Gå til innhold
Arkivverket

[#6754] Forsvant under krigen,hvordan spore han opp ?


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei tenkte jeg kansje kunne prøve og spørre om råd her.Broren til min oldefar Kristian Bergum født i Hole i 1914.Det sies at han ble lurt trill rundt av tyskerne under krigen.Det sies i familien at Frelsesarmeen har prøved og oppspore han uten resultat.Er det noe håp og finne ut noe om han da eller er dette en gåte som aldri kan bli løst.Håper på forslag. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Har du prøvd bokverket "Våre Fallne" Det består av fire svære bind, med bilder av de fleste. Du vet hvor han var født, så ved å henvende deg til bibeloteket på dit hjemsted får du låne det aktuelle bind. Lykke til. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Har du prøvd bokverket "Våre Fallne" Det består av fire svære bind, med bilder av de fleste. Du vet hvor han var født, så ved å henvende deg til bibeloteket på dit hjemsted får du låne det aktuelle bind. Har du noen i din nermeste krets som mistet noen under krigen, er det mulighet for at de også har bøkene. Har erfart at noen av de etterlatte fikk disse av staten etter krigen (Det var vel mange som ikke fikk noen annen "erstatning" for tapet av sine kjære).Lykke til. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen.Er det noen som har denne boken og kan slå opp se om han finnes der.Navnet hans var Kristian Bergum født i Hole i 1914.Det hadde vært morsomt om han kunne spores opp. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Takk Ragnhild.Hvordan skal jeg da klare spore opp denne karen.Er det noen som har forslag. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Ja det kan tenkes finnes det aviser på Riksarkivet eller er det andre steder man kan finne dette. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Spør på det lokale bibliotek om hva som finnest av aviser på microfilm,tror dei fleste er filmet. Dei forskjellige avisredaksjoner kan sikkert svare om dei har papirutgave,problemet er at noen har som oftest revet ut sidene med navnelister -så langt som eg har sett.Kan det antydes noe årstall da han forsvant? Hilsen Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Lurt trill rundt. Endte han på den rette eller gale siden? På den rette siden er Kristian Ottesens bøker om fangene i Tyskland et startpunkt ved siden av Våre falne. Det finnes vel også lister over dem som mottok Deltakermedaljen og de som døde til sjøs i forskjellige bokverk. På den "gale siden" er det vel Rettsoppgjøret etter krigen. Mye av dette er vel sperret, men dersom du vet mer er det mulig å nøste seg inn på alternative kilder som bøker og aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen.Etter det jeg vet så ble kristian med på den gale siden og vi antar at dette var på starten av krigen.Som jeg skrev tidligere så har frelsesarmen vært inne i bilde etter krigen,de fant han ikke.Hva gjør jeg nå ???? Mvh.Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du må da ha mere opplysninger enn dette? Var han en av de som forsvant på Østfronten? Uansett tror jeg du her må begynne i nærmiljøet,- finne naboer eller venner (evt. forhenværende. Du vet vel hvor han bodde?) som vet om han ble sendt til militæropplæring, og i så fall om de så vet hvilken avdeling han ble satt opp i, etc. Og deretter kontakte krigshistorikere. Poenget er: begynn på begynnelsen. Og det haster, de som vet noe er nå i 80-årene... De var kanskje ikke villige til å snakke om dette tidligere, men det kan ha forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Enig med Per Håkon så langt. Det hendte at Tyskerne sente sine kontakter til N N når dei ikke hadde bruk for dei mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det er litt vanskelig å mene noe når du ikke sier (vet?) om han forsvant innenlands eller i utlandet, til lands eller til vanns. Men det er jo en kilde som du muligens kan få opplysninger fra, nemlig det s.k. "Norsk Institutt for Okkupasjonshistorie (INO)" i Oslo og kretsen rundt deres blad «Folk og Land», som opprinnelig fungerte som et møtested for tidligere Nasjonal Samling-medlemmer, og personer som ble dømt i landssvikoppgjøret etter Den annen verdenskrig. Hvis han var soldat et eller annet sted kan det jo tenkes at det finnes soldatkammerater som fremdeles er i live og kan fortelle hva som skjedde. Det er nok mye historie som kommer til å gå i graven med dem, fordi de ble dømt for landssvik og har vært bitre og lite villige til å fortelle. Overlevelsesprosenten var vel svært lav hvis han var soldat, men de som faktisk overlevde må jo ha vært noen hardhauser, så det skulle ikke være umulig å finne noen fremdeles. Men som sagt: dette haster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Professor Tore Pryser ved Høyskolen i Lillehammer har skrevet mye om nazister og fascister under den annen verdenskrig. Du kan jo prøve å henvende deg til ham, for å høre om ham har noen gode ideer som ikke har blitt prøvd ut enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

