Gå til innhold
Arkivverket

[#6794] Min svenske oldefar


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Stenhugger Efraim Johannesson ble 07.09.1890 gift med Karoline Eriksdatter i Røyken kirke. Opplysningene i kirkeboken er følgende: Efraim Johannesson fra Älvsborgs len er født 1851 og konfirmert i Borgstena i 1866. Faren er skredder Johannes Brynhildsen? (Bryngelson?).Er det noen som kan gi meg tips om hvordan jeg kan lete etter familien på internett i Sverige.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Jeg kjenner ingen kilder på internett - men dette sto i kirkeboken for Borgstena: (Jeg skrev ikke ned barnenes fødselsdato. Alle barnene ble født i Borgstena.)Husförhörslängd 1861-73 pag. 101 Torp Enerydet Torparen Johannes Bryngelsson f. 1822 11/11 Fristad hustru Britta Christ. Bengtsdtr f. 10/1 1824 Molla s. August 1844 s Claes 1846 "lärer vistas i Norge" s Pehr Johan 1848 s. Efraim 1851 1/11 s. Frans 1856 s. Gustaf Adolf 1860 d. Augusta Matilda 1863 s. Oscar 1864Efraim flytter til pag. 64 for å arbeide som dreng 1870. Deretter flytt til nesten uleslig (Åslätt???)1872 ?/11, og til Fristad 11/11 1873.Födslolängd för Fristad 1785-1824 - vansklig å lese - fikk god hjelp av ansatte! 1822 f. 15/2 döpt 17/2 Johannes foreldre: Bryngel Andersson Dorothea Andersdotter. Hon 28 år. Gunnagården, Komlösa. Bondebarn.Vigde i Fristad (s. 122) 1818 Oct? 19 Bryngel Andersson och Dorothea AndersdotterFödslolängden igjen, s. 27: Dorothea 29/3 (dåp samme dag) 1794 Foreldre:Anders och Cherstin i Komlösa Hallagården. Bondedotter.Födslolängden för Molla. Litt reservasjon for lesingen... : Januarii 1824 20 (sic!) född, 22 döpt Britta Christina Foreldre: Bengt Jonasson Anna L. Nilsdotter 33 år Bondefolk i Hålarp.Vennlig hilsen Vibeke Lund Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Vibeke.Tusen takk. Jeg er så glad for opplysningene du kommer med, og at du har tatt deg tid til å hjelpe meg. Min familie i Sverige har vært helt ukjent for meg og min familie. Det var kirkebøkene for Røyken i Norge som kunne fortelle meg det lille jeg visste.Men så er spørsmålet. Hvor i Sverige finnes Borgstena, Fristad og Molla og de andre stedene de kom fra?Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Jeg tror at alle tre stedene er gamle stasjoner langs jernbanen Borås-Herrljunga. Fristad (närmest Borås) og Borgstena husker jeg er det - og hvis ikke Molla er/har hatt stasjon, så ligger ikke stedet langt fra jernbanen. Molla er mest nordlig, närmest Herrljunga. Alle tre stedene ligger i Västra Götalands län (fhv. Älvsborgs län) og i Västergötland. (I Herrljunga krysser jernbanelinjen Varberg-Borås-Herrljunga-Uddevalla linjen Göteborg-Stockholm, så jeg har skiftet tog der noen ganger.) Komlösa er et lite sted nø Fristad, kanskje 8km?Hilsener i hast Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Tusen takk igjen for dine opplysninger. Kanskje det blir en biltur til Sverige i sommer for å finne stedene hvor mine forfedre bodde.Masse hilsener fra Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Turid.Jeg har selv en oldefar som kom fra Sverige. Jeg anbefaler deg å søke om det er en hembygdsforening i ett eller alle områdene. Der kan du få en god hjelp når du reiser over.Selv hadde jeg gjordt en avtale i Køla når jeg var der. Det ligger like ved CharlottenbergJeg hadde et medlem fra den lokale Hembygdsforeningen med som veiviser . Hun viste meg det torpet som en av mine tipp osv oldefedre ble født på i 1744 og som han senere eide. Stugaen fra 1744 stod der fortsatt. Familien som fortsatt bodde der var i vår felles famile.De vil helt sikkert være deg behjelpelig med info og med kart o.l.Lykke til!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Tormod.Dette var et godt tips som jeg skal undersøke.Til Vibeke kan jeg opplyse at jeg var inne på FamilySearch og fant mer familie. I Ancestral File fant jeg Anna L. Nilsdotters familie tilbake til 1651. Er dette å stole på mon tro? Er det noen som kan svare meg på dette ?Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Turid! Du må nok ta Ancestral File litt med en klype salt. Det er mye feil og mye rett. Men, bruk det som en hjelp til å sjekke og dobbeltsjekke! Jeg har selv funnet flere linjer der, men en var helt riv ruskende gal allerede på midten av 1800-tallet, en annen var rett på alle punkter til bake til midten av 1700-tallet. Så, det må sjekkes. Som alt annet en finner selvsagt!Husk at du kan låne inn svenske kirkebøker til ditt lokale bibliotek!Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Turid.Det forekommer feil i mange bøker , dette gjelder også slektsbøker/bygdebøker. Jeg har selv oppdaget feil i Family search. Der står det oppført en feil oldefar av meg. jeg har gitt signaler om at det er feil, men det er ikke blitt rettet opp.Jeg har selv holdt på i 8-9 år og prøver å dobbeltsjekke alt, for å være mest mulig sikker. Men jeg har sikkert også noe som er feil.Det skal heller ikke legges skjul på at det meste er riktig, men at det kan være en "slenger" som er feil.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Laila og Tormod.Ja, man må vel sjekke litt selv. Men det virker riktig idet familien har bodd på Klockaregården i Molla i flere generasjoner.Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.