Gå til innhold
Arkivverket

[#6767] Lars Hoff-Aaels prestegjeld


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg undres på om der er noen som har tilgang til kirkebøkene for Aaels presgj. Jeg søker etter opplysninger om Lars Hoff, angivelig født rundt 1805? Hvem er hans foreldre? Han ble senere gift med Helga Olsdatter, f. 1810-1819. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Heidi. Nei, jeg har ikke visst noe om at den har ligget der. Men nå får jeg søke om jeg kan finne den. Takkk for tipset! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis det fremdeles skulle være av interesse med mer informasjon her, så har jeg mailadresse til Tor Waraberg. Send da gjerne meg en mail:anlih@online no. Jeg har en ane i Hove som heter Lars Mikkelsen Hove født ca 1722, som var gift med Ingeborg Rasmusdatter Sundre. Det er mulig at din Lars har forbindelse anemessig til disse?? Min forbindelse går via datteren Birgit, dennes datter Lukrids Knutsdatter og dennes sønn Knut Nilsen.Til Johan Mathisen: Jeg har jo sett i et annet innlegg at du har Ole Kristian Mikkelboerg Pedersen registrert(da er vi over på Helgeland). Hans kone var jo Lovise Kristine Knutsdatter. Hennes far Knut Nilsen var fra Ål i Hallingdal(se forrige avsnitt). Er det her du også har opplysninger om aner i Ål? Jeg har ganse mye om anene til Knut Nilsen hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke se at han har lagt inn noe på gården Hove. Jeg regner med at Lars Hoff som det spørres om her, er det samme som Lars Hove. Jeg har forøvrig kjøpt de gamle bygdebøkene for Ål(1, 3 og 4). De selges gjennom Ål Sparebank. De har også bind 2, men den hadde ikke jeg bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Anne Lise.Iflg. de opplysninger som jeg har (se innlegg 4) er bl.a. følgende:Lars Andersen Hoff reiste ut fra Aal i Hallingdal våren 1839. Turen gikk først over fjellet og ned til Lærdalsøyra i Sogn. Videre gikk turen med båt til Bud i Romsdal. Her slo de seg ned på gården Vassenden. I 1850 reiste Lars videre til Rødøy i Nordland, og i 1852 hentet han resten av familien nordover. De bosatte seg da på gården Forsdal i Rødøy. De hadde 9 barn, men 3 døde små.Ellers så finner jeg en Andris Olsen på denne plassen: LenkeKan det være fra denne gården?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er sannsynlig at den Andris Olsen som er i den lenken er far til Lars, for i bygdebokas bind 4 overtar Andris sin sønn Ola Andrisen i 1821, og i 1831 selger han til sin bror Lars. Jeg finner iallefall flere aner til denne Lars i bygdeboka og det er mulig vi kommer inn på mine aner. Siden Johan Martin Mathisen har lovet deg å sende informasjon så har han sikkert gjort det, og hvis ikke så får jeg legge inn mer her senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Joda, Johan Martin Mathisen sin slektstavle har jeg. Men søsken av Lars har jeg ingenting om. Det hadde derfor vært av interesse for meg også å hatt disse.Hvis du har disse på data så kunne du kanskje sende dem via mail?Men bare hvis du selv vil!Men, Anne Lise, har du etterkommerne til Lars? Flere av barna er født i Aaels presgj.. De giftet seg 18.2.1831.