Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kirsten Holterud

[#6790] Rosenlund på/i Strinda

Recommended Posts

Gjest Kirsten Holterud

I folketellingen for Strinda 1875 ser jeg at husfaren, Even Andersen, er Inderst, altså leieboer. Han er også Gaards og Jordbrugsarbeide. Sannsynligvis er Rosenlund en husmannsplass, men hvordan finner jeg hvilken gård den ligger under? Takknemlig for svar. Mvh Kirsten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigbjørn Sandsmark

Gå inn på Nyttige lenker og videre til gårdsmatrikkelen av 1886,der burde du finne det du etterspurte. Tror Rosenlund ligger på Lade. :-) Sig---

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsten Holterud

Hei Sigbjørn. Jeg finner bare matrikkelutkastet for 1950 under Nyttige lenker. Mvh Kirsten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei Kirsten.Gå inn på registreringssentralen for historiske data så finner du nok det du leter etter.Hilsen Gitte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsten Holterud

Hei Gitte! Takk for hjelpen! Mvh Kirsten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila N. Christiansen

Jeg mener min gamle-onkel fortalte at de bodde i et vakkert hus på Strinda i 1930-årene som het Rosenlund...finnes det kommunale (by) folketellinger for Trondhjem som i Oslo? (eller er jeg på bærtur igjen når jeg tror at Strinda var i Tr.hjem by=) Laila (med en pappa som var døpt i Lade, og jeg som trodde jeg var rein østlending....)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigbjørn Sandsmark

En del av Strinda ble innlemmet i Trondheim omkring 1890 åra,og jeg tror det omhandlet blant annet Bakklandet og Lade. Hilsen Sig--- med bestefar døpt i Lade Kirke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Iflg. bygdeboka ble Rosenlund utskilt fra Rønningen ved Trondheim. For øvrig så står det veldig lite om Rosenlund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild E. Pettersen

I matrikkelen 1886 er Rosenlund oppført som b.nr 1 av g.nr 9: Rydningen i Lade sogn, Strinden p.gj. Rosenlund er ført opp i folketellingene både i 1900 og 1865 men ikke i 1801. Men dette har du vel funnet ut av selv nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsten Holterud

Til Arild. Ja,det har jeg. Min 3xtippoldefar, Jens Rosenlund, har flere av sine barn døpt i Strinda prestegjeld,Bakke sogn 1780-90, men flyttet senere til Trondheim. Jeg kunne ikke finne at han var døpt verken i Domkirken eller Vor Frue,og da jeg fant plassen Rosenlund på Strinda,regner jeg med at det er der han kommer fra. Strinda kirkebøker på nettet er ikke fullstendige, så jeg får ta en tur på Riksarkivet,hvis ingen kan hjelpe meg her. Mvh og takk til alle fra Kirsten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive