Gå til innhold
Arkivverket

[#6783] Tyri Andersdatter ca.1759-1832 på Askøy


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg og flere med meg har lenge prøvd å finne ut hvor denne Tyri kom fra.Det har forløpig ikke lykkes.Men den som aldri prøver kommer heller aldri noen vei.Når jeg går inn på kommunikanter i Askøy registrerer jeg at i 1776 finnes det flere ved etternavn Andersen som kommer fra Kollevåg.I tillegg til nevnte Tyri , finner jeg også Nils m.hustru , Anders og Elen .Kan det tenkes at disse personene med samme etternavn og fra samme gård er søsken/slekt , og i så fall er der noen som kjenner til Nils , Anders og Elen/Eli fra Kollevåg?Jeg ser også under gifte i Askøy syv ekteskap i perioden 1769-1792 hvor gården er Kollevåg og etternavnet er Andersen/Andersdatter. Dessuten finner jeg følgende personer med samme etternavn og fra Kollevåg som konfirmerte.Anders 1767 18 år , Gjertrud 1768 19 år , Niels 1771 17 år og Anne 1782 17 år. Håper noen kan hjelpe meg å knekke denne gåten.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Hei!Vet dessverre ikke mer om denne Tyri. Men jeg er også interessert i å finne ut mer om henne. Er du og i slekt med henne? Jeg stammer fra sønnen Martinus. Bjørn Davidsen svarte på mitt spørsmå om Tyri i mai-01. Så visst du søker på "Tyri" på siden med alle innlegg. Så får du opp det han har skrevet om denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan selvsagt være en tilfeldighet , men jeg vil vel anta at med så pass mange personer med etternavn Anders... innenfor så få år og fra samme gård , er vel sannsynligheten rimelig stor at der er et slektsbånd mellom i alle fall noen av dem.Hadde vi bare funnet noen skifter , så kunne vi i det minste fått eliminert bort noen muligheter.Jeg har også sett litt på denn Anders Olsen og Marthe Arnesdatter,men har ikke funnet hvor de kommer fra.Et spor førte til Lavik/Eivindvik , men det var feil.Det nærmeste jeg kom var et par fra Møre og Romsdal.Men her nytter det ikke å gi opp.Det har lykkes meg tidligere å finne personer som andre hadde oppgitt.Håper likevel at noen kjenner til andre av disse Anders...... fra Kollevåg.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har funnet en Anders Olsen og Marite Arnesdatter som giftet seg 01.01.1751 på Fitje/Stord.Er der noen som kjenner til denne familien , og som eventuelt vet vilken gård de levde på i Fitje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Heisann. Jeg vet ikke om du har sjekket det, men blant konfirmerte på Askøy i 1774, finner du ei Tyri Andersdtr Hanøen, hun er da 16 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Berre til opplysing: Tyri Andersdotter har vore sjekka i alle tilgjengelege kjelder på DA og fleire med. Men det har så langt ikkje vore råd å finne ut noko meir enn det som alt er kome fram i dei nemnde innlegga. Det kom mange til Hanøy/Kollevåg på den tida som er vanskelege å finne ut kor kom ifrå. Dette var etter måten skrinne gardsbruk som måtte kombinerast med fiske. Difor kom brukarane truleg frå kystdistrikta. Men kor?Når alle kyrkjebøker ein gong i framtida er dataregistrerte, vil vi kan hende få eit svar. Men berre "kan hende". Til då vil søk etter henne og dei hine, vere som å jakte på den kjende "nåla".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Bjørn.Ja , jeg er klar over at dette er en av de berømte nålene. Men det har vist seg før at det som den ene dagen synes forholdsvis umulig , er fullt ut mulig den neste dag.Derfor må regel nummer en være at man aldri skal gi opp håpet.Og jo flere som leter , dess større er muligheten for at vi en dag finner svaret. Men når det er sagt , så kan det godt tenkes at denne Anders Olsen og Martha Arnesdatter er et villspor. For dersom vi ser på barnas navn , ser vi at den første datteren ble døpt Guri .Det stemmer med navnet på Niels sin mor.De to neste døtrene ble døpt Janiche og Ane .Der er ingen Martha blant de barna jeg har registrert .Nå var vel ikke det en absolutt regel , men dog ganske vanlig å døpe en av døtrene opp etter mormor. I så fall burde vel Tyris mor hete Janiche eller Ane/Anne.Dette var bare noen betraktninger. det kan jo tenkes at den Tyri Andersdatter som døpes på Bud i Møre og Romsdal 16.09.1759 med far Anders Olsen er en god kandidat.Skulle der dukke opp nye momenter skal jeg la høre fra meg .Det er tydeligvis flere enn meg som er interessert i å finne ut mer om denne Tyri Andersdatter. