Nå gjenstår det bare å se om det finnes noen underrettsdom i "min" sak. Jeg tviler egentlig på at den finnes, siden underslag og bedrageri ganske enkelt kan henføres under "forbrytelser". Ihvertfall i dagens terminologi.Men da er det ingen grunn til å nevne at "Politie Kammer-Rettens Dom (blir ellers) ved Magt at Kende". Så - her må jeg se om jeg kan finne denne dommen som blir ved Magt at Kiende"mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Øystein Stiansen

Saken har fått sin løsning! Med god assistanse fra Statsarkivet i Bergen har jeg funnet både forhør av min ane samt dommen mot ham i første instans (Politie-Kammerrettens dom)Nå er det bare å sette seg ned og lese forhistorien og lære seg hva slags kjeltringfamilie man kommer fra :)Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.