Gå til innhold
Arkivverket

[#6831] Verdal N. Trøndelag


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei alle sammen! Jeg etterlyser en Mortinus Johnsen (Joensen) f. 1833 i Verdal. Foreldre: John (Joen)Baardsen f. 1811 og Inger Haldorsdtr. f. 1803. Begge skal være født i Verdal Der var fire barn til i fam.De hadde en plass under Neset i Verdal fra 1833. Ca. 1839 overtok de Oksurplassen på Oksur Gård i Sparbu. I 1868 ble plassen overtatt av andre. Håper noen kan hjelpe meg. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Har du sett at det finnes en husmann Martinus Jonasen på Mønnesmoen i Verdal i 1865? Han er 34 år og har en sønn som heter John, så kanskje?Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hverken Martinus (eller lignende navn) er født i Verdal fra 1831-34. Foreldrene er heller ikke født i Verdal iflg. digitalarkivet. Jeg tror nok du er på feil spor her. Selv om J. Baardsen bodde på Oksur behøver han ikke å være i slekt med etterfølgende brukere. Det kom en ny slekt dit så vidt jeg kan tyde ut av boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Berit! Takk for svaret.Du kan nok ha rett i at jeg er på feilt spor.Det hele startet jo med Mortensdatter ifra bygdeboken, men arkivet i Trondheim kom fram til Mortinusdtr.Og tro det eller ei men kanskje det kan være Martinsdtr.( men bare kanskje).I tell.for 1891 Verdal fant jeg en Elen Maria Mortensdtr.på Mønnes gård f.09.03 1855 på Vist i Verdal Foreldrene er Martin Muller f. 1835 på Stiklestad og Ingeborg Eriksdtr. Elen Marie er pleiedtr.på gården Dalemarken i 1865.I 1891 er hun gift med Peder Fredriksen Hermann f. 1854 i Verdal men er vokst opp på Fisknæss i Sparbu. Deres to første barn er født i 1880 og 1883 i Henning/Sparbu. I 1875 finner jeg henne tilbake som logerende på Dalemarken gård.Min farmor var født i 1874 og sannsynligvis blitt pleiedtr. på Stigumpl.I fødselsreg. for Verdal finner jeg de tre yngste barna som er født 1885-87-90 og der står hun som Martinsdtr. Hermann.På 1900 tell. er hun skrevet inn som Marie Hermann og de har da flyttet til Hofstad nedre.Etter det har jeg ikke klart å spore henne opp (kanskje oversett), men hennes mann døde i 1913 og var Kårmann på Reitan. Mulig jeg er på viddene denne gangen også, men hvor var hun fra 1865-1875. Hva sier du om dette? Er det jeg som lar fantasien løpe løpsk, hvordan i alle dager skal jeg få dette bekreftet. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

