Gå til innhold
Arkivverket

[#6817] EDVARD KRISTIANSEN FRA AAS PRESTEGJELD.


Gjest Gitte Jacobsen Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

HEI KAN NOEN HJELPE?EDVARD KRISTIENSEN F.1845 i AAS(ak).Giftet seg vist med en Johanne, vet ikke når og hvor.De fikk barna: JULIE ANTONETTE F 17/12-1876 I VESTBY. Hun giftet seg med Johannes Rødahl fra Vestby. Julie døde 24/10-1960 i Moss.Fikk en datter,Dagmar Alvhilde. KONRAD ALFRED F 5/10-1881 I HVIDSTEN. Han giftet seg med sitt søskenbarn Marie Elise. Konrad døde 5/1-1962 i Moss.Fikk fikk fem barn i sammen. Marie hadde to barn før ekteskapet med Konrad. ANTON F 1884 I FROGN. Han giftet seg med en Sofie og flyttet til Horten, senere Drammen? Fikk en sønn. ØNSKER Å FÅ VITE MER OM HAM? ALVHILDE F 9/3-1889 I DRØBAK. Hun giftet seg med Kåre Jakobsen fra Vestby. De bosatte seg i Son og fikk 14 barn.Kåre dø- de tidlig(myrdet). Alvihilde flyttet til Moss og døde der 14/5-1961 av kreft. ABRAHAM F 18/11-1893 I VESTBY. Han giftet seg med en Mette fra Bergen. De fikk fire barn. Den første døde i barsel. Mette døde i 1926 i Moss og Abraham gifter seg på nytt med sin husholderske Borda og de får fire sønner. Abraham døde i Moss/Rygge i ?/?-1968.Det jeg ønsker å få vite nå er ; hadde Edvard noen søsken og kan noen hjelpe meg med å finne hans kone og foreldre.Har forsøkt både her og der men uten å lykkes.DETTE VET JEG OM EDVARD:han bosatte seg på plassen Nordenhaug(gnr 9 bnr 1)gnr 9 er Grøstad i Vestby kommune.Bodde der ihvertfall der ved 1900 (FT-1900) for Vestby. Johanne skal visst ha gått bort like etter at sistemann ble født.Edvard var jordbruksarbeider, er ikke sikker på om han hjelp til på Grøstad eller drev sitt eget på Nordenhaug.I Vestby Gårdshistorie bind 1, kan jeg ikke finne noe om ham under Grøstad. Det står nevnt noe om husmenner som skal ha vært der,men ikke ham.Kan noen hjelpe.Grøstad var i sin tid et stort damp- og saghøvleri. I dag er mesteparten utskilt til tomter og er blitt utbygd med forskjellige hustyper.Selve saga er i dag MAXBO tror jeg visst det er. Selve hovedhuset er inntakt og blir bebodd av Thorleif Støkken. Har vært i kontakt med ham, men han kan ikke hjelpe.En annen ting er at i ft-1900 står Nordenhaug inn under gnr.9 Grøstad, når den i gårdshistorien blir omtalt som gammel husmannsplass under Nordby som har gnr 10.Håper noen sitter med kirkebøker fra Ås,slik at det er kanskje mulig å finne ihvertfall hans kone. Jeg vet jo bare at hun skulle ha hett Johanne og ikke noe mer. Det hadde også vært fint å få vite om Edvard hadde noen bror, slik at jeg kan få stadfestet hvem som var foreldrene til Marie Elise.Marie Elise er født 26/10-1881 vet ikke hvor,men hun døde i Moss den 19/10-1958.Hun skal visst ha hatt to søstre fra Bærumstraktene. Den ene skal ha drevet en liten kafe/konditori i Kirkegata i Oslo. Har ikke greid å spore dette.KAN NOEN DER UTE HJELPE MEG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FT 1875 finnes det 2 Edvard Kristiansen: Frogn, Belsjø lille, E. K. f. 1845 Haabøl, tj.karl. Og Kristiania, St. Halvardsgt. 20, E.K. gift, f. Ø.Aker 1844, tomtearbeider. Gift med Berte Johanne f. 1848 Spydeberg. Barn Ivar Kristian f. 1870 Ø.Aker, Anna Marie f. 1872 Oslo og 3 kassebørn. Det finnes 1 E.Christiansen i Akersgt. 43, f. Kristiania 1846, ugift handelsborger. Det var alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen.

Hei Berit!Dette er vært en nærmere studie,fødselsåret stemmer ikke helt.Feil har jeg vært borti før i folketellinger, så jeg må nok inn i kirkebøkene for å finne svaret på dette. Håper jo på at noen har disse og kan hjewlpe meg. Finnes det gårdshistorie bøker fra Ås og omegn slik som Kroer? mvh Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Gitte! Er denne Edvarden din, og det er vel sannsynlig at det er det! så står det følgende i Ås Gårdshistorie II, Gulli Nordre Gnr.84/1,s.631. Kristian Larsen 1800-1877 g.m.1842 Anne Andreassen 1817-1851 (datter av Andreas Andersen Rød i Kroer)fikk barna Lauritz Anton 1844-1850, Wilhelm 1845 (til Auten I Vestby), Sven 1847-1906 (neste bruker), Edward 1749. Det står ikke noe mer om Edward. Kristian var (eneste barn) sønn av Lars Johannesen Gulli 1773-1847 g.m.1799 Valborg Nilsdatter 1774-1851 (datter av Nils Håkensen Altona i Våler. Lars Johannesen var sønn av Johannes Larsen 1748-død etter 1802, g.m.1772 Ragnhild 1751-? (datter av Lars Riser i Hobøl. Johannes og Ragnhilds barn var i tillegg til Lars, Anders 1776, Elisabeth 1782, Anne 1786-1787, Anne 1788-1790, Rakel Larine 1794. Johannes og Ragnhild kom fra Mære i hobøl. Johannes Larsen var sønn av Lars Hansen Haug S i Hobøl. Med hilsen, Eva Mc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hallo Eva! Hjertelig tusen takk for så rask respons. Nå skal jeg bestille Ås gårdshistorie på biblioteket mitt, for å lese litt om gården Gulli(Gulle). Vis dette er riktig Edvard, har jeg jo funnet hans foreldre og søsken, det er jeg veldig glad for. Har jo nå noen ledetråder videre.Du skriver at Eward(Edvard) er født 1749, men du må vel mene 1849????. Har idag fått vite at Edvards sønn, Anton fikk sønnen Wilhelm med Sofie.Er det noen som vet noe mer om Anton som mulig bosatte seg i Drammen(Konnerud etc.)?Vennlig hilsen Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

HeiVet du sikkert at Anton og Sofie bodde i Drammen evt Konnerud? Når ca flytte de dit? Jeg har masse slekt på Konnerud som har bodd der siden tidlig 1700 tall. Kanskje jeg kan hjelpe litt.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei ChristinaAlt jeg vet om Anton er meg blitt fortalt. Damen som fortalte meg dette er niesen hans og er selv blitt 85 år. Så det står ikke så godt til med husken.Jeg skal ta kontakt med henne igjen, og så får vi se hva hun husker, denne gang. Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gitte J Martinsen.

HeiHar forhørt meg om Anton, men ingen vet med sikkehet hvor det ble av ham og hva han virket som. Kan noen hjelpe? mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.