Gå til innhold
Arkivverket

[#6827] Thorine Thorsdt fra Bratsberg amt(eller Tobiasdt)


Gjest Christina Frøysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Frøysland

HeiI 1900 finner jeg enke Thorine Tobiass. Bjørnsborgbakken 45 i Kragerø. Hun har intet erhverv og bor med barna Anton født ca 1872 Johannes født ca 1875 Danilde 1881 Isaia 1883I tilleg har hun sønnen Elias Oluf født ca 1870. På en utskrift jeg har står det etter beboelse en rubrikk som heter Ledig og under den står det Isak Tobia enke. Som jeg tolker som Isak Tobiasen enke. Det kan stemme at dette er mannen, barna heter nemlig Isaksen. Jeg vet hun har vært gift tidligere og iom at Torine ikke er et vanlig navn finner jeg i 1865 henne igjen. Her er hun oppgitt som Torine Thorsdt født ca 1822 og gift med politibetjent Elias Ols Kvaal fra nordre bergenshus. De har en sønn Elias. Tror ikke det er samme som han som kommer igjen i 1900. Men på et eller annet tidspunkt tar familien ibruk navnet Kvaal.Kan noen hjelpe meg med å finne ut litt om denne damen? Hvem er foreldrene hennes og hva med disse giftemålene og henens menn?Håper på litt hjelp her.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Christina,du er flere plasser, ser jeg. Den enken du finner i Kragerø i 1900 er jo ikke født i 1822, men i 1844, så det må jo være et villspor, ikke sant?Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

OPSEn liten lesefeil fra min side.... Torine i 1900 er opplyst å være født i 1844 ig 1865 tellinga er hun oppgitt å være 22 år og ikke født i 1822. Hvilket betyr hun er født ca 1843/44Takk for at du sa i fra.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dersom det nå er slik å forstå at det er fødselsår ca. 1844 som er det rette, så kunne jeg altså spart meg strevet med den vanskelig lesbare kirkeboken omkring 1822? Det var jo egentlig litt synd, for selv syntes jeg det begynte å bli svært så interessant med en byfogd bl.a. Faktisk så interessant at jeg tok meg en tur på biblioteket allerede nå ikveld og hentet boken "Kragerø bys historie", et jubileumsskrift fra 1916. Og der fant jeg faktisk at byfogden i Kragerø i årene 1815-1824 het Nils Bierregaard Hiorth og hans kone het Andrea Henriette, f. Espensen. Så jeg var jo inne på det rette - - . Denne NBH var også stortingssuppleant for Kragerø og Risør i 1824. Og det var jo egentlig litt pussig at han skulle døpe en datter Thorine ca 1822, det året du (feilaktig?) oppga. Det var jo nemlig ikke mange med det navnet der i byen. Men alt dette er altså uten interesse for deg, om jeg nå har forstått deg rett? Vel, det var ganske gøy uansett - -.Lykke til i din videre jakt. Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Takk for det du har gjort Hans. Beklager at jeg ikke var helt våken når det gjaldt det med årstallet.mvh Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.