I denne situasjonen kan det godt hende at familie/ vener/ naboar/bygdefolk "veit utan å vite". Eg har nemnt det i ein annan samanheng óg, og repeterer det her: Det er ofte bortkasta å spørje direkte, då får du ofte eit direkte svar óg (NEI) - men prøv i staden å fiske, "dette får vi vel aldri vite - dei som kunne fortalt det, er nok døde for lengst - somme seier at.."Eg har fleire gonger hatt uventa suksess med slike metodar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen alle som har hjulpet meg hittil.Jeg har nå prøvd og nøste litt.Han rømte hjemmefra i 1941 på Hole i Ringerike(17 år) etter at tyskerne hadde lovet han masse penger og egen gård.Han hadde da hatt kontakt med tyskerne på Helgelandsmoen.Som sagt tidligere hadde frelsesarmeen også vært inne i bilde etter krigen uten at de fant noe,men det er jo ikke sikkert dem hadde så store ressuser på og nøste han opp etter krigen.Det var vel mange liknende saker. Mvh.Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Aha. Dette har jeg hørt før, det var en klassisk oppskrift på å lokke småkarsfolk med gull og egne skoger etter at de hadde vært i tysk tjeneste på østfronten. (Men det er jo ikke dermed SIKKERT at han havnet der!) Derfra kom de fleste aldri tilbake, og de ble vel begravet i massegraver der hvor de falt. Men det skulle allikevel være mulig å finne ut hva som skjedde. Aase har helt rett: noen i nabolaget eller gamle venner (vennskapet tok kanskje slutt) kan vite sannheten, men de må nok lokkes og lirkes forsiktig, for her er det sikkert mye følelser og bitterhet ute og går. Den andre muligheten er å oppspore andre som måtte ha vært sammen med ham hvorhen han var, der er hensynet til gamle sår like viktig. Den tredje muligheten er ekspertisen, som f.eks. Pryser eller en annen krigshistoriker (Pryser kjenner garantert alle!) Men hva du enn gjør så bruk vettet og vær forståelsesfull for at du gjenopplever forferdelige minner. Det kan være at han er omtalt av av andre som kom hjem til forhør og dom, men de dokumentene er vel vanskelig å få adgang til, og nesten umulig i praksis. I din situasjon ville jeg prøvd alle tre veier parallelt, men i likhet med annen slektsgransking er det avgjørende å uttømme de nærmeste kildene først, slik at du er rimelig sikker på at du ikke er på avveie. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det er vel som nevnt av andre et typisk eksempel på en frontkjemper som forsvant på Østfronten. Nå var divisjon Viking en Waffen SS avdeling om jeg ikke husker feil, og da er vel krigsforbryterregistrene i Berlin et sted å søke, eventuelt andre militære kilder i Tyskland. Alle medlemmer av SS ble som kjendt registrert som krigsforbrytere. Nå var det omkring 10000 nordmenn som døde på Østfronten, og som alle vet var det temelig kaotisk med flykningestrømmen fra øst da frontene brøt sammen. Var han på den finske delen av fronten kan han ha blitt igjen der dersom han overlevde, eventuelt i Tyskland. Jeg vet at det har blitt forsket og skrevet en del om NS-oppslutningen i Lier og Sylling, men om Hole var en del av det er vel tvilsomt. Det kan være mulig å finne ut noe gjennom familie og omgangskrets. I området var det klare kriterier for hvem som ble NS- og Hirdmedlemmer. Uansett så er det en ting som er sikkert, han må med tanke på tyskernes "ordnung muss sein" være registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bjørn: var han 17 år i 1941? Var han ikke født i 1914? Og du VET vel ikke at han forsvant på Østfronten? Ikke at han døde der (da) heller? selvom det lyder sannsynlig. Det er ikke lurt å ta det for gitt. Det er derfor du nok må starte forfra, med nærmiljøkilder. Enig i at tyskerne hadde velordnede arkiver, men dette kan nok faghistorikerne gi hjelp om. Spøsmålet er om arkivene overlevde krigens sluttfase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Per Håkon:Det stemmer han er født i 1914 jeg skrev feil.Jeg vet ikke om det er noe mer og hente i nærmiljøet,alle hans søsken er borte.Jeg vet ikke hvor han havnet.Jeg får skrive et brev til Norsk Institutt for Okkupasjonshistorie og høre hva slags muligheter jeg har for og nøste litt om han.Takk nok en gang for nyttig hjelp. Mvh.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest bjørn Pettersen

Hei,tenkte jeg skulle prøve og nøste litt videre her,har sett programmet på Nrk om norske frontkjempere som gikk for 14 dager siden,og fant ikke navnet hans der heller,er det noen som har adressen til 'Norsk Institutt for Okkupasjonshistorie'.Som sagt vi vet ikke hvor han forsvant og når han forsvant,men det var under krigen, og vi har hørt at han ble med tyskerne,alle hans søsken er borte nå så vi får ikke fatt i noe mer,alle innspill mottas med takk. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Riksarkivet må de kunne svare klart, raskt og tydelig om det finnes en L-sak på ham eller ikke. L-sakene er Landssvikerarkivet. Det ble opprettet saksmappe på ca 100.000 personer, av disse ble det reist sak mot 2/3-deler. Finnes det en saksmappe og hva forteller den ? Pårørende til personer i arkivet må da få svar på slike spørsmål.Ved hjelp av opplysningene i L-saken, om den finnes, kan man gå videre til f eks Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret), postadresse Postboks 1168 Blindern, 0318 Oslo, epost post@hisenteret.no, jf http://www.hisenteret.no De har en prosjekt på gang om nordmenn i tysk krigstjeneste under andre verdenskrig. Til dette prosjektet er det knyttet flere forskere og stipendiater. Lykkes du ikke med å finne rett person, så ta kontakt meg meg direkte på epost toreher@online.no , jeg kjenner også andre som sitter på data om frontkjemperne, ikke minst dem som falt havnet i Gulag. Men HL-senteret burde være rette sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.