Gå til innhold
Arkivverket

[#6777] Henrik Meyer f. 1684 Bergen


Gjest Gro Berit Sternang
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro Berit Sternang

I "Folk og slekt i Trondenes" er han å finne gift ca 1710 m. Cecilie Olsdtr (f 1690 Tjeldsund). Han døde 1749 Skånland. Er det nokon som kan hjelpe meg vidare her tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du har to Henriker døpt i Bergen på den tiden:Døpt Nov 23 1679 i Korskirken: Hindrich sønn av Hindrich MeyerDøpt Feb 25 1680 i Korskirken: Hinrich sønn av Marten MeyerSå kommer en Henric i 1704, sønn av Hindrich f. i 1679... Kan det være at 1684 er upresist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forresten var Marten/Morten Meyer gift med Anna Enochsdtr. Sep 21 1679 i Korskirken. De fikk også barna Giertrud, Enoch, Anna Catharina. Morten giftet seg på nytt rundt 1791 og fikk flere barn.Hindrich Meyer fikk barn i 1679 og FØR 1679. Han var gift med Gierke Christophersdat Aug 09 1674 i Domkirken. Han kan også ha giftet seg på nytt, det er vanskelig å si fordi de ikke er ført opp med farsnavn i kirkeboka på denne tiden...Det ser ikke ut som om din Henrik er gift i byen. Kanskje er han gift i Øygarden, er det ikke der Tjeldsund er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ifølge koppskatten for 1683 hadde brøgger Hendrich Mejer og konen Lisbet Faarenbergs seks barn: Johan, Jochum, Herman, Claus og da antagelig to døtre, siden de ikke er ført opp med navn. Familien var i skatteklasse tre og bodde i rode 12.Morten Mejer var i samme skatteklasse. Han og konen Anne Enochsdtr. hadde da to barn, Hendrich og Giertrud og bodde i rode 19.Dermed ser det ut til at du kan utelukke Henriken født i 1679 (sønn av Hindrich) som "din", denne Hindrich fikk først en ny sønn som het Henrik i 1704 ( skrev litt feil da jeg skrev at det var Henrik f. 1679 som var faren over her!).Dessverre er ikke barn ført opp i koppskatten for 1689. Dermed finner vi ingen fem år gammel Henrik her... men jeg heller mot å tro at det fødselsåret er et cirkatall. For vi står jo igjen med en Henrik født i Bergen i 1680!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har du forresten sjekket kirkeboken for Tjeldsund om Henrik står oppført med farsnavn når han gifter seg? Det er jo sannsynligvis der bryllupet har stått iflg. opplysningene fra Bjørn Davidsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og en ting til. Denne Hendrich Meier ser ut til å være født i Zitten i Bremen, ut fra opplysningene når han får borgerskap i Bergen 1670 og 1674.Morten Meier får borgerskap i 1682, han er oppført som født i Danzig.Det er forøvrig en Henrick Meyer som får borgerskap i Bergen 23.8.1713. Han er født i Bergen, og som hans fag står det "bruger Nordfarhandel". Det kan jo passe med at han finner seg dame nordaførr...Men fortsatt gjenstår å finne hvem som var foreldrene hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Egentleg så klarte eg her å sende ut ei etterlysing på feil person. Eg har nett starta å registrere slekt i BK, og var nå ferdig med det eg hadde frå "Folk og slekt i Trondenes" og ellers frå famile. 2 personar har eg då som skal vera fødd i Bergen. Den eine var Henrik Meyer. Like etter eg hadde sendt dette innlegget, gjekk eg gjennom ein masse materiale eg har funne via søk på internett. Då oppdagar eg at eg har funne Henrik Meyer, her er han registrert med foreldre: Henrich Meyer f. Zitten Bremen,g. Elisabeth Forenberg, d. Bergen, Henrich døde 1694 Bergen. Her er ingen kildehenvisning. Til deg Heidi: tusen takk for alle innlegga,det ser då ut til at du har finne dei rette personane, korleis finn du dette forresten. Men det var det med å ha ei sikker kilde. Kyrkjebøkane har eg ikkje prøvd, veit heller ikkje korleis eg går fram då, (han gifte seg i Tjeldsund ja). Til deg Greta: Henrik hadde 7 barn: Else Marie f. 1711, Henrik f.1714, Ole f.1716, Jakob f.1717, Johan f.1721, Kristian f.1725, Johannes f. 1728.Ellers takk til alle så langt.Helsing Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen!Hvis du går inn på Kommune/pgj på kjeldetidspunktet på førstesida og finn Bergen, så finn du og alle kjeldene som er registert for Bergen - og det er ikkje få!Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Forfedrene til Henrich Meyer er jeg også interessert i å finne ut av. Jeg har noen opplysninger fra "Noen av Bergensborger Henrich Meyer og Cecilie Olsdatters etterkommere" av Jorunn Smith-Meyer, utgitt i 1979 og kan lånes på bibliotek. Etter hva som opplyses er det 2 alternativer for hvem som er Henrichs foreldre: 1. Brygger Morten Meyer f. i Danzig og hustru Anne Enochsdatter Bambam, hvis sønn Henrich var født 1680 i Bergen, døpt i Korskirken samme år. 2. Kjøpmann Henrich Meyer f. i Zitten utenfor Bremen, d. 1694 i Bergen og hustru Elisabeth Forenberg, hvis sønn Henrich var født ca. 1684. Alternativ 2 er mest sannsynlig etter forfatterens vurderinger som det er redegjort for i denne slektsboka. Jeg har selv søkt på døypte i Bergen 1668-1815, men finner ikke "denne" Henrich, er det kun KK (Korskirken som er utlagt for søk over døypte)? Ellers fant jeg under "vigde i Bergen 1663-1816": Hindrich Mejer og Lisebeth Faardenbergh Aug. 01 1669 DK (Domkirken) og da skulle en vel forvente at deres barn ble døpt i Domkirken? Elisabeth Forenberg døde i 1721 DK (finnes under døde i Bergen 1668-1815). Ellers er det en Herman Vorenberg f. i Lybeck som tok Borgerskap i Bergen 10.10 1639 som godt mulig er far til Elisabeth Forenberg. Hermand Forenbergh står oppført under Rode 13: Koppskatt for Bergen 1645. Hendrich Mejer og Lisbeth Faarenbergs står oppført under Rode 12: Koppskatt 1683 for Bergen. mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Spennande,her kjem fram meir og meir informasjon. Eg har no vore i kontakt med kilda for slektstavla eg fant på internett, ho har igjen fått desse opplysningane frå ein annan person. Har fått ei ny adresse eg skal prøve å kontakte, så håpet er ikkje borte endå.Takk, takk.Helsing Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det var litt kjekt å se at noen prøver å løse gåten Henrich Meyer .Jeg ser han tar borgerskap i Bergen 23/8-1713. Var ikke det samme tid som Anders Rasmussen Lind på Hustad skulle ha fått borgerskap i Bergen ?? I Anders Linds skifte er det flere Meyer personer som dukker opp. Stusser litt på om denne Henrich Meyer er en Arentzen ? Altså enten Henrich Meyer Arentzen eller Henrich Arentzen Meyer. En person ser det ut til at vi kan utelukke. Henrich Meyer d.1695. Hans kone Elisabeth Forenberg d.1721. De hadde ,som nevnt flere barn, bl.annet Henrich meyer, men han er død før 1721. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har imin Base: Trine Henrikka Meyer f 1785 d 1834. Gift 1823 i Hol, Tjeldsund med Hans Olsen Rollnes f 1790 på Sørrollnes, Astafjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Til Terje. Eg som hadde håpa at vi skulle finne utav dette nå, men kva for ei kilde har du funne fram til her (at han var d. før 1721?).Lind navnet har eg så vidt vore borti, men eg hugsar ikkje forbindelsen, har ikkje lagt inn nokon med dette navnet endå. Så inntil vidare er dei ukjende for meg. Det er forresten slekta til min mann eg arbeider med for tida. Til Leiv. Kan nok tyde på at dette er innan same slekta. Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo Gro Berit. Det er nok mange som hadde håpet på den grenen, men det er Sollies samlinger på Statsarkivet her i Bergen som har "spikret" den datoen. Jeg trur jeg sjekket samtlige Henricher, men å peke ut noen "etterfølger" er ikke lett.Men jeg nevnte Lind. I skiftet etter "knaben" Anders Rasmussen Lind som dør 22/10-1731 på Hustad gård i Lødingen, og i skiftet etter sønnen Rasmus Andersen Lind d. 23/4-1767 Hustad er det nevnt Meyer som vi foreløpig ikke har klart å identifisere. Giert Arentsen Meyer er en av de. I Bergen Har jeg funnet Gierdt Meyer og Arent Meyer, men om Gierdt er sønn av Arent har vi foreløpig ikke klart å finne ut. Og det er da jeg begynder å assossiere om Henrich er en Arentsen Meyer eller Meyer Arentsen ?? Jeg skal sjekke videre,men det er desverre så lite materiell å søke i fra den tiden.Jeg håper at ved å registrere "faddere ved dåp i Bergen", kan gi noen svar. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Hei Terje. Mange takk til deg for at du tok deg tid til å legge inn denne meldinga også. Trur nok det er fleire som fylgjer med her. Det er og veldig fint at du vil prøve å sjekke dette vidare. Så får vi bare håpe at det kanskje ein gong er mogeleg å finne svare på denne gåta. mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Jeg har også en Henrich Meyer i min base, og lurer på om det er sammenheng med de av samme navn nevnt i innleggene her. Jeg ser forresten at det er svært mange med navnet Henrich Meyer (varierende skrivemåter). I Borgerbrev i Bergen 1600-1751 finner jeg 12, pluss en Meyerhof. I ”Skifter i Salten” (CD). finner jeg mange i Ofoten , men de er født senere en det tidsrommet vi her er inne på.”Min” Henrich var gift med Ingeborg Erichsdatter Dypfest, hvis far og bror var Trondhjemsborgere. Ingeborg var enke etter Ole Hansen Harr, Liland. Henrich tok over jektebruket på Liland etter Ole. Han fikk borgerskap i Bergen i 1845. Under merknader står det: ”vil ernære seg af sit borgerleje Liland; utgivet kaution at svare byens onera.” I følge N.A. Ytreberg ”Handelsteder i Nordland” var Henrich født i Rombak, og var ”muligens sønn av bergensborgeren av samme navn på Leikvik i Fuskevåg, ca 1700-1720”. Hvilken Henrich er så det?Min Henrich hadde en bror, Ole Meyer, (går frem av skifte etter Henrich i 1756). og en sønn Henrich Henrichsen Meyer. Sistnevnte var 8 år i 1756. I følge Ytreberg ble han av sine medarvinger – Ole Harrs barn –utløst med ca 16oo rdl (en stor sum) fordi han var for ung til å overta bruket etter faren.Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Anne Grete.Når vi nu "skrives" om denne Henrich Meyer som slår seg ned i Leikvik i Torsken som utliggerborger. Jeg har notert 6 barn etter han og Sissel, hvor jeg kun har fulgt Johannes f. ca 1728 (jeg har notert Leikvik som fødested ?)videre. De andre barnene er notert født på Skånland ?? Hva vet du om de andre barnene til Henrich ? Det er ett litt vanskelig område i Leikvik. Kirkebøker er brent, og området er , for meg og sikkert flere, ett meget interressant område i den tiden vi her snakker om. En del innflyttere fra Bergen slår seg ned i og omkring dette området. Jeg har fulgt min tiptip Dirich Echof Jansen til bake til Bergen. Derfor er allt som "rører " seg i dette området av interresse. Ofte har de felles slektsledd i Bergen. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Hei Anne Grethe og Terje!Oi. Her ser eg at dere kan finne ein god del i bøkene "Folk og slekt i Trondenes". Hvis dere ser opp i det andre innlegget mitt, så har eg notert navna på barn registrert under Henrik Meyer og Cecilie Olsdtr, (7 barn).Henrik (1714-1766) g.1751 m. Ingeborg Eriksdtr Dypfest (-1756), og Johannes (f.1728) g.1754 m. Mette Andersdtr(f.1730). Dei er altså søsken! Begge to står f. Leikvik, Henrik d.Liland, Evenes,, Johannes ei reg m.d.