Gå til innhold
Arkivverket

[#6751] Marthe Marie Magnusdatter, f.2.8.1821 i Borge Prgj


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Marthe Maria og foreldrene, smed Magnus Magnussen (f.1791?) og Gunhild Thorsdatter (f.1783?) flyttet fra Hafslund i Borg prestegjeld til Vardal i 1833. Marthe ble gift med Peder Christensen Dalborgen/Brusveen i 1850. Bor på Furuset i 1865.Jeg har hatt kirkeboka for Borg for tida rundt 1815-1825 til gjennomsyn, men fant ingen ting, hverken dåp eller giftemål. Kan noen hjelpe meg med disse?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herbjørn Andresen

Marthe Marie Magnusdatter ble født 2.8.1821 og døpt 2.9.1821, Skjeberg kirkebok s. 63.Morens navn skal antakelig være Gunhild Larsdatter. Under "innflyttet" i Vardal er dette veldig utydelig, og ser mer ut som Thorsdatter. Under "utflyttet" i Skjeberg kirkebok 17.1.1833 er det imidlertid mer nærliggende at navnet skal leses Larsdatter.Magnus og Gunhild giftet seg i Skjeberg 23. juli 1813 (s. 181 i kirkeboka). Gunhild har et etternavn bak Larsdatter, både ved bryllupet og ved Marthes dåp. For meg ser det ut til å stå "Sarp", men jeg er dessverre ikke ekspert på gammel håndskrift.Fødselsåret 1791 er sannsynlig for Magnus, det bekreftes både gjennom ut/innflytting og ved hans dødsdato.For Gunhild er derimot alderen mer tvilsom. Etter ut- og innflyttingsmeldingene skulle alderen i 1833 være 47 år. Altså født ca. 1786. I Vardal er det imidlertid en Gunhild Larsdatter som dør 10. mai 1846, 47 år gammel, altså født ca. 1799. Hun er smedkone, og bor på Brusveen fabrik. Det vil stemme svært bra, bortsett fra alderen (gift 1813). I Skjeberg er den en Gunhild som døpes i 1794, datter av Lars Nilsen og Ingeborg Andersdatter som er den mest sannsynlige kandidaten. Alderen passer bedre, men stemmer ikke med de andre mulige kildene. Det er jo ikke sikkert hun er døpt i Skjeberg overhodet.Mer informasjon om Magnus og Gunhild er absolutt av interesse for meg også! (Jeg er tipp-tipp-oldebarn av Marthe Marie Magnusdatter og Peder Christensen).Mvh Herbjørn Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for sist, ja! Vi var jo i kontakt omkring Peder og Marthe MArie's etterkommere. (Peders søster Marthe var min tipp-tipp-oldemor).Litt snevert av meg å peile meg inn på Borge kirkebok og ikke tenke på Skjeberg i samme rennet! Men takk skal du ha for hjelpen med å komme videre. Mener jeg har e-mail-adressen din, så jeg skal komme tilbake hvis jeg finner noe mer.Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.