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Som eg skreiv, er det som å leite etter nåla. Men det er ikkje dermed sagt at du ikkje finn nåla etter kort eller lang tid, for ho er kan hende der. At ei jente frå Bud i M&R skulle ha hamna på Askøy på den tida, kan vere like tenkjeleg som at folk frå andre kantar drog dit. Men å få det dokumentert, er noko anna.Elles er eg jo glad for alle som har tid til å leite opp desse askøyfolka med ukjend opphav. Eg meinte berre å ville seie at når det gjeld Tyri, er i alle høve alle Askøy- og dei nærliggjande DA-kjeldene vrengde i jakten - utan resultat. Har du eller andre tid til å arbeide vidare med t.d. Bud-sporet, ved å sjekke evt. skifter eller andre ting, er ingenting betre enn det.Lukke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Bjørn.Jeg oppfattet IKKE svaret ditt som negativt. Jeg tror bare det er viktig at man iblant tar frem igjen uløste oppgaver . Det kan jo tenkes at andre har funnet noen nye ledetråder som kan være bryet værdt å undersøke , eller nye innfallsvinkler man tidligere ikke har vært oppmerksom på.Du har hjulpet både meg og andre mange ganger , og jeg er sikker på at du vil gjøre det igjen når du har anledning.Mvh. og ønske om en god dagRune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei eg meinte ikkje å vere negativ, berre å seie at dei som vil leite etter henne, bør gjere det i nye område. For eg trur som sagt alle Askøy-kjeldene er vrengde, til like med dei fleste DA-kjeldene. Men der kjem jo stadig nye DA-kjelder, og der kan ho jo dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg henter denne nøtten fram i lyset igjen, i håp om at noen kan ha noen nye tanker om hvor Tyri kom fra.Det jeg vet er at Tyri Andersdatter Kollevåg døpte en uekte født datter Marthe 08.01.1778. Far var Rasmus Ellingsen. Barnet døde vel to år gammelt 21.04.1780.Alle fadderne var fra Kollevåg, bl.a. en Nils Andersen.Denne Nils kan være en bror av Tyri.Vi har tidligere spekulert i om foreldrene til Tyri og Nils kunne være Anders Olsen og Marthe Arnesdatter.Et usikkerhetsmoment har vært at Tyri i sitt ekteskap med Niels Hansen, fikk tre døtre, men ingen av dem ble døpt Marthe.Det kan jo være flere grunner til at hun ikke døpte flere jenter Marthe, selv om den første altså døde. Jeg må nok trolig ved en anledning også sjekke fadderne ved de øvrige barnedåpene for å se om der er noen sammenheng med alle disse Andersen/Andersdtr. fra Kollevåg.Men om noen skulle ha noen tanker/ideer rundt denne problemstillingen, så vet jeg at det er flere en meg som ville ha satt pris på det.For ordens skyld tar jeg med linken til andre temaer vedr. den samme Tyri.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=4093&sok=Tyri&startnr=&antall=&spraak=>Lenke og denne Lenke og denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Lillian Nilsen

Hei. Tar frem igjen denne saken. Er det noen som har knekt denne nøtten??Mitt spørsmål er kan Tyri være søster til Niels Andersen?Niels Andersen død 1832 (iflg kirkebok var han da 90 år og iflg. klokkerbok var han 86 år -fødested vites ikke) gift 1773 m/Marthe Jensdatter, Kollevåg.1742-1785. De fikk barna: Jens 1773 - 1785Synnøve 1774 - 1775Anders 1776 - ? Gift 1799 m/Johanne Monsdtr. TveitenMarthe 1777 - 1844 Gift 1800 m/Aschild Einersen, DavangerLars 1780 - ?Søren 1780 - 1792?Anders 1782 - ?Mangela 1784 - ? Gift 1806 m/Rasmus Johannesen, TveitevågI 1777 bygslet Niels Andersen i Kollevaag.Enkemann Niels Andersen gift pånytt i1786 m/Malene Danielsdtr.Tveitevåg.I 2004 (jeg hadde ikke data da)fikk jeg hjelp av en E.Iversen på Statsarkivet. Han skrev følgende: I Extrarullen 1778-85 står det under gården Kollevåg-Herløe skibrede bl.flere Nils Andersen f.1749 Odderaas.I Alenfitboken under gården Odrås i Lindås.Anders Nilsen 1724 - ? Gift men konas