Gå til innhold
Arkivverket

[#6755] Mannsnavnet Løden/Leyden/Løyden


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

En av mine stamfedre på Røros, hvis far Mons Pedersen innvandret til Røros fra Jämtland, het Løden Monsen, født omkring 1680(i manntallet for 1701 og i kirkebøkene er navnet Løyden og Leyden). Navnet Løden ble senere ikke brukt i slekten. Løden er en sjeldent fornavn og er begrenset til Sør-Trøndelag. I 1801 finnes 30 med dette navnet, i 1865 12 og i 1900 5. Vet noen "der ute" opprinnelsen til dette navnet? Er takknemlig for svar. Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Astrid! Løden som du nevner er også en av mine stamfedre (jeg trodde ellers at jeg hadde en til med samme fornavn i slekta, men finner ingen i farten). Det er kommet ei bok om fornavn for ikke så lenge siden, kanskje er det noen som kan slå opp. Navnet kommer kanskje fra Sverige? Mh Arnstein Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det er fristende å tro at Løden er det samme navnet som Løen. I Indre Sogn er dette navnet i kjent fra Årdal og Hafslo i alle fall fra midten av 1600-tallet. I 1701-manntallet for Ytre Sogn finner vi en god del Løen/Løensen i Eivindvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

I Skaun i Sør-Trøndelag var det en kar som hete Løden Bjørnson, han var f. 1616 og døde 1710, han hadde garden Mo fra 1657 til 1710. Løden fikk 9 barn og navnet ble brukt i flere generasjoner etter han. Fra boka Norsk personnamnleksikon er å finne: Løden se Loden. Loden norr. mansnavn, samme ordet som adj.lodinn er loden/hårut. Opphavleg tilnavn, allment som førenavn i mellomalderen. Vanleg navn i Oppdal i S-Trl fram til 1800-t. Har og funnest sporadisk andre steder i Trl. Svært skjelden i mod. tid. I skrift no mest Lodin, mrn i eldre kjelder Løden o.l. Med hilsen Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Som forsåvidt er trukket frem så er dette mannsnavnet Lodin. Lodin er kjent siden sagatid, og benyttet over hele landet gjennom hele middelalderen. Mest kjente er vel Lodin sønn av Erling Skjalgsson (Sola ved Stavanger), samt Lodin av Manvik (Brunlanes i Vestfold).Navnet synes å ha en konsentrasjon på Østlandet og i Trøndelag, men gitt de få diplombelegg vi har for middelalderen kan dette være noe skjevt.En av de siste navnbærerne jeg har funnet i Vestfold er byborgeren "Løyen Næs" som holdt til på bytangen utenfor Tunsberg på 1620-tallet. Kanskje noen har yngre eksempel for Vestfold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for interessante og informative svar. At navnet har sin opprinnelse i norrønt lodinn (håret), høres sannsynlig ut. Den lydrigtige uttale blir dermed "løn" og "løen". Men mye brukt har det ikke vært. "Min" Løden Monsen ble ikke oppkalt i generasjonen etter, isteden valgte man morfarens navn Ole. Jeg har forresten et annet fornavn jeg lurer på opprinnelsen til: Bardo. Dette navnet blir også skrevet Barro og Ballo (ble uttalt med "tjukk" l). Dette navnet er også relativt sjeldent, men har langt høyere frekvens enn Løden. Det er en del brukt i Trøndelag, særlig i Stjørdal og Verdal. Der er Bardo skrivemåten, har sett det i formen Barro/Baro/Ballo, noe som uten tvil avspeiler den "lokale" uttale. Håper på flere svar! Hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Navnet Loden forekommer også et par ganger i Stjørdalsbygdene. På nedre Rykke (Negard Rykkja) på Skatval finner vi en Loden Jonsen som bruker i tida 1710-1718. Fra Meråker fortelles det at bygda ble rydda av tre menn, Staur (Meråker), Stein (Aunet)og Loden [løddin] (Vollen). Holdbarheten i dette sagnet kan vel derimot diskuteres... Navnet har nok eksistert der også, men plassering i tid kjennes ikke.Mvh Arne Langås - a.langaas@c2i.net - http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Ang. navnet Bardo. Hvis et overarbeidet sinn ikke spiller meg et puss, meiner jeg å ha sett navna Brod og Bardo brukt "om hverandre". Er det ikke snakk om flere varianter av navnet Bård? Har jeg sett et opphav i Bergthorr for ett eller flere av disse? Husker ikke klart. Kan noen supplere/korrigere/kommentere?Mvh Arne Langås - a.langaas@c2i.net - http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Fra Norsk personnavnleksikon: Balo - Bardo - Bardon - Barius. Truleg ei avl. av Bergtor (som her har ei lang utgreiing) Norønt mansnavn av Berg- berging/vern og tor, ei avl. av gudenavnet Tor. Vanleg i mellomalderen. Boka som her er omtalt er meget god for de som er interisert i navnetyding. Jeg klikket meg in på "bokkilden.no" og bestilte den der. Lykke til. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nå ser det ut til at alt er oppklart. Takker alle for god hjelp. Tror jeg må skaffe meg dette personnavnleksikonet! Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Astrid Ryen