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser likevel ikke ut som om din Lars har tilknytning til min ane Lars Mikkelsen som ble født i Hove i Ål i ca 1722. Jeg nevner jo en bror av Lars i forrige svar her, som het Ola. Det står dessverre bare brukerne i Ål bygdesoge bind 4.Det er jo gitt ut skifter for Rødøy på Helgeland. Jeg finner ingen Lars Andersen fra Ål på noe skifte i Forsdal i Rødøy, men jeg finner et skifte i Forsdal i Rødøy i 1854 på Ole Knudsen Tollef Knutsen og Nils Knutsen som alle var fra Varaberg i Ål. Deres arvinger og også fra Ål. Jeg har en ane som heter Knut Joensen i Varabergi i Ål født 1753, og dette kan være noen av hans etterkommere som jeg ikke har visst om. Din Lars som også bodde i Forsdal må kanskje på en eller annen måte hatt forbindelse med disse.Jeg har jo Ål Bugdesoge bind 1, 3, og 4,men dessverre er det stort sett bare brukerne som er nevnt der. Det er mulig jeg kan se noe mer i kirkebøkene for Rødøy, og noe er jo lagt ut på Steinar Lines sine sider. Jeg kan også gå på biblioteket her å se, men det kan ikke bli før torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner også Ole Knudsen i Skiftet i 1854 for Forsdal, Rødøy. Han var 21 år da han omkom på sjøen den 5.6.1854. Han bodde i Lillefjord i Rødøy. Jeg har ikke han i min database. Steinar Lines sine bøker har også jeg tilgang til. I tillegg har jeg også de som ikke sto i Statskirken. Jeg skal se etter der om de muligens kan finnes.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner også en Guri Knudsdatter, f. ca. 1834 i Aals Prestegd. Hun gifter seg i Rødøy 29.10.1854 med Olaus Sivertsen, f. ca. 1821 i Klæbu. Kanskje er det også i samme familie. Du må gjerne bruke min mail-adr. birgerfo@chello.noBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan gå på biblioteket på Torsdag, og se etter om jeg finner både din Lars Andresen og de som kan være mine slektninger som innflyttet til Rødøy. Dessverre tror jeg ikke det er innflyttede på Steinar Lines sine sider. Det er ikke sikkert jeg finner noen som innflyttet på mikrofilmer på biblioteket heller, men det kan jo være et forsøk verdt. Ellers har jeg vært i privat kontakt med Johan Martin Mahtisen, og han sier han har gitt deg 5 generasjoner med aner. Jeg skal se om jeg kan finne noe mer i bygdebøkene for Ål. Derfor kunne det jo vært interessant å vite litt om hva du har fått fra han, og du må gjerne maile meg privat om det. Kanskje matcher det noen av mine lengre bak. Mailadresse har jeg skrevet et annet sted her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Svar er sendt privat, men i håp om at noen vet noe mer om anenr. 3,6 og evt.7(?) 17 og 132 her legger jeg likevel dette inn her. Angående anenr. 3, er det kanskje også et håp om at noen kan slå opp hennes dåp i kirkebokaLars Andersen Hoff sine aner 1) Lars Andersen Hove Født: 1806 på nørdre Hove i Ål. Han har nok tatt med seg gårdsnavnet som etternavn da han flyttet, og forandret det til Hoff. I 1831 kjøpte han gården nørdre Hove av sin bror Ole Andresen. 2) Anders Olsen Hove Født: Ca 1761. Ikke sjekket med kirkeboka for Ål 1744-1771. Han overtok bygselen av gården nørdre Hove av sin far i 1799. Gift: 1792 med Anne Sevatsdatter Ton. 3) Anne Sevatsdatter Ton Født: 1772. Ikke sjekket med kirkeboka for Ål 1744-1771, som er å finne på mikrofilm HF-417. 