PS. Når jeg leser det jeg har skrevet, virker det veldig rotet og det beklager jeg. Håper at du alikevel får noe ut av dette, Berit Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er du sikker på at det er den riktige Ellen? Iflg. Hermanætten fantes det en Peder Hermann Hofstad, kommandersersjant i kavalleriet, f. Reitan 1854, død 1913. Gift 1879 med Elen Marie Müller. De fikk barna: Kristian Fredrik f. Bremset i Sparbu 1880, Signy Marie f. Bremset 1883, Martin Daniel f. Mønnes 1885, Peter Marius f. Mønnes 1887, Einar Sverre f, Mønnes 1890, Ingolf Berhard f. Hostad 1891 + 1905, Konrad f. Hofstad 1895. Ut fra dette skulle det vel være mulig å se om det er de riktige barna til den Ellen du begynte med. Det ville muligens være letter å hjelpe om du kunne si navnet på Ellens barn som fører videre til din slekt og deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hallo igjen Berit. Sånn er det når mann blir for ivrig, og forklarer seg ikke tydelig nok. Hvis jeg er så heldig å har truffet på den rette personen skal hun ha fått et barn 11.10 1874 i Stenkjær. Martine Kristine Henriksdtr.Barnefaren var Henrik Ingebrigtsen Oksur. I bygdeboken nr.3 for Sparbu og Ogndal står hun oppført som Maria Mortensdtr.og jobbet på Frøset Gård. Det har jo vært veldig frem og tibake når det gjelder navnet. (Mortensdtr,Mortinusdtr. og Martinsdtr.) I bygdeboken nr.6 på s.174 har plassfolket Eilert A.Kristoffersen og Karen Marta Evendtr. på Stigem i 1875 en pleiedtr. Kristine Henriksdtr. som er 1 år gml.,hun skal ikke være født i Sparbu. Min farmor M.Kristine Henriksdtr. ble i 1898 gift med Martin Rokkonæs fra s. Trøndelag, de bosatte seg i Trondheim og fikk 8 barn. Døde allerede i 1915 da minste sønnen var 2 år. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Berit. Kristine og Martin giftet seg i Baklandet Kirke i Trondheim. Jeg tror også de fleste av barna var døpt der, ihverfall min far. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke finne ut noe om Maria(e) Mortinusdt. el. lign. Jeg tror nok du må gi opp det. I 1900 i Allehelgensg. 3 (Domkrk.sognet) fant jeg en enkemann Eilert (Kristoffersen)Stigum f. 1826 i Sparbu som bor hos Karl Stigum f. 1855 gift med Martha f. 1852 Steinkjær. Eilert var kanskje pleiefaren til Martine. Jeg har sett etter folketellingen for 1875 for Sparbu, men her i Oslo er ikke hele tellingen. Kanskje du burde skrive til Statsarkivet i Trondheim og spørre der om svar på hvem som bodde på Oksur og Frøseth da. Eller rett og slett etter Maria Martinusdt. Det er vel en sjanse for at Maria fremdeles bor i Sparbu i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg var kanskje litt brå i siste innlegg. Jeg har lett i hele dag etter Maria uten å finne noe som helst. Du har kanskje en ledetråd, og det er fadderen i Martines dåp, Morten Mortinusen(ikke sikker på om jeg husker navnet helt riktig) fra Steinkjær. Han kan muligens være i familie. Det er en ting jeg ikke forstår og det er Ellen Marie Mortensdt. Mønnes, og hennes stilling i dette problemet. Så var det en ting til. I 1865 på Frosta fantes en Marie(a) Mortinusdt. 14 år tj.pike. Kanskje det burde undersøkes hva skjedde med henne. Ble hun f.eks. gift der eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg blir visst ikke ferdig her. Jeg har drodlet litt til og fant i 1865 i Sparbu på Lehnpl. en Maria Mortensdt. 27 år med en søster Christianne 34 år, begge født Sparbo. Moren het Barbro Larsdt. f. Inderøen 69 år, fattiglem og enke. Det blir jo en til å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen Berit. Som du sikkert har observert var det en liten glipp tidligere i kveld. Jeg beklager hvis tiden din blir brukt mye på min sak, det er ikke meningen å utnytte din hjelpsomhet. Det hele begynte med Maria Mortensdtr. i bygdeboken for Sparbu og Ogndal.Men så kom Mortinusdtr.eller Martinsdtr. inn i bilde pga. vanskeligheter med å tyde skriften. Så en eller annen Maria med ett av disse navnene er min oldemor, som fikk en uekte datter med Henrik Ingebrigtsen Oksur med navnet Martine Kristine Henriksdtr. f. 11.10. 1874 i Stenkjær. Men hun brukte bare Kristine Henriksen. Jeg kommer selvfølgelig til å undersøke angående Frosta. Jeg skal i helgen gå igjennom alle papirene vedr. N. Trøndelag, for å få samlet alle tråden. Ha en riktig god helg. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Hallo! Jeg blir litt (temmelig) irritert når du på en måte blir oppfordre å gi opp et spor for jeg vil faktisk oppfordre jeg deg til det motsatte. Jeg har fått svar på noen innlegg her som jeg har fått beskjed om at f.eks. personer ikke er å finne som gift på en bestemt plass. Ettersom jeg selv faktisk har lest det fra kirkebøker på anligggende plass selv synes man bør i det minste kunne dokumentere litt mer før man sier at vedkommende person ikke finnes på den aktuelle plassen. Jeg oppfordrer deg til å ta kontakt med Nasjonalbiblioteket, du kan få tilsendt kopier av dødsannonse etc. hvis du hvet når vedkommende døde. Bor du i Oslo er det også bare å reise dit. Så jeg oppfordrer deg til å stå på. Jeg er i samme situasjon selv og har lett på 2 personer nå i flere måneder, men jeg gir ikke opp. LYKKE TIL VIDERE!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Sissel! Takker for engasjemanget ditt.Jeg samler bare trådene.Det var nytt for meg vedr. Nationalbibl. takk skal du ha Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.