Gå til innhold
Arkivverket

[#6823] Bartseberg amt hvor er det?


Gjest Christina Frøysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Frøysland

Ok takk skal dere ha. Når en person finnes i Kragerø og det står oppført Bratsberg amt kan jeg da gå ut i fra at hun er født i Kragerø?Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Christina,Om du oppgir når omtrent vedkommende ble født, kan jeg med litt flaks kanskje fnne hans dåp for deg. Jeg har nemlig tilfeldigvis noen kirkebøker for Kragerø på hjemlån nå.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Svaret på det siste spørsmålet må være nei. Personen må være født et eller annet sted i det nåværende Telemark, men sannsynligvis ikke i en by eller ladested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Hans!Jeg vet ikke helt hvilken periode du har bøker for.Elias Oluf Isaksen født ca 1870 var gift med ei Anna. De er gift i 1900 og han VET jeg er født i Kragerø, men hvem er Anna.Hun som er oppført som Elias mor er Thorine Thorsdt(tror jeg eller så er det Tobiasdt) hun er født i følge ft i 1822.Kjempeflott om du kan gjøre et oppslag for meg.Hilsen Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

De kirkebøkene jeg har tilgjengelige nå dekker ikke et stort tidsspenn, men 1822 har jeg. Jeg har søkte etter dåpen til Thorine omklring 1822. Den eneste jeg finner er dessverre på en del av filmen som er nesten utvisket og derfor meget vanskelig lesbar. Med alle de forbehold som følger av dette, tyder jeg det som står der slik: Barnets navn m.m.: "Thorine Johanne Cecilia, ægte. Hjemmedøbt af Præsten (??), Bekræftet d. 3de Mayi". I rubrikken for foreldrene (der teksten er bortimot utvisket) ser jeg noenlunde sikkert dette: "Nils ........? og Andrea ......... ? fød Esbensen. Byefoged i Kragerøe." Fødselsdagen er oppgitt til 17. desember 1821.Jeg har også forsøkt å finne Thorines konfirmasjon, i håp om at kirkeboken skulle være bedre lesbar der, men jeg fant henne ikke. Kanskje ble hun ikke konfirmert, iallfall ikke i Kragerø?Endelig har jeg, men dessverre også det forgjeves, lett etter foreldrenes vielse. Siden far til Thorine er byfogd i Kragerø, kan det jo godt tenkes at familien bare har bodd der en kortere tid. Sjefene flyttet kanskje på seg, dengang som nå. Det kunne forklare fraværet av både Thorines konfirmasjon og foreldrenes vielse i kirkeboken for Kragerø.Forøvrig vil sikkert et oppslag i Kargerøs bys historie avsløre byfogdens korrekte navn - kanskje også hans kones. Kanskje står det til og med hvor han kom fra og/eller hvor lenge han ble i jobben og/eller hvor han dro - det er lov å håpe. Jeg skal prøve å se etter på biblioteket (i Porsgrunn) i morgen.Mvh Hans Om du tror den Thorine jeg har funnet, er den Thorine du leter etter, hører jeg gjerne om det. I så fall skal jeg prøve å "gå løs på" fadderne, men lett blir det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Hei Hans.En liten feil fra min side.Hun er 22 år i 1865 telling, hvilket betyr at hun er født ca 1843 eller 1844.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.