4) Ola Aslakson d.y. Født: Ca 1728 Gift: Med Sigri Gunnarsdatter Torsgarden. De hadde 7 sønner og en datter, og de hadde både Hove og Torsgarden. Han overtok Torsgarden i 1784 etter sin svigermor, men han hadde nok rådet med Torsgarden før den tid, for allerede i 1781 holdt han takst på gården. Dette gjorde han fordi han tenkte på å søke lån i 'publique kasser'. Jorden og setrene ble da verdsatt til 600 riksdaler, husene til 250 riksdaler og skogen til 50 riks- daler. Han solgte i 1788 til sin sønn Andres Olson for 699 riksdaler, men i 1794 skjøtet sønnen den igjen til faren for samme pris. I 1795 solgte Ola til sønnene Aslak og Henrik for 11 riksdaler. Det ble da satt opp kontrakt om at Aslak og Henrik ikke skulle ha odelsrett til de andre eiendommene som faren hadde, og de skulle heller ikke vise gjenstridighet eller oppset- sighet eller gjøre han fortred som de tidligere hadde gjort. Da andre søske- nene skrev fra seg retten til Torsgarden. Det ble Henriks som ble bonde på Torsgarden, og etter kontrakt ble Aslak husmann der samme året. Aslak skulle ha hus og noe jord til bruk. Aslak var gift med Halldis Rasmusdatter Opheim født ca 1760, og Henrik var først gift med Anne Olsdatter. De hadde sønnen Gunnar. Deretter ble han gift med Birgit Johannesdatter Sindrol fra Hol(født ca 1778). I 1782 førte Ola Aslakson Hove sak mot noen fra Hol om et sted som het Toviken, og beviste da at Hove hadde hevdet rett der. 5) Sigri Gunnarsdatter Torsgarden Ca: 1734. Død: 18076)Det er en Sevat Embrikson i Søre Ton som passer som far til Anne, og han ble født i 1733. Han var gift med Birgit Olsdatter. Siden det er bare brukerne stort sett som er nevnt, så kan Anne godt være disse datter selv om hun ikke er nevnt. Birgit Olsdatter ble født ca 1745. Det står mer om dem, men siden det er litt usikkert om de er Annes foreldre skriver jeg ikke mer. Her er også flere aner å finne, hvis disse er de riktige. Her skulle vi hatt kirkeboka for Ål, og det er det eneste som kan avklare noe videre her. 8) Aslak Larsson Født: Ca 1681 i Stave, men har vært bruker både i Skrattegarden og Hove i Ål. Han kjøpte en part av denne gården i 1713, av Andres Tomasson nørdre Hove for 180 riksdaler. I 1715 kjøpte han også det Andres hadde igjen i gården etter 1713, for 140 riksdaler. I 1744 holdt han auksjon på Skrattegarden, og Svein Stave fikk tilslaget for 600 riks- daler for sin sønn Torstein.Aslak hadde en del av gården Hove frem til 1737, og da kjøpte han den andre halvparten av Svein Olson for 200 riksdaler. I 1743 delte han gården nørdre Hove, og krevde auksjon på den nedre delen som sønnen Ola d.e. fikk tilslaget på. Den 26.02.1742 satt Aslak sammen med 5 andre bønder, lensmennene i Ål og Hol, amtmannen, fogden sognepresten og kapellanen, og utarbeidet forslag når det gjaldt skolestellet i prestegjeldet. De foreslo tilsettelse av lærer i Ål, Hol og Torpo. Samtidig ble utgifter til lærerlønner fordelt på bygdefolket. 9) Astri Olsdatter Hove Født: Ca 169110)Gunnar Steingrimson(eller Asgeirson står det i bygdeboka). Født: Ca 1702.I 1746 kjøpte han odelsretten til Torsgarden av Embrik og Tor Danielssønner Myking for 70 riksdaler. De var sønnesønner til Hernik Torson som er nevnt et annet sted her. I 1747 pantsatte Gunnar gården for 240 riksdaler til Embrik Olson Ellingsgard, og i 1750 fikk Gunnar skjøte på gården fra Henrik Torson. Kontrakten fra 1740 ble fremdeles holdt. Gunnar skal være svoger av søsknene Henrik Torson og Guri Torsdatter i Torsgarden, men jeg forstår ikke helt hvordan han skal kunne være det. Han