Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Marie Stephensen

[#6785] Mathea Andersdatter født 1850 Næs på Romeriket ?

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Mathea Andersdatter ! I FT 1900 er navnet Mathea Amundsen født 1850 bor i Telthusbakken 37 i Kristiania . Mathea oppgir sine føde steder som Næs på Romeriket , Ringeriket , Hadeland , og skriver også født Halland . Dette har hun skrevet i den kommunale folketellingene i Kristiania som finnes på byarkivet .Har søkt FT 1865 , men klarer ikke å finne henne !Marie Stephensen !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir K Eide

Det bor en Matea Andersd. 15 år og tjenestepige på garden Baldishoel i Næss p.g. (0411) ved ft.1865.Men du kommer ikke noe særlig videre når det gjelder hennes opphav .Foreldrene hennes bor (som ventet)ikke der .Alderen skulle tilsi f.1851 , men .... mvh. Geir K Eide

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marie Stephensen

Takk for tipset !Mathea og hendes etterkommere ser også ut til å bli en nøtt å knekke .Mathea føder Inga Emilie Hansen 1878 uekte på Rikshospitales kvinneklinikk , Mathea oppgir Halvor Hansen som far ,det er de opplysningene jeg har . Inga Emilie får sønnen Olaf Emil ..... født 1896 uekte og oppgir som far Petter Olaf Framnæs Olsen . Petter Olaf skal ha omkommet ved et forlis 1896 . Inga Emilie bruker først navnet Hansen så Amundsen så Kragerud så Pedersen . Det eneste funnet er FT 1900 , Mathea Amundsen , Inga Amundsen , Amanda Amundsen og Olav Olsen i Kristiania . Ellers har ikke noen av personene blitt funnet .Marie Stephensen .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila N. Christiansen

Det første som bør gjøres i denne "nøtten" om Mathea er vel å sjekke kirkeboka for bl.a Nes, som finnes på Riksarkivet på Sogn. Så kan en jo da også sjekke utflytta for Nes og de andre steden, dersom det er en Mathea i Nes i 1850 født av en Anders.....Hvilke år har du funnet hvor Mathea sier hvem steder hun er født? En annen ting, i 1900 står Matheas sivilstand som S som jo betyr "separert" og da bør hun jo først ha vært gift. Datteren Amanda er jo også født i Kristiania, har du funnet henne? Det finnes en ft. 1883 for Kristiania 1883, kanskje Amundsen/Mathea går an å sortere ut?Det finnes også en kilde på byarkivet i Oslo, Maridalsveien 3, innflyttere/utflyttere til og fra Kristiania! husker ikke årene men verdt å sjekke!Telthusbakken tilhørte i 1899 Gamle Aker kirke. Det bør jo også finnes dokumentasjon dersom folk tok ut separasjon/skilsmisse? Og, innflyttere her og? Lykke til! Laila

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir K Eide

I Familysearch er det nevnt en Mathea Andersdatter f.11.2.1850.med gardsnavn Baldishoel Næss p.g ,Hedemark. Foreldre:Anders Hanssen og Maria Johannesson .Det kan se ut som det er foreldrene som bor på Baldishoel Nedre i ft. 1865.De har barn i alderen 10 til 17 år.Det kan være verdt å sjekke kirkeboken. mvh. Geir K Eide

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Halvor Aaby

I FT 1865 for Vestre Aker kan en finne Mathea Andersdatter, 17 år, i tjeneste på gården Grøterud i Sørkedalen. Denne Mathea er født på Ringerike, akkurat som Mathea Amundsen i FT 1900. Det er ikke mer enn 1 år forskjell i fødselsår på disse to. Jeg synes dette er en mer sannsynlig kandidat enn Mathea på Nes, Hedmark.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir K Eide

Jeg ser at jeg i mitt siste innlegg har plassert Baldishoel ,Næss p.g i Hedemark.Det skal være i Næss p.g i Akershus (0411) som jeg nevnte i mitt første skriv. mvh.Geir K Eide

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir K Eide

Glem mitt siste innlegg .Det første en blir blind på er øyet! Geir K Eide

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marie Stephensen

Takk til alle sammen !Mathea har oppgitt disse fødestedene i kommunale folketellingene på Byarkivet , årene er 1899 - 1905 . Har ikke sjekket kirkeboka for Nes , men det skal jeg gjøre . Har ikke funnet Amanda utenom FT 1900 og byarkivet .Marie Stephensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marie Stephensen

Sjekket med Byarkivet om inn og ut flyttede , og registeret starter i 1901 , litt for sent i denne saken . Sjekket også FT 1883 i Oslo , og fant ingen Mathea eller Amanda Amundsen . Da jeg ikke vet hva hennes far heter til fornavn blir det vanskelig .Marie Stephensen !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.