Gå til innhold
Arkivverket

[#6808] Saaheim


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg lurer på om det er noen som vet hvor stedet Saaheim hører hjemme under. Finner dette stedet oppgitt under en fødsel i 1916 i Odda, men jeg tror ikke Saaheim er hjemmehørende under Odda eller Ullensvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har en hypotese: Såheim er navnet på en av de store kraftstasjonene på Rjukan. Da denne ble fullført i 1915 pågikk det kraftutbygging i Odda. Kan det tenkes at den familien dette gjelder flyttet fra Rjukan til Odda p.g.a. anleggsarbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Såheim er ikke bare navnet på kraftstasjonen midt i Rjukan sentrum, men navnet på gårdene som lå der Hydro bygget både kraftstasjon og fabrikker. Området kaltes Såheimsletten og det var flere bruk. Såheim var også en god tid ut i anleggsperioden (som varte fra 1909 og utover forbi 1916) det stedsnavn man vanligvis brukte - stedet fikk først senere navnet Rjukan etter fossen (som derfor måtte få "forlenget" sitt navn til Rjukanfossen. Smlgn. Sandefjord og Sandefjordsfjorden!). Det er derfor helt rimelig at et barn født 1916 på det sted vi nå kaller Rjukan, ville sies å være født på Saaheim.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Dette det gjelder er en Frans Jonassen som er oppgitt som far til min mormor. Han var ugift, anleggsarbeider og hadde oppgitt Saaheim som bosted i 1916. Hvis det er så at der var anleggsvirksomhet i 1916 tilknyttet Odda hvilke bedrifter kunne han eventuelt ha jobbet hos? Jeg har problemer med å finne ut hvor Frans ble av så jeg prøver å følge alle spor fremover i tid. Det ble sagt at han døde ca. 1916-1918 på fjellet når han skulle til Odda, men det er alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg glemte å skrive at han er opprinnelig født i 1875 i Askim og hans foreldre kommer fra Jønkøping i Sverige og har etternavnet Jonassen Glans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Solfrid spør: "Hvis det er så at der var anleggsvirksomhet i 1916 tilknyttet Odda hvilke bedrifter kunne han eventuelt ha jobbet hos?" Det kan ha vært for AS Tyssefaldene. 4. og siste byggetrinn ved kraftanleggene pågikk i tiden 1913-1917 med noe etterrakst i 1918. Men det er jo ikke sikkert Frans arbeidet ved kraftanleggene. Det var mye annet anleggsarbeid i Odda på denne tiden. Hvis du tar kontakt med Norsk Vasskraft- og Industristadmuseum i Tyssedal, kan du kanskje få hjelp med flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.