kan ikke ha vært gift med noen søster av disse, siden hun het Gro Nilsdatter. Han kan ha vært gift med en søster av Henrik og Guri før han var gift med Gro. Henrik var gift med Gunnvor Gunnarsdatter, og dermed kan ikke hun være søster til Gunnar Steingrimson eller kona Gro heller. I 1740 lyste Henrik og hans søster Guri fra kirkebakken om noen av slekta ville ta dem til forsorg mot å svare for gjelden, men ingen meldte seg. Det er da det er nevnt at Henrik og Guri i 6 år har hatt opphold hos svogeren Gunnar Steingrimson. I 1740 overlot de alt de eide til Gunnar Steingrimson, mot at han skulle forsørge dem i fremtiden. Død: Gunnar døde i 1782.11)Gro Nilsdatter Levde i alle fall i 1784 da hun skøytet gården over til sin svigersønn Ola Aslakson Nørdre Hove.16)Lars Levordsen Dengerud Født: Ca 1635. Han var 29 år i 1664, og han eide da farsgården Dengerud. Lars fikk sammen med Halvor Stave med seg 5 bønder til å dele Stave, men i 1675 ble alle disse innstevnet av Jacob Dierechen. Han hadde kjøpt kanoni- godset og han innstevnet disse 7 bøndene fordi 'tuende' hans landbønder hadde delt gården, og delingen ble kjent ugyldig. Samme året makeskiftet Lars Levordsen til seg det Gjermund Gjermundson hadde i Stave, mot 2 løb. i Nyrud og 330 riksdaler. I 1683 kjøpte Lars en kanonipart av denne Jacob Dierechen, men Gjermund Gjermundson som da var på Sel mente at han hadde odelsrett på gården. Lars Levordsen mente at Gjermund hadde solgt retten til Torleiv Holto som Lars hadde fått den av. Det heter at Lars Levordsen her snakket vrangvise ord i retten, viste liten respekt for retten, og siden gikk han sin vei.I 1680-årene kjøpte Lars sin kones slektsgård nørdre Stave, og i 1690-årene brukte han Dengerud sammen med Tor Hus. Det er mest sannsynlig at han også på den tiden bodde i Nørdre Stave.I 1710 gjorde Holge Strand odelskrav på Stave, men det førte ikke frem fordi Lars hadde hatt gården for lenge til at kravet kunne føre frem.I 1700 hadde Lars og Torstein Stave hugget nordenfor en elv som het Kullen, og dette ble de stevnet for av bønder på Strand, Rime, Skattebøl og Nos. Det viste seg at dette var et område som tilhørte Stave og Hus, og det ser ut til at de ble frikjent. Gift 1: Med Åse Gjermundsdatter Stave, og med henne hadde han disse barna: -Levord Larsen født ca 1669 -Asle Larsen(ca 1670-1729) -Åse Larsdatter født ca 1680 -Ambjørg Larsdatter født ca 1680. Hun er min ane, som var gift med Syver Olsson Søre Rime i Ål. Gift 2: Med Marthe Halvorsdatter.17)Marthe Halvorsdatter Gift: Med Lars Levordsen Dengerud. Deres barn: -Aslak Født: Ca 1681 Død: Gravlagt i April 1760 Skifte: 08.02.14.10.1760. Skiftet var altså påbegynt før han døde. -Guri Larsdatter som døde ca 1739 -Birgit Larsdatter som også er min ane, og gift med Mikkel Toreson Hove. Hun døde i ca 1740 -Kari Larsdatter. Hun døde sannsynligvis i 1777.18)Ola Jørgensen d.e. Han overtok sin fars del i Hove, og hans bror Ola d.y overtok Arnegard. De hadde enda en bror som het Anders, og som døde i krigstjeneste i ca 1720. Død: Det var skifte etter Ola i 1723. Her kommer det frem at barna hans var Berthe og Astrid. Buskapen var da på 9 kyr, 2 ungfe og 6 sauer. Boet var på 369 riksdaler og 8 løb. i Hove.19)Anne Knutsdatter Aslaksgard Nos Gift: Med nr. 18. Død: 170032)Levor Ivarson Dengerud. Født: Ca 1590. Han overtok farsgården Dengerud, og