Gå til innhold
Arkivverket

[#6790] Rosenlund på/i Strinda


Gjest Kirsten Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Holterud

I folketellingen for Strinda 1875 ser jeg at husfaren, Even Andersen, er Inderst, altså leieboer. Han er også Gaards og Jordbrugsarbeide. Sannsynligvis er Rosenlund en husmannsplass, men hvordan finner jeg hvilken gård den ligger under? Takknemlig for svar. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Gå inn på Nyttige lenker og videre til gårdsmatrikkelen av 1886,der burde du finne det du etterspurte. Tror Rosenlund ligger på Lade. :-) Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei Kirsten.Gå inn på registreringssentralen for historiske data så finner du nok det du leter etter.Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg mener min gamle-onkel fortalte at de bodde i et vakkert hus på Strinda i 1930-årene som het Rosenlund...finnes det kommunale (by) folketellinger for Trondhjem som i Oslo? (eller er jeg på bærtur igjen når jeg tror at Strinda var i Tr.hjem by=) Laila (med en pappa som var døpt i Lade, og jeg som trodde jeg var rein østlending....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

En del av Strinda ble innlemmet i Trondheim omkring 1890 åra,og jeg tror det omhandlet blant annet Bakklandet og Lade. Hilsen Sig--- med bestefar døpt i Lade Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

I matrikkelen 1886 er Rosenlund oppført som b.nr 1 av g.nr 9: Rydningen i Lade sogn, Strinden p.gj. Rosenlund er ført opp i folketellingene både i 1900 og 1865 men ikke i 1801. Men dette har du vel funnet ut av selv nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Til Arild. Ja,det har jeg. Min 3xtippoldefar, Jens Rosenlund, har flere av sine barn døpt i Strinda prestegjeld,Bakke sogn 1780-90, men flyttet senere til Trondheim. Jeg kunne ikke finne at han var døpt verken i Domkirken eller Vor Frue,og da jeg fant plassen Rosenlund på Strinda,regner jeg med at det er der han kommer fra. Strinda kirkebøker på nettet er ikke fullstendige, så jeg får ta en tur på Riksarkivet,hvis ingen kan hjelpe meg her. Mvh og takk til alle fra Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.