Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Inger Hagen

[#6757] Ole Aanonsen, Frogn Drøbak

Recommended Posts

Gjest Inger Hagen

Jeg prøver igjen, for her har jeg fått så god hjelp før. Ole Aanonsen, husmann (34 år)giftet seg 23.10.1825 med Olea Hansdatter (38 år)i Frogn kirke (fra kirkebok). Olea Hansdatter kom flyttende til Frogn i 1825 fra Krogstad, Spydeberg (fra kirkebok fra Frogn). De hadde barna: Hans f. 1829 og Andrine f. 1826 i Frogn (fra Frogn kirkebok) Har lett etter Ole og Olea på 1801-tellinga, men har ikke funnet noen som passer helt.Ole og Oleas sønn Hans f. 1829 skal ha blitt veldig gammel. Har blitt fortalt at han skal ha dødd 104 år på et gamlehjem på Onsøy, Østfold.Spørsmål: Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut om Hans Olsen virkelig ble så gammel?Hvor var Ole Aanonsen født, og hvem var hans foreldre?Spørsmål: Hvor/når var Olea Hansdatter født, og og hvem var hennes foreldre?Jeg tror det kan bli vanskelig, men dersom noen fant ut noe ville jeg bli veldig glad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Ligger ikke Frogn i Aas? Om så er så finnes det bøker for Ås, bare du vet gårdsnavnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Hagen

Jo, det gjør kanskje det, men det lå muligens under Drøbak på den tiden? Ole Aanonsen jobbet på en gård/virksomhet med navn Gaarder, hans kone Olea jobbet også der. I kirkebok for Nesodden på RHD under begravede finner jeg arbeider Ole Aanonsen Saugstuen af Froens Annex død 8.9.1851 52 år, (begravet 16. aug.), Bosted Grøstad. dette kan jo være han, men jeg synes ikke det stemmer helt med alderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Hagen

Jeg har funnet under kirkebok-kataloger på Riksarkivet at Drøbak og Frogn ble utskilt fra Ås prestegjeld i 1823.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva McKenna

Hei Inger! Gården Garder (Utt.Galer med tjukk L)lå i Frogn Prestegjeld, og grenset i nord mot gården Hasle i Nesodden Herred. Fysisk ligger gården på Nesodden-halvøya. I 1832 ble Garder delt i Østre, Nordre Bnr.2, 3, og 10, Nordre Brn. 5 og 16, Vestre Brn. 7, Mellom Bnr.4, Søndre Bnr.8. og ialt 7 plasser. Av disse siste 7 var de to største Bråten og Sagstua Bnr.9! Frogn Bygdebok fra 1967, er ikke akkurat av de mest utdypende. Den har ikke personregister og har mange hull pga. av de brente kirkebøkene i Frogn, noe du sikkert ble klar over da du var inne på Riksarkivets kirkebok-katalogsider. Jeg kan ikke se Ole Aanonsen nevnt under noen av Garder gårdene eller plassene. Det var Michael Monsen Haslum (ikke Hasle) som kjøpte Sagstua i 1833 av Baltzer Baltzersen. Derimot tror jeg sikkert at du har funnet det riktige dødsfallet i Nesodden. Grøstad grenser til Krange, som grenser til Hasle, som igjen grenser til Sagstua på høyre side av Rv.156 rett ved Frogn/Nesodden-grensen. Har du funnet konfirmasjonen til Andrine i Frogn?Konfirmasjonen til Hans faller vel i 1842-1858 brannperioden, men det vlle vel være verdt en titt i Nesoddens bøker, i tilfelle de hadde sneket seg inn der! Jeg vet at mange konfirmanter bosatt i Frogn på 1870 og 80 tallet ble konfirmert i Nesodden kirke. Man vet jo aldri, kanskje finner du noe nytt.... Med hilsen Eva

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Hagen

Hei Eva! Takk for svar. Jeg er helt overveldet over å få svar fra fra england.Det var mange gode tips jeg fikk. Skal kikke litt i kirkebøkene fra Nesodden, kanskje er jeg heldig. Det kan nok tenkes at det er den riktge Ole Aanonsen som døde på Nesodden, men det er litt rart at jeg ikke finner hans kone Olea der? Skulle kanskje tro at hun også døde der. Hilsen Inger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva McKenna

Hei igjen! Hvis du tar for deg FT1801 landsomfattende søk, taster inn Aan, og så huker av alle mulige og umulige permuteringer av navnet Aanon-Aanund etc. både sen og datter, får du en liste på over 1700 personer. Av disse er 1055 fra Vest Agder, 419 fra Aust Agder, 90 fra Telemark. Resten er ganske jevnlig fordelt. Kun 1 i Østfold, 1 i Hedmark og 1 i Buskerud, og disse tre var alle kvinner. Altså ingen i Akershus. Din Ole må ha hatt sitt opphav i et annet fylke. Du har funnet Olea Hansdatter som innflyttet til Frogn, men har du settt etter Ole som innflyttet? Fra erfaring kan jeg fortelle deg at Frogn-presten i dette tidsrommet nok hadde Inn og Utflyttede på lapper rundt omkring. Arkiveringen hans ble nok litt hulter-til-bulter. Jeg lette forgjeves etter min Ingeborg Hansdatter som innflyttet til Frogn.. Til slutt viste det seg at Innflyttede 1817 var ført etter Innflyttede 1818. Attpåtil hadde 7tallet en blekkflekk på et strategisk sted så det så ut som et 9 tall. Det var bare da filmen på Statsarkivet ble skrutinert at jeg fant svaret, som var at denne Ingeborgen virkelig var min!! Jeg hadde brukt film lånt fra Utah, lest på leser på et LDS bibliotek her borte i Essex. Kanskje av interesse; Han som kjøpte Nordre Garder i 1834, Christoffer Halvorsen, hadde kommet fra Eikeberg i Lier, Buskerud. Likedan kom også 2 av de 6 andre brødrene hans fra Lier til Nesodden. Sammen med broren Hans kjøpte Christoffer Søndre Garder i 1834. Christoffer eide også nabogårdene Kai sammen med broren Nils.(Den fjerde broren Johan, var skreddermester i Kr.a, den femte, Gregers, fisker, i Grønlia ved Oslo.) Jeg ville gjette på at Olea døde mens hun og Ole enda bodde på Sagstua, og ville derfor ha blitt begravet i Frogn, og--ikke minst-- ført i Frogn. Var det i tidsrommet 1842-58, er jo alle spor gått opp i røk. Lykke til! Håper ikke du river ut alt for mange hår av hodet ditt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Neegaard