etterslekten eide den så sent som i 1987 i alle fall. I 1645/46 betalte han rosstjenesteskatt i Dengerud. I 1647 betalte han 3 riksdaler i skatt for Dengerud, og 2 løb. i åslendt jord med bygsel. Han betalte 4 ½ løb. pantegods uten bygsel også, men var det samme året? Siden han i 1657 avsto plassen 'Lille-lå' for 32 riksdaler til sin svigersønn Lars Asleson Logsengard, må han ha vært eier av den også. Denne plassen hadde da skyld på ½ hud. Han brukte ikke gården selv i 1664, og han var i live ende i 1670. Død: Etter 167033)Rangdi Olsdatter Nyhus Født: Ca 1600. Deres barn: -Liv Levorsdatter(ca 1630-1698) -Lars Levorson(ca 1635-1713. Se anenr. 16). -Ambjørg Levorsdatter. Død Ca 1693 -Birgit Levorsdatter. Død: Etter 170536)Jørgen Olson Arnegard i Votndalen. Han var fra Arnegard i Votndalen, og arvet noe i Hove etter sin far38)Tidsmessig kan det passe med en Knut Håkonson i Aslaksgard- Nos som var født i 1622, og var gift med Birgit Olsdatter Skjervheim som foreldre til Anne Knutsdatter Aslaksgard-Nos, men det er usikkert. Far til Knut Håkonson var Håkon Johanneson som var på Ellingsgard. Det er mer informasjon å finne om disse, men siden det er usikkert om dette er anene til64)Ivar Dengerud. Han er nevnt som eier av Dengerud i Ål fra 1616 til 1644. I 1624 eide han 3 løbbol i Dengerud, 3 løbbol i Leksvold, 7 løbbol i Gjeldok, 5 løbbol i Ton, 4 løbbol i Toregard og Kjelsgard i Vats(Ål). Ivar var lagrettemann. I 1616 betalte han 2 kalveskinn i skatt for søre Ton(brukt til underbruk under Dengerud). Det ser ut som om han hadde pant i Kjellegard i Ål i 1640.65)Birgit Halvorsdatter Leksvold66)Ola Olsson Nyhus72)Ola Syverson Født: Ca 1628. Var fra Søre Sørbøen. Han brukte også noe i Gjuvsjordet. Det var skifte etter hans første kone i 1671, og ved skiftet fikk han: 6 løb. i Torsteinsrud og 6 løb. i Kolsrud. Det siste makeskiftet han bort, mot Gjuvsjordet. Han arvet også 2 ½ løb. i Hove etter sin bror og 1 ½ løb. i Sørbøen av sin bror Anders. Ola var bruker i Arnegard søre iVotndalen(Ål). Gift 1: Med ukjent kone Gift 2: Med Turi Aslesdatter. Siden jeg ikke vet når sønnen Jørgen Olsen var født, tør jeg ikke å si noe om hvem av disse konene som var hans mor. Død: Det var skifte etter Ola i 1675, og da var det 44 ½ løb. å dele. Sønnen Jørgen fikk 10 løb. i Hove. Datteren Gunhild var død, men hadde barna Knut Embrikson og Astrid. De fikk 8 løb. i Arnegard og noe i Medhus og Sørbøen. Datteren Ragnhild fikk 8 løb. i Gjuvsjordet, og hun var gift med Eirik Tune. Hans andre kone Turi Aslesdatter er nevnt i forbindelse med skiftet. Fra nå av ble det to brukere i Arnegard Han var bruker i Arnegard i Søre Votndalen. 130)Halvor Olavson Leksvold Født: Ca 1508 I 1560 betalte han lagrettemannen en sau, 6 skinn og minstemynt i skatt for fullgarden Leksvold. I 1594 betalte han bygningsskatten av Leksvold. Han eide parter i mange gårder, og det var over 40 løbbol å skifte etter han. I en kilde står det at det var over 30 løbbol å skifte etter han. Skiftet på han var i 1609, men det er sannsynligat han døde en stund før det.131)Margit Aslesdatter Født: Ca 1530.Gift med nr. 130. Deres barn: -Birgit Halvordatter d.e. Gift: Med Ivar Dengerud(se anenr 64/65). De er også blant mine aner. -Ola Halvorson -BirgitHalvorsdatterd.y. Gift: Med Knut Hermudson Eikle i Gol. -Rønnog Halvorsdatter -Barbro Halvorsdatter. Gift: Med Gaute Olsson Gunhildsgard(Ål), og senere Børtnes(I Nes??). De er også blant mine aner. -Kristine Halvorsdatter -NN Halvorsdatter -Anne Halvorsdatter d.e -Anne Halvorsdatter d.y.132)Ola Eilevson Skrindo/Rud eller Ola Aslakson Torpo(det er uenighet mellom Botolf Baklien og bygdeboka for Gol som skriver om disse selv om de er fra Ål. Dette på grunn av at hvis man går videre på Ola Aslakson Torpo så var han fra Gol). Her kunne jeg ha skrevet en del om begge, men gjør det ikke siden jeg ikke vet hvem av dem som er den rette.144)Syver i søre Sørbøen. Det er nevnt en Syver i Sørbøen i Ål i 1615. Denne Syver fikk i alle fall en bot i 1616, fordi han ikke hadde gjort sitt arbeid ved jernhyttene med å hugge kullved. Han er nevnt i søre Sørbøen i 1630, men betalte også skatt for slåttelending i Kolsrud samme året. Det er sikkert den. samme som var bonde i 'Syargarden'(sørgarden av Sørbøen??) i 1640-årene. Andres Syverson som var neste bruker i søre Sørbøen, var sannsynligvis sønn av den overfor nevnte Syver, og også sannsynligvis den broren av Ola som er nevnt under han(se anenr. 72).262)Asle Olmodson Skjervheim(Asle Stave i enkelte kilder). Han var bruker i Stave. 534)Olmod Magnusson Myren. Skal ha vært bruker i Sundre- myren i Ål ifølge Botolf Baklien, men er ikke å finne i bygde- boka for Ål som bruker der.Kilder: -Ål Bygdesoge bind 3 og 4(og noe fra nr.1), av Lars Opsata.-'Hallingslekter' av Botolf Baklien-Tor Waraberg som har vært til uvurderlig stor hjelp angående mine aner i Ål på mail.-Anders Moen på mail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Å du store min!Jammen var det mye her av interesse. Hjertelig, hjertelig tusen takk skal du ha!!!Her har jeg litt å jobbe med. Og så kommer jeg tilbake. Helt utrolig hvor flink du er.Hjertelig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den rosen. For å finne ut mer om anene til Anne Sevatsdatter foreslår jeg å se kirkeboka for Ål 1771-1806 på mikrofilm HF-418. Hvis du velger å bestille mikrofilm og har bruk for tiden før 1771, så er det mulig å se det på mikrofilm HF-417(1744-1769). På enkelte steder er disse kirkebøkene vanskelig å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det noe informasjon som har kommet bort ser jeg, og noe kan kanskje skyldes klipping/liming fra mail: 66)Ola Olsson Født: Ca 1560 Han nevnes som eier av hele gården Nyhus i nørdre Torpo i 1641. Han er registrert med 12 løb. i nedre Torpo, og hadde 6 løb. i Brattegard. Han er nevnt i Brattegard i 1628-1636, og i1 1636 pantet han bort 12 løb. i Brattegarden til Syver Olsson Strand. Med ukjent kone hadde han disse barna: -Ola Olsson(ca 1584-ca 1682) -Aslak Olsson -Asle Olsson -Rangdi Olsdatter(født ca 1600). Gift: Med Levor Ivarson Dengerud. Disse er både dine og mine aner. -Sevat Olsson Død: Skifte: 02.03.1647130)Halvor Olavson Leksvold Født: 1508. I 1560 betalte han lagrettemannen en sau, 6 skinn og minstemynt i skatt for fullgarden Leksvold. I 1594 betalte han bygningsskatten av Leksvold. Han eide parter i mange gårder, og en kilde skriver at det var over 30 løbbol å skifte etter han, mens en annen kilde skriver at det var over 40 løbbol å skifte. Skifte på han i 1609, men han har sikkert dødd før.131)Margit Aslesdatter: Kalles også Margit Aslesdatter Stave. Disse er også både dine og mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.