Gå til innhold
Arkivverket

[#6749] Per K Andvordshaug, Lom, f. ca 1780


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Jeg skal ha hatt en tipp-tipp-tipp-oldefar med navnet Per K. Andvordshaug. Jeg finner ikke igjen dette navnet no sted. Derimot finner jeg Peder Tjøstelsen som i 1801 (17 år) oppholdt seg på Sunde (Vågå), mens jeg på Anvord Nordre finner Kjøstaal Sølvesen (50 år). Er Peder og Per samme person, og er Kjøstaal far til Peder ? Og er Sølvfest Kiøstelsen Andvord død 10.7.1773 og Kiøstel Erichsen Andvord død 25.4.1763 isåfall bestefar og oldefar til Per/Peder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Tjøstolv Sylfestsson f. ca 1752 på Nordgard Andvord, d. 1803 hadde dessverre etter all sannsynlighet ingen sønn Per. Det var skifte etter Tjøstolv på Nordgard i 1804. Det viser 5 barn i live, men ingen Per (4 barn døde før skiftet).Kirkeboka viser heller ingen Per (Peder) Tjøstolvsson (Kiøstolsson o.l.) født før 1807 i nåværende Lom kommune (minus Skjåk annekssokn).Det har vært flere Haugen-plasser og bruk under Andvordsgardene, også før 1801. Ingen av dem har Tjøstolv, Sylfest eller Per så tidlig. Men ca 1825 kom Per Olsson f. 1789 i Nedre Øverlishaugen med familie som husmannsfolk på Nedre Andvordshaugen under Nordgard. Per var g.m. Anne Olsdtr. f. 1787, d. 1829, og de hadde barna Ola f. 1820, Anne f. 1822 og Marit f. 1828 som alle vokste opp og etablerte seg i Lom. Men de var ikke på Andvordshaugen mer en 3-4 år, og deretter er det ukjent hvor de bodde. Det er og ukjent når Per Olsson døde.Kontakt meg evt. direkte på ak@hivolda.no hvis du trenger flere detaljer.Mvh, Arnfinn Kjelland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Trond Myrstad

Siden dette innlegget ble skrevet har jeg funnet ut en god del om Per/Peder: Han giftet seg 6.4.1803 i Vågå med Mari Toresdatter. Han var da soldat. Han døde 3.5.1852 i Vågå, 79 år gammel. Dermed må han ha vært født ca. 1773. Problemet er at jeg ikke finner ut hvor han kom fra. Kan noen hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfinn Kjelland

Merkelig. Han burde være i stamrulla for Gudbrandsdalske kompani her på DA, men der er det altså bare en P.T., og han var født i 1783 (far Tjøstel Kleppe, Vågå). Kan det være han? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Arnfinn, Jeg hadde ikke tenkt på å se på stamrullen - takk for det tipset !Fra Norddalsarkivet har jeg fått vite at Peder het Christensen. Dermed var det riktig med Per/Peder K./C. som jeg hadde fått opplysninger om (se det første innlegget).Jeg prøvde å søke på Peder Christensen i stamrullen, men fant ingen gode alternativer. Det nærmeste jeg kom var en P.C. født 1778, som kom fra Stensgåd i Skjåk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Vel, Per Kristenssen er det noen av, m.a. en f. 1773 på Sveine i Lia i Lom. Det eneste vi veit om han er at han havna i Vågå, og er nevnt 'Løkken' ved skiftet etter en bror i 1852. Ingen tilknytning til Andvord for han eller foreldra såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Arnfinn, Dette var interessant ! Peder Christensen døde på plassen Løkken (under Kleiven) i Vågå i 1852. Da er det kanskje snakk om samme person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Jeg ville rekna dette som godt nok indisium. Foreldra til Per var: Kristen Persson (1748-1787), g. 1773 med Barbro Larsdotter fra Andberg gnr 41-1 (1753-1809). Kristen var fra Sveine, foreldra hans var Per Hallvorsson f. ca 1711 i Vågå, d. 1773. Gift 1741 med Ragnhild Kristensdotter f. ca 1719 i Vågå, d. 1787. Resten finner du i bygdeboka for Lom når den kommer ut (bd. 2 med Sveine til jul i år, Andberg i bd 3 forhåpentligvis til neste jul).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Tusen takk, Arnfinn !Går det an å følge slektene til Kristen Person Sveine og Barbro Larsdotter Andberg bakover i tid ? (Det er lenge å vente til neste jul for ei utolmodig sjel !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det vi har om foreldra til Kristen står i forrige melding (de må evt. følges i Vågå). For Barbro har vi nok noen ledd, men de må letes opp manuelt og jeg har det nokså travelt for tida. Kom evt. tilbake over jul direkte til ak@hivolda.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest kai m kveum

Takk for opplysningen om foreldre til Peder Christensen. I mine papirer har jeg en: Peder Christensen Løken, f.ca. 1773, g. 6/4-1803 m. Mari Toresdtr., dpt. 2/1-1780, plass under Snerle. Jeg har kun notert ett barn: Thore Pedersen Kleveneie, f. 1804 Vet noen om flere barn? `Når det gjelder spørsmålet om Andberg er det samme som Agn(e)berg siterer jeg fra Årbok 1977, s. 143: Professor Rygh har i ' Norske Gårdsnavne' matr. nr. 15-19 i Vågå, namnet Sandbu, utt. Sammbu. Eldste skrivemåte Sundbu. Elles skriv han: ' U er gått over til a, som ofte skjer foran n, etter at d var forsvunnet i uttalen, deretter er n foran b ved assimilasjon blitt til m.' Det same gjeld vel for Andberg, fyrst er d vorte burte i uttalen, og så er n vorte til m framfor b. Såleis vert uttala Amberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Kai,Jeg har ikke funnet søsken til Thore Løkken. Etter navneskikken burde det vært født en 'Kristen Pedersen' før Thore, men på den andre siden er det litt knapt med tid til at denne teoretiske gutten blir født fra Peder og Mari gifter seg og til Thore blir født

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.