Gå til innhold
Arkivverket

[#6789] Utvandring til Australia


Gjest Anne Lill Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lill Bjerke

Kan noen hjelpe meg med tips på netsteder å lete? Har forsøkt uten hell. Flere søsken Bjerke dro fra Horten, sansynligvis i 1890 årene. Vet det var besøk til Norge i 1950-årene av etterkommere, men har ingen navn. Hilsen Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

På Norway-List er det flere australere som leter etter sine norske røtter, og er også behjelpelig andre veien! ta en titt her: Norway-List Den genererer uhorvelig mange mailer, så det lønner seg kanskje å kjøre i "digest-mode" som du kan lese om på siden. (ofte 100 i døgnet). Du kan også forsøke her: Cyndis list Aus/NzLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Tusen takk Laila. Du er en god hjelper. Jeg har lagt inn søk på Bjerkenavnet, så får vi se hva som skjer. Bjerkeslekten kommer fra Nannestad og jeg ser du også har aner fra de traktene. Jeg kommer tilbake til det, men kan jo fortelle at bryllupet din tipp-tipp-tipp osv.oldefar vistnok spilte i 1666 uten lov fra futen, var relatert til min familie.Er det noen der ute som har erfaringer med å lete opp familie i Australia?Hilsen Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Heisan! Etter mye leting etter en person i Australia, er det en del erfaringer jeg har gjort meg. Nå har jeg lett etter denne personen (som kom til Australia på 1950-tallet) en god stund, og det er blitt en del brev og mailer etterhvert. Nå er jo dette ganske nytt, og jeg hadde et bosted å gå ut fra (som han bodde på for 25 år siden), men systemet er kanskje det samme. Det jeg har funnet ut er at i Australia finnes det ikke noe folkeregister. Dvs at en person kan bytte navn og flytte uten at noen vet noe som helst om hvor personen blir av, eller hvor en person kommer fra. Det er ikke mulig å spore dem tilbake til forrige bopel. Det finnes en del sider på cindyslist slik Laila har tipset om, men utover det har jeg ikke funnet noen andre internet sider. Du kan si det sånn at en person kan virkelig "forsvinne" i Australia - enten en gjør det med overlegg eller ikke. Hvis du går inn på www.wayp.com og går inn på "South Pacific", så finner du telefonkatalogen til Australia (whitepages) der. Du må søke på en og en stat, men.... Det finnes iallfall en Bjerke i New South Wales. Et sted må en begynne, send personen et brev! Lykke til! Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.