Gå til innhold
Arkivverket

[#6785] Mathea Andersdatter født 1850 Næs på Romeriket ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Mathea Andersdatter ! I FT 1900 er navnet Mathea Amundsen født 1850 bor i Telthusbakken 37 i Kristiania . Mathea oppgir sine føde steder som Næs på Romeriket , Ringeriket , Hadeland , og skriver også født Halland . Dette har hun skrevet i den kommunale folketellingene i Kristiania som finnes på byarkivet .Har søkt FT 1865 , men klarer ikke å finne henne !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Det bor en Matea Andersd. 15 år og tjenestepige på garden Baldishoel i Næss p.g. (0411) ved ft.1865.Men du kommer ikke noe særlig videre når det gjelder hennes opphav .Foreldrene hennes bor (som ventet)ikke der .Alderen skulle tilsi f.1851 , men .... mvh. Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for tipset !Mathea og hendes etterkommere ser også ut til å bli en nøtt å knekke .Mathea føder Inga Emilie Hansen 1878 uekte på Rikshospitales kvinneklinikk , Mathea oppgir Halvor Hansen som far ,det er de opplysningene jeg har . Inga Emilie får sønnen Olaf Emil ..... født 1896 uekte og oppgir som far Petter Olaf Framnæs Olsen . Petter Olaf skal ha omkommet ved et forlis 1896 . Inga Emilie bruker først navnet Hansen så Amundsen så Kragerud så Pedersen . Det eneste funnet er FT 1900 , Mathea Amundsen , Inga Amundsen , Amanda Amundsen og Olav Olsen i Kristiania . Ellers har ikke noen av personene blitt funnet .Marie Stephensen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det første som bør gjøres i denne "nøtten" om Mathea er vel å sjekke kirkeboka for bl.a Nes, som finnes på Riksarkivet på Sogn. Så kan en jo da også sjekke utflytta for Nes og de andre steden, dersom det er en Mathea i Nes i 1850 født av en Anders.....Hvilke år har du funnet hvor Mathea sier hvem steder hun er født? En annen ting, i 1900 står Matheas sivilstand som S som jo betyr "separert" og da bør hun jo først ha vært gift. Datteren Amanda er jo også født i Kristiania, har du funnet henne? Det finnes en ft. 1883 for Kristiania 1883, kanskje Amundsen/Mathea går an å sortere ut?Det finnes også en kilde på byarkivet i Oslo, Maridalsveien 3, innflyttere/utflyttere til og fra Kristiania! husker ikke årene men verdt å sjekke!Telthusbakken tilhørte i 1899 Gamle Aker kirke. Det bør jo også finnes dokumentasjon dersom folk tok ut separasjon/skilsmisse? Og, innflyttere her og? Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

I Familysearch er det nevnt en Mathea Andersdatter f.11.2.1850.med gardsnavn Baldishoel Næss p.g ,Hedemark. Foreldre:Anders Hanssen og Maria Johannesson .Det kan se ut som det er foreldrene som bor på Baldishoel Nedre i ft. 1865.De har barn i alderen 10 til 17 år.Det kan være verdt å sjekke kirkeboken. mvh. Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I FT 1865 for Vestre Aker kan en finne Mathea Andersdatter, 17 år, i tjeneste på gården Grøterud i Sørkedalen. Denne Mathea er født på Ringerike, akkurat som Mathea Amundsen i FT 1900. Det er ikke mer enn 1 år forskjell i fødselsår på disse to. Jeg synes dette er en mer sannsynlig kandidat enn Mathea på Nes, Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Jeg ser at jeg i mitt siste innlegg har plassert Baldishoel ,Næss p.g i Hedemark.Det skal være i Næss p.g i Akershus (0411) som jeg nevnte i mitt første skriv. mvh.Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk til alle sammen !Mathea har oppgitt disse fødestedene i kommunale folketellingene på Byarkivet , årene er 1899 - 1905 . Har ikke sjekket kirkeboka for Nes , men det skal jeg gjøre . Har ikke funnet Amanda utenom FT 1900 og byarkivet .Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Sjekket med Byarkivet om inn og ut flyttede , og registeret starter i 1901 , litt for sent i denne saken . Sjekket også FT 1883 i Oslo , og fant ingen Mathea eller Amanda Amundsen . Da jeg ikke vet hva hennes far heter til fornavn blir det vanskelig .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.