Gå til innhold
Arkivverket

[#6746] Sigfred fra Mosserød, Sandeherred, før 1700.


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Heisann!Jeg leter etter opplysninger om en Sigfred (Sigfris) som skal ha bodd på gården Mosserød i Sandeherred, Vestfold, en tid før 1700. Jeg har funnet en datter (Mari) -- som ble gift på gården Østre Kleppan i Stokke (omtalt i bygdebøkene om Stokke) -- og sønnene Kristen og Pål (Povel) som er nevnt i manntallet fra 1701. Kjenner noen til hvem Sigfred var, hvem han var gift med, hvor han kom fra, og hvem som var hans forfedre?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Nils Axel,Torbjørn Steen-Karlsen hadde et småstykke i Gjallarhorn nr. 27 (2001) s. 303-304: "Sigfred-ætta i Sandar: Klokker Erik Mosserøds etterslekt". Stykket baserer seg på en sammenfatning av opplysninger fra bygdebøker for Sandar, Stokke og Lardal.Her fremkommer det at Sigfred Eriksen er nevnt ca. 1665-1690 (skifte 1690), og at han var gift med Jøran Pålsdotter (fra) Nordre Strand, og overtok Mosserød etter faren. Din Mari er omtalt gift med Jakob Olsen Kleppan i Stokke, og de hadde sønnen Simon Jakobsen, som kom til Bærevar i Stokke.Sigfreds far var "Erik klokker" som er nevnt som bruker på Mosserød fra 1627 til ca. 1640. Erik var gift med "Sølvei" Monsdatter, og hun skal ha brukt Mosserød fram til ca. 1665.Hva som ikke fremkommer i Steen-Karlsens artikkel er at ved sogneprestens manntall 1664 (DP Ketil Firing Hanssens versjon) var (sønnen) Mogens Eriksson (24 år) bruker av en Mosserød gård, samt at "Siffrj" (Sigfred) "Erichs. %Erichsdat.%" (Eriksson) (38 år) bruker av 1/3 av Nordre Strand.Jeg tror dette er den hittil eldste kjente Sigfred i Vestfold, men andre har kanskje utfyllende opplysninger.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tillegg,Jeg ser at ved prestens manntall 1664 er det en husmann under gården Gravdal i Sandsvær ved navn Sgfrid Olsen (31 år). Han kan være knyttet til slekten på denne gård, da Ole-navnet går igjen blant disse gårdbrukerne.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser Are har funnet ut om Sigfred for deg, men siden jeg har skrevet av Sandarboka av Lorens Berg kan jeg like godt ta det med her: Mosserød gnr. 47. Erik klokker bodde på M. i 1627, levde til ca. 1640, kanskje gården da hadde vært klokkergård en tid. Enka, Sølvei(Solveig) Monsdt. fikk beholde jordveien helt til omkr. 1665. (Den neste klokkeren bodde på Lille-Unneberg). Fra Erik og Sølvei stammer Sigfred-ætten som fikk stor utbredelse. De hadde 4 barn. 1)Sigfred bruker ca. 1665-90. Gift med Jøran Paalsdt. Nordre Strand, bodde en kort tid på Strand. Arvesum etter Sigfred 26 daler. Barn. 1)Fredrik, Orerød, 2) Kristen overtok her, 3)Paal, Tallakshavn, 4) Mari gm. Jacob, Stokke (sønn Simon Jacobssøn Bærevar) 5) Anne ugift, død på Tallakshavn 1712, 6) Sølvei gm. Hans Arnessøn Skalberg, 7)Gunhild gm. Ole Nilssøn Trollhaga. Sigred's søsken: 2)Mons, døde ung, 3)Anne gm. Anders Petterson Aabol, 4)Inger, ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Jeg oppdaget at jeg også hører til blant etterkommere av Erik klokker (11.ledd). Når og hvor ble Erik Klokker født, og ditto for Sølvei Monsdatter? Videre rekke til undertegnede er via deres sønn Sigfrid (f.1622,d.1690)g.m.Jøran Paalsdatter og deres sønn Paal Paalssøn(f.?)i Tallakshavn, deretter Elias Paalssøn(f.1740)og hans sønn Kristian Eliassøn (f.1770) og Torger Kristianssøn Dahl (f.1816). Hvor omfattende er boken om Erik klokkers etterslekt? mvh. Fredrik Bockelie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fødselsår, fødested og foreldre til Erik klokker og Sølvei Monsdatter er ikke kjent. Det som er kjent har Berit Knudsen skrevet i et innlegg her tidligere. Det finnes ingen bok om etterslekta - det som er trykt finnes i Sandar bygdebok av Lorens Berg, samt Torbjørn Steen-Karlsens artikkel i Gjallarhorn som det refereres til lenger oppe.Derimot vil jeg gjerne vite om noen kjenner til om det kan være en forbindelse til [søsknene] Peder Sigfredsen på Valberg under Fossnes i Stokke, Anne Sigfredsdatter på Kvernestuen under Fossnes, Kristoffer Sigfredsen på Tem i Sem og Margrete Sigfredsdatter på Tem. De to første hadd barn til dåpen rundt 1750, mens de to siste nevnes som faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Berit,Jeg fikk inntrykk av at du hadde skrevet av kanskje hele "Sandeherred", men dette er muligvis en misforståelse. Og siden du ikke benyttet anførselstegn, visste jeg ikke hvorvidt dette var ordrett eller ei. Om du kun siterer fra boken, har jeg antagelig misforstått.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser nå at jeg har skrevet litt uklart om hva jeg har gjort ang. avskriften, men det falt meg ikke inn at noen kunne tenke seg at jeg hadde skrevet av en hel bok. Tykk er den også. Vel, gjort er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hjertlig takk for fyldige svar! Og beklager at det tok litt tid før jeg reagerte, men vi har vært bortreist på en liten ferie (Perigord-området her i Frankrike anbefales varmt!).Det er jo litt flaut at (deler av) fasiten (artikkelen i Gjallarhorn) lå en meter fra meg da jeg skrev mitt første spørsmål, men noe av problemet er å greie å koble alle de kildene man har!(A propos, hvordan i all verden greide Lorents Berg å holde styr på alle sine opplysninger -- lenge før PC'en dager?!)Et "problem" med slektsforskning er at hver gang man får et godt svar, så øker antallet spørsmål eksponensielt:Er noe kjent om opphavet til Jøran Pålsdatter, Sigfreds kone? Jeg regner med at Nordre Strand og Tallakshavn er gårder i Sandar/Sandeherred? Er det noen som vurderer å legge ut hele Lorents Berg's bygdebok om Sandeherred på nettet?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tallakshavn og Nordre Strand er ganske riktig i Sandar.Jøran Pålsdatter var (kilde er Berg) datter av Pål Torgersson som 1664 var 62 år og brukte 2/3-deler av Nordre Strand. Han skal ha levd til omkring 1680. Pål må igjen ha vært sønn av sin forgjenger Torger på samme gård, nevnt 1593-ca. 1635, som eide 4 pund smør i gården og 16 merker smør i Haug på Tjøme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ketil,Du har ikke tilfeldigvis prisen på den nyopptrykte "Sandeherred"? Som vel forøvrig er den eneste av Lorens Bergs gamle bygdebøker man ikke har laget en ny versjon av.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Bygdeboka ble også utgitt i fotografisk opptrykk i 1988. Jeg kjenner ikke prisen, men antar at det dreier seg om et par hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.