navn ukjent.Anders bodde først på Valle (Volle) Han bodde på Odrås 1748-1760 og Nedre Kvamme fra 1760, da han selde ble han og huslyden borte fra bygda. Ei datter Kari vart i 1795 g.m.Ola Larsson, Eide i Stamnes, så huslyden har kanskje flytt til ein stad derinne. Sitat fra Alenfitboka.Anders Nilsson sine barn:Maritte døpt 08/03-1846 i Hamre - Far adr. VolleNiels døpt 08/02-1750 i Hosanger -Far adr. OderåsGiertrud døpt 06/05-1753 i HosangerAnders døpt 12/11-1756 i Hosanger-Død 1789 på Kongsvinger medan han var i herteneste. Turid døpt 12/11-1756 i HosangerMaritte døpt 18/07-1761 i Hamre Da Tyri Andersdatter gifter seg i 1782 er Nils Andersen og Nils Jensen, begge fra Kollevåg faddere.Sommer Tinget for Herløe Skibrede 1778. (tingsak uekte barn med Rasmus Ellingsen, Kollevåg - står Tyrid Andersdtr. oppført med Tilholdestæd paa Gaarden Kollevog.P.S. Rasmus Ellingsen, Kollevåg var Niels Andersen sin forlover i 1773.Er det noen som kan svare meg på om dette er rett? eller har opplysninger som kan oppklare saken.Med vennlig hilsen Lillian Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei.Jeg har ikke funnet noe som tyder på at Tyri var søster til Niels Andersen. Men må inrømme at jeg ikke har sjekket særlig grundig.Det er rett som du skriver at Niels Andersen var forlover ved vielsen/trolovelsen i 1782. Og Rasmus Ellingsen var far til Tyris datter Marthe som ble født utenom ekteskap i 1778. Jeg kom etter lang tids leting frem til at Tyris foreldre var Anders Olsen 1710-1787 og Marthe Arnesdtr. Raunholm 1728-1796. Anders var fra Nordbustad på Tysnes. Sønn av Ole Jacobsen Lutro og Tyri Ivarsdtr. Midnes.Jeg fant at de hadde disse barna.Johannes 1751-1787Tyri 1754-1832Ingeborg 1756-1765Ole 1759 - trolig før 1801Arne 1761-1817Inger 1765-1840Marie 1769-1770 Nils skal være født mellom 1742 og 1746, vilket jo er minst 5 år før Anders Olsen og Marthe Arnesdtr. giftet seg på Stord 01.01.1751. Anders var da angivelig 40 år gammel, og han kan selvsagt ha vært gift tidligere, uten at jeg har fått det med meg. Så jeg vil ikke utelukke at Nils i det minste kan være en halvbror av Tyri. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En Nils Andersen Kollevåg ble konfirmert i 1771, 17 år gammel. Det skulle indikere et fødselsår 1754, og det stemmer med året Niels Andersen ble døpt på Odderaas i Hosanger.Det hadde jo vært storveis om vi kunne funet et skifte etter Anders Nielsen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Ja det hadde vært supert om det var skifte etter Anders Nielsen, men hvor dro de da de flyttet fra nedre Kvamme? Navnet på Anders sin kone er ukjent. Når han giftet seg og med hvem har jeg ikke funnet. Var det ikke slik at de giftet seg i kirken på bruden sin hjemplass? Anders Nilsen solgte Odrås og kjøpte nedre Kvamme i 1760. Han selde nedre Kvamme i 1764. Han var da 40 år. Var det ikke naturlig at han kjøpte seg eiendom.Kan familien ha hatt tilknytning til Kollevåg fra før av. Har inntrykk av at Kollevåg, Davanger, Tveit og Hanøy er befolket av folk fra nordhordland.Med vennlig hilsen Lillian Nilsen, Hanøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser det dør en turi Andersdtr. på Langeland i Hamre i 1765, 9 år gammel. Det passer jo i alder på hun som var døpt på Odderås i 1756. Kanskje verdt å se nærmere på.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Ja jeg tror det må være henne. Finner ingen andre født i kommune rundt som stemmer med alder og etternavn. Jeg hadde en sterk følelse at Nils og Turi var søsken.Tror du at det kan være min anefar Nils Andersen som er nevnt i Extrarullen 1775-1785 under gården Kollevåg. Nils Andersen f.1749 i Odderaas.Med vennlig hilsen Lillian Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja. dersom det står at han var født i 1749 på Odderaas, så kan du nok gå utfra at han er din forfader. Jeg har prøvd å se etter andre forbindelser på Langeland, men det kan se ut som om familien forsvant også der fra etter kort tid.Har du sjekket fadderne til Nils Andersens barn på Askøy, om noen av hans søsken eventuelt kan være der?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.