(år eller stad). (Johannes er leddet eg har i slektstavla til mann min). mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg kom over denne:I 1750 overtok Albert Henrik Meyer handelstaden Glesvær i Sund. Han var dotterson til Margrethe Schrøder, enkja etter Hermann Schrøder. Ho var andre gong gift med Abraham Wessel som døydde i 1732. Dottera til Margrethe Schrøder etter første ekteskap var gift med justisråd Johan Carbiner. Denne Carbiner skøytte Glesvær attende til svigermora Margrethe Schrøder Wessel i 1748.Fra bygdebok for Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Anne Grete. Jeg sjekket mine data, og oppdager at det her er registrert to stk. Ole Meyer. Jeg har en Ole Mejer gift med Anne Knudsdatter Aas, død 1769. Hun datter av Knud Ingebrigtsen Aas og Kirsten Pedersdatter. Og jeg har Ole Henrichsen Meyer f.ca1716 Leikvik, gift med Anne Pedersdatter (Hønnichen) f. 1746,gift 2 m. Hans Warberg Olsen Aas, sønn av Ole Knudsen Aas.Anne Pedersdatter var datter av Peder Pedersen og Barbro Christensdat Kildahl,d. 1772.Mitt spørsmål er om noen vet om disse Ole Meyer er samme person ??Begge er notert med en bror Henrich, men jeg har ikke funnet foreldre til den første Ole Mejer gift med Anne Knudsdatter Aas. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Egentlig er Henrich Meyer et lite sidespor i min database, det er etterkommerne etter Ingeborg Erichsdatter Dypfest og hennes første mann Ole Hansen Harr som er min manns aner. Men så dukker altså denne Henrich opp og gifter seg med enken. Og da har det vært interessant å følge denne Meyer-slekten litt, de dukker jo opp både her og der, gifter seg gjerne med rike enker på handelssteder som de overtar. Jo, Terje, dine to Oler er nok den samme. Jeg har satt sammen opplysninger fra en del skifter og opplysninger i ”Ofoten II. generell historie” av Magnus Pettersen. Taraldsvik var en gård hvor man lenge hadde drevet med handel og jektebruk. Der var Axel Axelsen gift med Anne Knudsdatter Aas. Axel dør i 1750 og etterlater seg stor formue og mye sølv. (de har en datter, Kirsten, som også en blant min manns aner) Enken Anne gifter seg så med Ole Meyer, som altså gifter seg til Taraldsvik. Jeg har ikke notert noen barn av disse. Anne dør i 1769. Arven er fortsatt stor, mannen Ole arver. Han gifter seg så med Anne Pedersdatter, med de foreldre som du nevner. Moren Barbro kalles Madam i skiftet i Kjøbsvik, hun etterlater seg stor arv. Ole dør i 1782, og Anne blir enke. I skiftet står også 4 barn som arvinger. Det er Ole Olsen Meyer 6 år, Sidsele Catharina Olsdatter Meyer 11 år, Else Marie Olsdatter Meyer 3 år og Anna Dorthea Olsdatter Meyer 1 år. I Ofoten II står også gjengitt en historie om jekta ”Marie Charlotte” som selte til Bergen i 1803 og forliste, men ingen omkom. Ole Meyer Taraldsvik var en av mannskapet. Det må være han som var 6 år i 1782. Jeg har også litt om Oles bror Henrich, og hans etterkommere, det kan jeg komme tilbake til hvis du er interessert. Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Terje. Noen supplerende opplysninger: Ole Mejers 1. kone, Anne Knudsdatter, Taraldsvik, døde i 1768 eller 1769, skiftet åpnet 13.4 1769 (skiftenr. 12365). Hun hadde mange barn med sin 1. ektemann, Axel Axelsen og med sin 2. ektemann Ole Mejer hadde hun 2 barn: Axel Olsen, Taraldsvig i Ofoten, 17 år. Henrich Olsen, 15 år. Etter alderen på deres eldste sønn må de ha giftet seg engang mellom 1750-1752. (Taraldsvik er i dag en bydel i Narvik). Ellers en liten korrigering til deg Terje: Leikvik finnes både i Torsken og Trondenes prestegjeld. "Vår Henrich" bosatte seg i Leikvik i Trondenes rundt 1713 da han tok borgerskap i Bergen. Ca. 1709-1713 satt han som husmann eller strandsitter og bodde på gården Sæter i Tjeldsund,(Lødingen prestegjeld), hvor han ble gift med Cecilie Olsdatter. De giftet seg sannsynligvis i Hol kirke i Tjeldsund. Noen av barn er døpt i Hol kirke og noen i Trondenes kirke. (De bodde på grensen mellom Nordland og Troms). Terje, vet du hvilken kilde Sollie har brukt for å påvise at Henrich Meyers og Elisabeth Forenbergs sønn, Henrich, døde før 1721 og at vi må søke etter andre foreldre til Henrich? mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.