Gå til innhold
Arkivverket

[#6784] Olaus (Olavus) Christian Olsen, født 22/3 - 1830 i


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hei!Er det noen som kunne bekrefte eller avkrefte følgende: Ole Christoffersen, gift med jordmor Ellen Agnete Halvorsen (Halvorsdatter), i 1843/1844 bosatt på Valby under gården Ven i Løten, hadde foruten de åtte barna som er nevnt i Løtenboka (bind I, side 254), også sønnen Olaus (Olavus) Christian Olsen (slektsnavnet Hoel er brukt i kirkebøkene for Vardal), født 22/3 - 1830 i Christiania, gift med Kari Knudsdatter fra Aurdal, døde i Vardal i 1876. Jeg er takknemlig for svar, da de sistnevnte er mine oldeforeldre. Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, du må jo sjekke det sjøl, men dette ser jo helt tilforlatelig ut: OLESEN, Olavus Christian Christening Gender: Male Birth Date: 22 Mar 1830 Christening Date: 29 Mar 1830 Recorded in: Oslo, Akershus, Norway Collection: Rikshospitalet og Kvinneklinikken; Den Norske Kirke Father: Ole CHRISTOPHERSEN Mother: Ellen Agnete HALVORSEN Source: FHL Film 125786 Dates: 1818 - 1841Dette er fra VItal Records Index fra Mormonernes cd-samling. (avskrifter av kirkebøker) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er nettopp ute på Family Search jeg har vært og funnet akkurat det samme som deg. Jeg fant også at Ole Christophersen og Ellen H. ble viet i Vang i Hedmark i 1829. At Olaus Olsens far het Ole Christophersen, har jeg visst ganske lenge. Det navnet står i kirkebok for vielser i Vardal.Videre står det at Olaus Olsen ble født i Løten, det samme finner man i folketellingen for 1865. Men i folketellingen 1875 for Vardal står Christania oppført som fødested. Jeg lånte bygdebøkene for Løten og gikk systematisk gjennom dem. Til slutt kom da mormonernes database. Det virker, som du sier, tilforlatelig, og jeg vil kanskje aldri få vite noe mer om min oldefars opprinnelse enn dette. Takk iallefall for svaret. Hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg må bare legge til at jeg ikke fant dette på familysearch, men på en cd-samling jeg har kjøpt.Dersom du lurer på om dette er de samme foreldrene, må du vel til original-kirkeboka. Det kan ha vært komplikasjoner som gjorde at hun måtte inn på sykehuset for å føde....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Den kan du kjøpe via mormonernes hjemmeside, men jeg vet at du kan også bestille den i Sverige. Har dessverre ikke adressen her nå, den har jeg på kontoret. Skal sjekke det opp i morra jeg! Cdene er veldig ukomplette, du kan se på mine hjemmesider hva som ligger på dem: Lailas sider (forhåpentligvis) Gå til slektsforskning/kildeavskr. Index-sidene er tunge, men bare vær litt tålmodig! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Laila, Jeg har sett på Family Search at det som finnes av Vital Records for Norge allerede er lagt ut der. Man trenger derfor ikke kjøpe noen CD i tillegg. Kildeavskriftene dine gir imidlertid en god oversikt over hva som forefinnes. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Astrid, dette er to vidt forskjellige ting! F.eks. På viede på cd'ene finnes det som sto i kirkebøkene, nemlig navn på foreldre og fødselsår/alder. Det står også f.eks. "man previously married, additional data in original.. Dette finner du ikke på familysearch. Jeg har brukt den i alle de årene den har vært ute. Familysearch er også veldig mye "donerte" data fra for det meste amerikanske slektsforskere, som kanskje ikke har brukt kirkebøkene, men muntlige kilder fra fjern familie som kilder for å legge dette ut. CDene er for det aller aller meste avskrift av kirkebøker, selvom de også er gjort av amerikanere, stoler jeg litt mer på disse. (Men, dette må alltid sjekkes i originalene alikevel).Egentlig kan du vel si at FamilySearch og VItalRecord-Index utfyller hverandre. Jeg har i hvertfall ikke angret på at jeg kjøpte dem!Men, det finnes også mye på Familysearch som ikke er med på VitalRecord-Cdene (Ullensaker i Akershus f.eks., er veldig godt representert på Familysearch, men ikke på VitalRecords). Hvor på FamilySearch står det at det er de samme dataene forresten?Vel, som sagt, jeg er meget! fornøyd med cd'ene. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei! Til venstre på søkesida til Family Search kan man velge Vital Records Index. Klikker man der, blir man bedt om å skrive inn navn pluss land (et av de skandinaviske land eller Mexico), videre kan man velge fylke og sted. Når det gjelder min oldefar kommer jeg opp med den samme tekst som du fant på din CD. Men jeg vet jo ingenting om innholdet i denne databasen forøvrig. Derfor skal jeg heller gå inn på din hjemmeside og se litt nærmere på hva som finnes på CD'en. Så får vi se. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg har nå oppdaget at jeg er helt på bærtur, LDS har! lagt ut sin vital-records-cd-innhold på nettet......sorry Astrid! Men de har ikke funnet tid til å lage Index. Så jeg regner med at min index er gyldig der allikevel! Men jeg må si at jeg synes cd'søkene er bedre enn det de har online. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei! Det er relativt nylig, tror jeg, at det har vært mulig å søke spesielt i Vital Records på Family Search. Jeg tror jeg får greie meg med det, men indeksen på din hjemmeside er uansett til stor hjelp. Hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at du nevner at du kanskje aldri vil kunne få vite noe mere om forfedrene til din oldefar. Er kirkebøkene for Vang borte siden du sier det? Hvor gammel var Ole Chr. da han giftet seg i 1829, vet du det? Om han er født i Vang, så finnes det i 1801 på gården Bierche en Christofer Olsen gift med Lisbeth Larsdt. Hun er 10 år eldre enn han. De har en sønn Ole på 3 år (fca. 1799). I 1865 finnes det på gården Bjerke med Pinnerudvolden en Christofer Ols. 74 år f. Furnes gift med Johanne Johannesdt. 55 år f. Furnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vet naturligvis at bygdebøkene for Vang eksisterer på mikrofiche, og jeg har allerede notert meg den Ole på 3 år du nevner pluss en del andre Ole'r på 3-4 år i Stange etc. ("Min" Ole giftet seg i 1829 og var da 31 år. Kona, Elen Agnete Halvorsdatter, var 21 år). Jeg har egentlig ikke gitt opp, men lar det hvile en stund fordi det finnes andre "nøtter" å knekke. Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.