Gå til innhold
Arkivverket

[#6818] HVOR ER MARKAFORS?


Gjest Gitte Jacobsen Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Hei! Hvis Markafors er det samme som Markforsen (fant nemlig ikke noe som heter Markafors), så ligger dette i Överkalix kommune som igjen ligger like ved Luleå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei.Mulig du har rett. Personen jeg leter etter står oppført født i Markafors. Hennes foreldre, er meg blitt fortalt skal komme, fra Russland. Luleå er jo ikke langt fra grensen dithen, så kanskje jeg er på rett vei?!!! TAkk til deg May, er åpen for andre forslag også!!!!! Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Jeg prøvde denne linken:http://www.sna.se/ som er noe tilsvarende Norgesglasset. I Ortsregisteret finnes det ikke noe stedsnavn som Markafors, men to-tre steder som heter Marka. Markafors kan jo tenkes og være et utgått steds- eller gårdsnavn. Kanskje du kan finne en svensk gårdsmatrikkel som er søkbar?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei igjen ArneSer du har løst mitt mysterium for meg et annet sted på denne siden. Stor klem og tusen takk til deg.Vennlig hilsen Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har fulgt med i diskusjonen om Markafors, og jeg har ikke stort å bidra med. Men jeg synes at en bør undersøke nærmere om Markafors ligger i Finland. På 1800-tallet var Finland en del av det russiske riket. Det finnes sannsynligvis svenske navn på de fleste stedene i Finland, og det er kanskje også mulig å oversette Markaforsen til finsk, og se hva en da får. Jeg har dessverre ikke noe godt kart over Finland, men jeg skal prøve å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hallo begge to!!! Denne tanken har aldi slått meg. Jeg kjenner en finsk dame, skal prøve å få oversatt Markafors.Leter også selv videre.Ha en strålende søndag begge to. - smil Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er en del personer i Sverige med etternavnet Markefors. Kanskje du bør utvide søket til å ta med den skrivemåten? Du kan sikkert få bedre hjelp med dette i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Hei igjen Gitte,Dessverre, negativt fra Finland: Hei,Tack för er e-post. Tyvärr har vi inte funnit ett ort som heter Markafors (Markankoski, Maakoski på finska) i Oulu eller i hela Finland.Med vänliga hälsningar,Heidi Vilppola Oulun kaupunki / Matkailupalvelut Matkailuneuvonta p. 08-558 41330 PL 54 90015 Oulun kaupunki Oulu Tourist Services / Tourist Information Torikatu 10 FIN-90015 City of OuluMen det positivet er jo da at nå vet at det er/var i Sverige! Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei Arne.Det er da mye som tyder på at Sara fra Oulu,død i Hammerfest IKKE er identisk med Sara M. Abrahamsdotter fra Markafors. Hadde et lite håp om at det kanskje var henne.Jeg får heller lete videre på annet hold, da i Sverige denne gang. - mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

HeiVenter på e-mail fra Sverige om Markafors. Det kan jo ta tid å finne denne.Jeg tar med min oversettelse for Marka på finsk: MAA, PELTO, KENLTÆ, ALUE, MANNER, MAANBUORS, MAAPERÆFors/Foss på finsk: KOSKI, PUTOUSMARKAFORS BLIR DA TIL : Mannerkoski Mannerkoski finnes ikke i Finland pr. 2001 og min kontakt har ikke hørt om stedet før. Så dette er enda et svar på at Markafors ikke er i Finland. Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen.

HeiI dag fikk jeg svar på mailen jeg sendte til Sverige. På stadsbiblioteket i Linkjøping, har de letet i mange geografiske leksikon som dekker hele Sverige og slike som bare dekker Østergøtaland. De fant ikke noen ort, by eller socken med navnet Markafors. Altså negativt svar!Mitt dilemma er hvorfor presten har brukt Markafors fødested på moren til Karl August Ljungqvist????????Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitte: Kan du komme med noen flere opplysninger om sammenhengen? Står det Markafors i kirkeboka? Hvor i landet er dette? Når? Hva slags kirkelig handling gjelder dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Gitte,Det kan jo tenkes at det er navnet på en husmannsplass under en Marka-gård, har du funnet noen svensk matrikkel?Leter litt nå og da jeg også!Mvh Arne (nattugla)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen.

God morgen.Har vært inne på tanken selv,har ikke funnet noen Marka-gård ennå. Har kontaktet Dis-Sverige for hjelp. Kanskje de kan hjelpe?Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

... og jeg har søkt på internett. Kvasir - Alta Vista - Excite - Google - HotBot - Lycos - Yahoo!Overalt 0 (null) treff. Derimot får jeg noen treff på MarkEfors, ingen som hjelper deg noe, men du bør ikke se bort fra at det er det som er ment tross alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

KJÆRE ALLEJeg sitter bare med kopier av Karl August Ljungqvists (min manns oldefar) utdrag av fødsels-og dåpsbok.I den står det tydelig å lese Sara M Abrahamsdotter f 25/9-1843 i Markafors, piga. Derfor mitt undrende over hvor Markafors ligger? Det er alt jeg vet om hvor hun er fra, det står ikke hvor i landet hun det er.Har beskrevet henne under innlegg 4355 Karl August Ljungqvist og innlegg 4742 om svensk gårdsmatrikel.I Karls kopier står det at siste bosted for moderen i forsamling Vånga, så kommer det noe som er utydelig,det står Rila- eller Pilagården.Moderens kyrkobokføringsort: Norra Vånga,Skaraborglæn.(Væstra Gøtalandslæn).Har jo hatt tanken på at dette Markafors er en kamuflasje, da Karl fortalte sine barn og barnebarn at hans mor var av russisk opprinnelse. Vet dessverre ikke om det var mor eller far som var det. KArl er født utenfor ekteskap. Jeg kom dessverre inn i den familien litt sent. Karl døde før jeg var født. Min mann var 4 år da han døde og bodde da i Canada. Historien forteller også at hun mulig utvandret til Amerika, men jeg har ikke klart å finne henne noen sted. Hun er som forduftet, uansett hvor jeg prøver å spore henne opp.Trodde et øyeblikk at jeg hadde funnet henne i Hammerfest,da som Sara Maria Abrahamsdatter Helgren, men dette passer ikke .Så jeg leter videre. Tusen, tusen takk til dere alle som prøver å hjelpe meg.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Sara Abrahamsdotter som gammel bodde i Norra Vånga i Skaraborgs län. Da dette bare er noen få kilometer fra Marka sogn like vest for Falköping, vil jeg holde det for temmelig sikkert at det er dit du skal. Du sier at Markafors er hentet fra en avskrift av en fødsels- og dåpbok. Da vil jeg få hjelp fra Sverige til å sjekke nettopp kirkeboka for Marka sogn i Skaraborg. Kanskje du kan få hjelp fra "Falbygdens Släktforskarförening"? Markafors eller Marka Fors kan forresten være navn på en husmannsplass som ikke finnes lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei KnutJeg skal kontakte Falbygdens slektsfor. Var inne så vidt på deres side og der fant jeg ut at det skal være Pilagården. den ligger i Åsle som er et sogn til Falkøping som igjen ikke er så langt fra Norra Vånga. Letere videre, jeg gir ikke opp så lett!- mvh gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.