Gå til innhold
Arkivverket

[#6812] Aner fra Lærdal


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Rasmus Jensen Natvig (Årdal) (1750-1836) ble gift med Malena Pedersdtr. (1756-1829)28.5.1780 i Leikanger. De fikk bl.a. sønnen Jens Rasmussen Natvig i 1790. Det sies at både Rasmus og Malena var født i Lærdal, men jeg har ikke klart å oppspore forfedrene deres. Kan noen hjelpe meg?Iver Paulsen (f.ca. 1741) ble gift med Sesille Peersdtr. (f.ca. 1751)16.10.1780 i Lærdal. De fikk bl.a. datteren Mette Ivarsdtr. Åretun (1783-1868). Kan noen hjelpe meg med forfedrene til Iver og Sesille? Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg prøver meg på nytt om Rasmus Jensen Natvig (Årdal) som 28.5.1780 ble gift med Malene Pedersdotter. Kan dette være han som ble døpt 8.7.1755 i Fresvik med foreldre Jens Rasmussen og Sigrid Bedixdotter?Kan kona - Malene Pedersdotter være den Malene som ble døpt 28.2.1758 i Aurland med far Peder Ryom?Finnes det noen som bekrefte eller avkrefte dette? Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket skiftene eter Jens Rasmussen og Sigrid Bendiksdatter? Begge finnes i skifteprotokollene for Ytre Sogn (prot. 8b, p.692b og 10b, p.48b).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror din antakelse om at Rasmus Jensen var fra Fresvik og sønn av Jens Rasmussen/Sigrid Bendiksdatter, må være riktig. Som du sikkert har sett i svaret fra Yngve Nedrenbø, så kalles Rasmus i skiftet etter moren fra 1785 for 'Rasmus Jenssen Sagen'. Iflg. 'bygdeboka' til Dagfinn Krossen het bruket han bodde på i Årdal nettopp 'Sagi'. Så da har vi i fellesskap løst en gåte som Krossen ikke klarte å finne svaret på, for han sier bare at 'Rasmus og Malena kom sannsynligvis utanbygds frå - kan hende frå Lærdal.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Arne Sem-Johansen

Har i dag sett i bygdebok for Leikanger under bruket Holum i Fresvik. Her var Jens Rasmussen Kaupangerhagen, Songndal- fødd 1707 død i 1771 gifr med Sigrid Bendikssdtr. fra Indre Frønningen fødd 1732. Jens var sagmester Huslyen budde på plassen Sagi. De hadde følgende barn: Kari 1752, Rasmus 1755, Bendik 1760-1760, Mari 1763, Bendik 1767, Ivar 1769, Jens 1771. Rasmus Jensson gift med Malene Pedersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Knut og Kjell Arne! En seig nøtt er nå løst takket være god hjelp. Nå gjenstår å se om mine antagelser om Malene (se innlegg 3) også kan være riktig. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg aner ikke om detter er til noe hjelp, men for en god stund siden holdt jeg på med slekten Natvig. Jeg mener at noen Natviger flyttet nordover langs kysten, og enten ble gift med nn Leikanger/Leganger eller kom til stedet. Jeg må ha lest det et sted, og det kan vel bare bli i boka fra Høyvåg i AA eller bøkene fra Kristiansand. Det er jo ikke sikkert de har noe med dine å gjøre for jeg husker ikke tidsrommet, men kanskje, for hvor fikk dine navnet Natvig fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malene burde det kanskje også være mulig å finne ut noe om ved hjelp av skifteprotokollen? Protokoll 7b fra 1756-1763, p. 423b inneholder nemlig skiftet etter Peder Olsen Ryum. Skiftet etter kona hans, Ingeleif Eriksdatter, finner du på side 476b i samme protokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.