Gå til innhold
Arkivverket

Skremt av at jeg her kan få tilgang til mine private papirer og bilder


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Her blir det flere spørsmål, men det er den eneste måten å lære noe på.

 

Ved å gå til Editor eller legge til vedlegg oppdaget jeg plutselig at jeg med et tastetrykk fikk opp alle mine private bilder og private papirer. Det virkelig skremmer meg, for det er fort gjort å gjøre en feil.

 

Ja, jeg vet at da kan jeg jo la være det tastetrykket osv.

 

Med andre ord, jeg ønsker muligheten til å kutte den forbindelsen. Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Berit

 

Denne funksjonen med å "laste opp vedlegg" hadde vi også i gamle forumet, og det er ingen forskjell i dag.

 

Når du bruker funksjonen med å laste opp vedlegg får du bare lastet opp en og en fil, ikke en hel mappe. Og du vil jo hele tiden ha kontroll på hva du har lastet opp.

 

Så denne funksjonen må vi ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit.

 

Jeg forstår at du ikke vil "dele" din private informasjon. Men så lenge du lagrer privat informasjon på den samme pc som du er i kontakt med internett via, så er dette en potensiell risiko. Dette gjelder nok de fleste av oss. Dette gjaldt på "gamle brukerforum", dette gjelder når du sender epost, og kanskje i andre sammenhenger. Dette blir jo aktuelt og synlig når du f.eks. vil finne frem et portrett til profilen din, vil vedlegge et bilde/doukmente til en melding eller du vil sende en personlig epost til en eller annen, med vedlegg. Dette pleier jo å gå bra, men det er nødvendig å spørre seg selv hva man gjør og hvordan.

 

En helt annen ting er at det "der ute" finnes folk og programmer som har til hensikt å ta en form for (for oss) uønsket kontroll over vår pc. Men da har man forhåpentligvis et passende antivirusprogram/brannmur-program mv.

 

 

Jeg skal følge med på de kommentarer du får. Dette kan være lærerikt for flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok aldri sett dette i det gamle DA.

 

Det jeg lurte på er om det er en mulighet for å "skru" den av for den enkelte. Noen vil ha den og andre ikke. Jeg ønsker å holde slektsforskning og private saker adskilt.

 

Eller er løsningen rett og slett at jeg må opprette en ny e-postadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Berit

 

Nei du kan nok ikke slå av denne funksjonen

 

Men jeg ser ikke noen fare i dette. Ingenting av dine private ting havner på nettet før du har lastet de opp i editoren og trykket på "POST" Du kan egentlig ikke gjøre mer feil her enn på gamle brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Berit

 

Husk at dine bilder og papirer IKKE ligger på nettet eller her i forumet. De ligger på din egen harddisk på din PC. Ingen her inne, eller andre som sitter på internett har tilgang til din PC, og det er DU som bestemmer hva du vil dele av bilder eller andre private ting. Da må du laste opp det vedlegget du vil dele fra din PC og opp til internett. Dette er det bare du som kan gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Dette er ingenting å være redd for. Denne funksjonen er overalt, og er der for at du f eks skal kunne laste over bildene dine på nett for fremkalling. Det hjelper ikke å lage en ny e-postadresse. Denne funksjonen henger med.

 

Kanskje du ikke har brukt den før, og derfor ikke har lagt merke til den. Jeg tviler på at du vil greie laste over private ting uten å være klar over det. Du må klikke på hvert enkelt bilde eller fil du vil laste opp, og da vil du lure på hva du driver med :)

 

Men som det heter: Bruk nettvett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene. At det ligger på harddisken vet jeg. Så da hjelper det altså ikke med skifte av adresse. Vel da får jeg lære meg å leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med 'nettvett'. I det gamle forumet skrev enkelte av og til opp epostadresse for å utveksle informason utenom tråden. Nå trenger vi ikke å utsette oss for det (alle leser det vi skriver her!), men da må alle ha PM-funksjonen (personlige meldinger) påslått. Da kan en sende slike opplysninger direkte til hverandre uten at det er søkbart. Av og til er det behov for å kunne være litt diskret med opplysninger om slekt og annet, så denne funksjonen er veldig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det flere spørsmål, men det er den eneste måten å lære noe på.

 

Ved å gå til Editor eller legge til vedlegg oppdaget jeg plutselig at jeg med et tastetrykk fikk opp alle mine private bilder og private papirer. Det virkelig skremmer meg, for det er fort gjort å gjøre en feil.

 

Ja, jeg vet at da kan jeg jo la være det tastetrykket osv.

 

Med andre ord, jeg ønsker muligheten til å kutte den forbindelsen. Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er eg glad for at vi har slike som Lars Ove - som forsøker å roe ned engstelsen

for at " de ulvene Der Ute " - er i et stort hopetall iforhold til oss vanlig dødelige.

 

Ta dette med f.eks virus - dette er STOR business.

Kan til og med fantasere om at leverandører av antivirusprogrammer

selv kan finne på å infisere maskinene våre.

 

UNNSKYLD - Berit - dette var skivebom i forhold til ditt tema.

*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det nok ingen der ute i den store verden som har interesse eller kan utnytte verken det vi skriver her på forumet, eller for den saks skyld private bilder eller papirer liggende på vår egen PC.

Unntaket kan være at noen av oss er kjendiser som har noen veldig private pikante bilder liggende på PCn og som noen kan utnytte B)

Nei det som disse "fæle typene" er ute etter er pengene våre. Passord til kontoen vår kan være gull verdt for disse. Jeg har hele kontonummeret mitt og telefonnummeret liggende åpent på min hjemmside, og det er da ingen som kan utnytte det.

 

Skattelister på nett kan også være interessante, men ikke slektshistorie og kommunikasjonen mellom oss her på forumet.

Det er for alle andre helt sikket gørr kjedelige greier som de ikke gidder å lese engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit: Det du ser er en oversikt over filer og mapper på din pc - det er jo derfra du velger hvilke filer du skal legge ved innlegget ditt. Når du velger en fil fra din pc, legger du en kopi av denne ut sammen med innlegget ditt. Men filen blir jo liggende igjen på pc-en din også. Navner du filene dine tydelig på pc-en din, og organiserer filene i tydelig navnede mapper som gjør det enkelt å skille mellom slektsforskningsfiler og andre filer, må du slurve alvorlig for å legge ut noe ved en feil. Og i de fleste tilfeller vil du jo ikke ha behov for å legge ut noen filer sammen med innlegget ditt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove (12): Jeg skal være varsom med å skape unødig frykt, men jeg tror også et motiv for virus og uønsket programvare kan være både at en "virus-programmerer" vil vise seg frem/skape seg pondus i et miljø, og (ikke minst) at noen miljøer ønsker å kontrollere mange pc'er fra hele verden til å opptre likt, f.eks. ved å angripe eller belaste en bestemt server samtidig, slik at den bryter sammen. Derfor er det lurt med både antivirusprogamvare og den generelle fornuften/nettvett som poengteres over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jarl (14)

 

Ja det er riktig men.....

 

Det er overhode ikke mulig at disse "skumle typene" kan få tilgang på din PC via Digitalarkivet, og det er det som vel er relevant her nå.

 

En mulighet for at noen tar kontroll over din PC er at de via et virus innstallerer et program på din PC. Dette skjer ikke av seg selv, men du blir i denne prosessen bli spurt om du aksepterer at programmet blir innstallert. Men dette programmet ser gjerne ut som om det kommer fra feks Windows eller en annen kjent leverandør. Hensikten er å lure deg, så her må man være på vakt.

 

Den mest vanlige måten å innfisere PCn er at du får en melding (epost) med et vedlegg. Åpner du dette vedlegget (gjerne et bilde eller en video) så kan uhellet skje og PCn bli innfisert av virus. Det kan også i dette tilfelle se ut som om eposten kommer fra en venn eller bekjent, men det kan også være lureri.

 

Så for min del åpner jeg aldri slike vedlegg hvis jeg ikke er 110% sikker på avsender

 

Men uansett; Dette kan ikke skje her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok enige om dette. Jeg har brukt pc/mac i 25 år, og har aldri fått pc-sammenbrudd eller annen uønsket konsekvens pga disse tingene.

Så derfor koser jeg meg med litt slektsgransking nå, før jeg går ut for å måke snø. Fruen forventer nok åpen gårdsplass når hun kommer hjem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.