Gå til innhold
Arkivverket

[#6787] Ole Peter Rødder og Anna Stoltenberg, Bergen


Gjest Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Disse to fikk en "hærskare" barn (tror det var minst 14) de fleste født og døpt i Bergen. Jeg har lett etter vielsen i Bergen, men har ikke kunnet finne noe (omkring 1780). Er det noen der ute som vet hvor disse to kom fra og hvor de giftet seg? Begge døde i Bergen, den ene i 1802 og den andre i 1806. Ole Rødder var "stadsmusikus" i Bergen. Med håpefull hilsen Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hvis du søker i 1801-tellingen for hele landet, finner du 21 personer som har slektsnavn som "børjar på" Rødder og 35 personer som "børjar på" Stoltenberg. Kanskje du kan finne noen spor der? Hilsen Laila Kornstad.PS. Jeg lurer alltid på hvorfor det står "børjar på". Er ikke det svensk, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Iversen

Jeg kan ikke svare direkte på ditt spørsmål, Se under vigde i Bergen 1663-1816 der finns en Bertel Røder og Dorthe Jørgendatter gift 14-02 1706 i Korskirken .Han var hanskemaker og kom fra HEYDEN kanje dette er slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ole Rødder kalles "dantsemester" i 1784, og var altså kommet til Bergen seinest høsten 1784. Da Anna Stoltenberg Rødder døde 9. januar 1802 ble det rykket inn dødsannonse, og denne forteller at avdøde var født 14. november 1761, og at hun hadde giftet seg 30. oktober 1781 med Ole Rødder. Videre fortelles det at paret hadde hatt 19 barn, men bare 6 var i live ved morens død. Dødsannonsen forteller dessverre ikke hvor paret var kommet fra. Da Ole Rødder døde i 1806 kalles han Ole Pettersen Rødder, og han sies å være 63 år gammel,noe som skulle indikere at han var født rundt 1743.Det er opplysninger om slekten Rødder i Norsk Slektshistorisk Forenings Skrifter bind 26, side 219:Poul Rødder (død 1672) var stadsmusikant i Christiania, og hadde en sønn Peter Rødder (1657-1701) som overtok farens privilegium som stadsmusikant i Christiania. Peters sønn Morten Rødder (1682-1761) var en periode stadsmusikant på Bragernes, men ble senere sorenskriver i Ryfylke. I sin søknad fra 1755 om avløsning i embetet sier han at han hadde 9 uforsørgede barn. I artikkelen heter det videre "Deres mange barn har en tallrik efterslekt på Vestlandet - således er trolig stadsmusikant i Bergen 1789-1806, Ole Petersen Rødder, en efterkommer av sorenskriveren."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Lars E. Øyane

Eg spekulerer på om det er dukka opp nye opplysningar om opphavi til Ole Peter(son?) Rødder og Anna Stoltenberg?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Såvidt jeg vet til nå: Ole Pedersen Rødder ble døpt i Christiania 23. desember 1743 og var sønn av Peder Olsen Rødder og hustru Bodil Hansdatter Harboe.Peder Olsen Rødder ble døpt i Christiania 9. september 1715 og var sønn av vinhandler Ole Jacobsen og hustru Anne Pedersdatter Rødder. Hun var datter av Peder Poulsen Rødder og hans 2. kone Anne Cathrine Simonsdtter. Peder Poulsen Rødders foreldre var Poul Rødder og Anne Elisabeth Pedersdatter.Ole P. Rødders kone, Anna Stoltenberg, hadde dette som døpenavn, ikke slektsnavn! Hun ble døpt (sammen med tvillingbroren Jørgen) som 'Anna Stoltenberg' i Christiania 27. november 1761, og var datter av styrmann Ole Pedersen Svindahl og hustru Johanne Isachsdatter.Så Ole P. Rødder var nok ingen etterkommer etter sorenskriver Morten Rødder, men hans farmor var søster av sorenskriveren (hvis jeg ikke har gått helt surr her!) Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Glemte å si at Ole Pedersen Rødder og Anna Stoltenberg ble viet i Oslo Domkirke 31. oktober 1780. (Disse to er mine 3xtippoldeforeldre)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Else for spennande og nyttige opplysningar!Du veit vel ikkje noko om fødsels- eller dåpsdatoen til eldste dotteri Bolette? Ho skal vera fødd i Christiania i januar 1781...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Bolette har ligget 'på is' en stund her hos meg, så jeg har heller ikke noe nærmere angivelse enn januar 1781, Christiania, på henne! Hun døde i Christiania 14. desember 1866, og var på det tidspunkt bosatt hos svigersønnen Hans Peter Olsen i Brogaten 24. Hun er begravet på Vår Frelsers gravlund i Oslo. (Hun var min 2xtippoldemor).Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.