Gå til innhold
Arkivverket

[#6739] John Kristiansen Holm


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Mine bodde på gården Holmli Vestre i Verdal. John Kristiansen Holm var F. 1847, jeg greier ikke å finne ut når han døde og jeg er meget usikker på hvor han egentlig kom fra. Det hadde vært veldig fint om noen kunne ha hjulpet meg litt med denne nøtten. Hans kone Elen Ana Kristiansdtr. var f. 1845 og døde 25.08.1822 og da er hun oppført som enke. Hun har jeg oppført som at hun kom både fra Skogn eller Frosta og henne er heller ikke så lett å finne. Ekteparet ble gift i Frosta kirke i 1872. Håper noen kan hjelpe meg en del på denne nøtten som jeg nå har strevd en lang stund med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg så på 1875 tellingen for vestre Holmli i Verdal og fant en Elen Anna Kristiansdt. f. 1845 i Vuku, men hun var ugift. Jeg antar at det skal stå at hun døde i 1922 ikke 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Iflg. folketellingene 1875 og 1900 ser det ut til at Elen er født i Verdalen/Vuku. Siden du vet årstallet for ekteskapet, har du her sjekket kirkebøkene? Der står gjerne hvor folk var døpt, eller hvor de kom fra. FT1875 Holmli Jeg regner med at denne familien da er din?Jeg søkte på Familysearch, og fant denne småjenta: Oline Holmli KRISTIANSDATTER Sex: F Event(s): Birth: 6 Jul 1847 Verdal, Nord-Trondelag, Norway Parents: Father: Christian OLSEN Mother: Ingeborg ELIESDATTERDette er "donerte" data, ikke avskrift fra kirkebøker, så du må sjekke selv! Dette er en søster av Elen Ana, og der har du jo da en dato å starte på også.Her er `Pappa Christian Holmli: Christian OLSEN HOLMLI Sex: M Event(s): Birth: 10 Jul 1820 Verdal, Vuku Parish, Norway Parents: Father: Ole JOENSEN Mother: Marit ERIKSDATTERHan giftet seg så: Christian OLSEN HOLMLI Sex: M Marriage(s): Spouse: Ingeborg ELIASDATTER Marriage: 30 Nov 1843 Verdal, Nord Trondelag, NorwayJeg sjekket også cd'en min fra mormonerne (med uttrekk fra flere kirkebøker, og der fant jeg følgende: OLESEN, Christian Christening Gender: Male Birth Date: 10 Jul 1820 Christening Date: 27 Aug 1820 Recorded in: Verdal, Nord-Trondelag, Norway Collection: Vuku; Den Norske Kirke Death Date: 31 Aug 1893 Father: Ole JOENSEN Mother: Marit ERIKSDR Source: FHL Film 125444 Dates: 1816 - 1821Kristian/Christian hadde også ett par brødre nevnt: OLESEN, Ole Christening Gender: Male Birth Date: 17 Aug 1814 Christening Date: 25 Sep 1814 Recorded in:Verdal, Nord-Trondelag, Norway Collection: Verdal; Den Norske Kirke Father: Ole JOENSEN Mother: Marit ERIKSDR Source: FHL Film 125444 Dates: 1781 - 1816OLESEN, Johannes Christening Gender: Male Birth Date: 15 Jul 1817 Christening Date:24 Aug 1817 Recorded in: Verdal, Nord-Trondelag, Norway Collection: Vuku; Den Norske Kirke Father: Ole JOENSEN Mother: Marit ERIKSDR Source: FHL Film 125444 Dates: 1816 - 1821På familysearch så jeg forresten at Elen Anas søster (hvis da alt dette er riktig, selvsagt!"! dro til Amerika! Hun døde 1. Sex Name F Oline Holmli KRISTIANSDATTER (AFN:50CQ-7J) Born: 6 Jul 1847 Place: Verdal, Vuku, Norway Died: 1 Apr 1941 Place: Todd Co., MnJeg er helt sikker på at hele nøtten din lar seg løse ved en kjapp tur til Riksarkivet på Sogn :o) Laila (som egentlig har 0 peiling på Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Det synes å stemme at Elen er født og oppvokst på Holmli i Vuku s. i Verdal. Når det gjelder ektemannen som du oppgir til å hete John Kristiansen Holm er det noe som ikke stemmer. Nevnte Elen er gift med en John Johnsen født i 1848 av foreldrene John Iversen og Martha Johansdatter, Verdal, han døde 02.08.1913. Tidspunktet/sted for giftemålet du oppgir (1872/Frosta)synes imidlertid ikke å stemme med dette paret. I folketellingen 1875 er de ikke gift, derimot i 1891, da bor de på Holmli vestre sammen med Elens far Kristian Olsen. I Digetalpensjonatet under Verdal historielag finner du endel opplysninger fra Verdal på 1800- og begynnelsen av 1900-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1865 arbeidet Elen som tj.pike på Mikvold store. I 1875 er hun hjemme hos foreldrene og hjelper dem, og ugift. I 1900 bor ekteparet på Holmli vestre. Gift i Vuku (egen krk.bok)22/3 1877 ungk. John Johnsen Flyum 28 1/4 år, far John Iversen; og pike Elen Anna Kristiansdt. Holmli 31 1/2 år, far Kristian Olsen.(Søsteren Kristiane gifter seg like etterpå.) Verdalsboka bd. V. Holmlien vestre gnr. 162/1. Ny bruker 24/3 1871 Kristian Olsen Holmlivald. Han ble på gården til svigersønnen Jon Jonsen Ekren overtok, og brukte den til sin død i 1913. Sønnen Martin Jonsen overtok så. Han kjøpte gården av Verdal kommune 9/7 1920 for 9500 kr (skjøte 13/12 1921.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.