Jeg vender tilbake til Løden Monsen i første innlegg, den mannen som umiddelbart ikke ser ut til å være oppkalt i etterslekten. Han er faktisk oppkalt, men under navnet LORENTS!Hans sønn Anders Lødensen hadde en sønn Lorents som døde ugift. Hans døtre Maritte Lødensdatter (gift med Ole Iversen Kuråsen) og Anne Lødensdatter (gift med Cornelius Tønset) hadde begge sønner ved navn Lorents.En halvsøster av Løden Monsen, Gjørri Lødensdatter, gift med Harald Gullikstad, er ved sin død oppført som Guren Lorentsdatter. Disse hadde en sønn Lorents Haraldsen.Har noen vært borti noe lignenede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hei, Astrid! Dette med Løden og Lorents var en interessant observasjon. Det minner jo litt om forholdet mellom navn som Sjur og Siver eller Kjell og Kittel, men må likevel være noe helt annet. Jeg kan vanskelig tenke meg at det er noen etymologisk sammenheng mellom Lorents og Løden.Men det jeg egentlig skulle fortelle, er at det bodde en annen Løden i Røros verks område samtidig med Løden Monsen. Han finnes ikke i 1701-manntallet så han bodde ikke på Røros da (død?). Det kan jo kanskje tenkes at disse to på en eller annen måte var i familie med hverandre, så jeg vil derfor nevne at foreldrene hans var Sæmund Angrimsen og Marite Alvmundsdatter. Ganske sjeldne navn i denne familien altså, - i alle fall i Røros-området. Jeg har tenkt meg at det kanskje burde kunne si noe om hvor familien kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest G. Åhling

Hej! Min svärfars grandtant (född på 1830-talet i Glemmen) var döpt Nielsine och kallades Sina eller Sine. Jag vill minnas att åtminstone två av hennes söner fick döttrar som blev döpta till Signe.De är ju också olika namn även om de låter likartat. Kanske någon slags modernisering?Hälsningar Göran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk til dere begge to for svar. Lødens Monsens far var Mons Pedersen Jempt fra manntallet i 1701, og hans mor var Marit Pedersdatter. Av skiftet etter foreldrene i 1729 nevnes hennes datter Guri (=Gjørri) Lødensdatter Gullikstad (Rørosboka bind V side 208). Marit Pedersdatter må ha vært gift i første ekteskap med en eller annen Løden. Det var vel slik at Løden Monsen fikk sitt fornavn - oppkalt etter morens første mann - som skikken var mange steder.Knut, det var fint at du gjorde meg oppmerksom på denne andre Løden som altså var 13 år i 1694. Foreldrenes navn er jo som tatt rett ut av sagaen! Ikke utelukket med et eller annet slektskap der - kanskje. Fra 1801-tellingen har jeg allerede funnet ut at Angrim peker mot Meldal, mens Sæmund finnes flere steder.Lorents av Laurentius (også opprinnelsen til Lars, Lavrans, Lauritz) har absolutt intet med Løden å gjøre. Jeg har tenkt den tanken at kanskje en eller annen prest 'satte foten ned' for navnet. Eller kanskje Lorents var en 'modernisering', som Gøran kaller det, av et navn som var ganske ukjent på Røros??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Vil bare nevne at Anne Andersdtr Ryen, datter av Anders Lødensen, som var gift med Mons Olsen Rugelsjøen, også hadde en Lorents (min ane).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Som Leiv var inne på var Løden et meget brukt navn i Meldal/Rennebu. Når det ble slutt med å bruke det, kan jeg på stående fot ikke si, men det var interessant å lese om ordets opprinnelse her. Jeg har ofte lurt på det samme selv. Er navnet bare blitt borte, eller har vi en avart av det idag ?Bardo er nok også mer utbredt enn man skulle tro, bare det at navna ble skrevet så forskjellig.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Arnfinn: Jeg ser din ane Lorents Monsen var 28 år i 1801. Kanskje han også er oppkalt etter sin morbror Lorents Andersen som døde i 1773?? Jeg kan også nevne at Anders Lødensen (ifølge tadisjon i familien) gikk under navnet Løen-Anders.Til Inger: Jeg var inne på Stat. Sentralbyrås navnestatistikk. Løden: 3,2,1, eller 0. Bardo: 4 har navnet som første fornavn.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.