Angående det Eva skriver om Frogn-konfirmanter på Nesodden så var dette vanlig helt opp til min tid. Jeg hadde Frogn- elever i klassen min på Jaer skole på Nesodden på 1960-tallet og noen av dem ble også konfirmert her. Et tips for å sjekke ut om Ole døde først i 1934 kan være å kontakte Akershus Amstidende i Drøbak. Oles hundreårsdag eller død ville sikkert være omtalt i den!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Neegaard

Inger, Jeg mente selvfølgelig Hans og ikke Ole som ble så utgammel!Men ang. Ole fant jeg følgende i kirkeboka for Nesodden: 1851 Begravelsedato:16 August Dødsdato:8 August Arbeidsmand Ole Aanonsen Saugstuen af Froens Annex Grøstad 52 Aar M Hængte sig selv i Vildelse og fik Jordspaakastelse uden Ceremonier Kirkebok 7 for Nesodden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Hagen

Hei og takk til dere som gir meg så mange gode tips. Har ikke sett etter Ole under innflyttede til Frogn, har ikke tenkt på det, men det må jeg jo få gjort. Det kan godt tenkes at Ole kommer fra et helt annet sted. Jeg har også lagt merke til at det i Agder-fylkene er mange "Aanon/Aanonsen", så det skulle ikke forundre meg om han kom derfra. Det var sikkert greit å ta sjøveien til Drøbak. Tipset om å kontakte Akershus Amtstidende angående hans var også bra. Vel, vel, jeg får jobbe videre med slekta mi. Mye jobb, men artig er det.Inger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Robert Chr. H. Skogly

Det synes ikke som om Ole Aanonsen ble døpt i Ås prestegjeld (altså inkl. Frogn) ihvertfall 1790-92. Ei heller synes det som om han ble konf. i gjeldet inntil ihvertfall 1811 (forvekslinger synes vanskelige). [Egne notater: hhv. filene 545-581 / 875-889.]Eva McKenna gir flere gode råd ad. søking. Begrense imidlertid ikke søket til 'Aan*' ('Aan' trunkert), da får du ikke med deg varianter som f.eks. Annon, Onnund, osv.Det er verdt å merke seg at det er flere Annonsen i Drøbak i ft. 1801 'uten foreldre'. Kanskje flere av disse personene har tilkn. til hverandre?Olea Hansdtr. er nok den Olia Hansdtr. som ble dpt. 8.10.1786, ('uekte') datter av 'Enken Giertrud Olsdaatter Norby'. Angitt som 'Barnefader: Hans Johannesen Skomager'. Faddere: Anna Norby, Martha Norby, Eli Præstby, Aamund Norby og Tharald Norby [d. 1801]. (Kilde: Spydeberg kirkebøker nr. 3, folio 104h, u.nr. [Hf308;fil 317]Dessverre har jeg ikke kirkebøker for Spydeberg for såpass sent som 1825, så jeg får ikke sjekket Oleas utflytting. Det er verdt å merke seg at hverken Olea eller moren er å finne i Spydeberg i ft. 1801. Det er imidlertid f.eks. en fosterdatter Olea Hansdtr. bosatt på gården Rud øvre i Askim i 1801 (sammen med fire etter datidens målestokk gamle mennesker, alle over 64 år). Imidlertid kan jeg ikke gjenfinne moren, Gjertrud Olsdtr., død i Spydeberg i perioden 1786-1802 [filene 517-541].Eneste aktuelle Hans Johannesen i Spydeberg i 1801 er den husmannen H.J. som er bosatt på plassen Braustad u. Børen øvre, s.m. sin kone Mari Hansdtr. og deres to barn (begge f. med ’god margin’ etter evt. Olia Hansdtr. i 1786). (Jeg kan ikke gjenfinne H.J. døpt i Spydeberg i det materialet jeg har reg. fra sognet).Det skrives på bygdebok for Spydeberg (Eirik Juel). Den kan nok gi enkelte svar når den tid kommer. I tillegg vet jeg at DIS-Østfold har begynt å registrere kirkebøker fra Spydeberg (perioden ca. 1870-1900 i første omgang, tror jeg).Mvh. RC (rc@heimr.net)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Hagen

Det er mange interessante opplysninger du kommer med, mange takk skal du ha for det. Jeg blir så imponert altså, over så mange hjelpsomme mennesker. Det virker som om det kan være den rette olea Hansdtr. du har funnetfødt i Spydeberg.Skal bli artig å se om det går an å finne noe i Spydeberg-boka når den kommer. Vet du når det vil skje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.