Gå til innhold
Arkivverket

[#6834] Svensk gårdsmatrikel?


Gjest Gitte Jacobsen Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

HeiTrenger hjelp til dette: Finnes det en svensk gårdsmatrikel som er søkbar.Hvis Markafors kanskje er et gårdsnavn, er min ane født i 1843. I hennes sønns fødsels- og dåpsattest står det at hun er født i Markafors.Noen som kan hjelpe???Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei!Her kommer min ane dvs, min manns ane:Sara M Abrahamsdotter f. 25/9-1843 i Markafors (piga). I Karls utdrag av fødsels- og dåpsbok står det at moderens siste bosted i førsamling Vånga ® eller (P)ilagården. Moderens kyrkobokføringsort: N.Vånga førsamling i Skaraborgslæn.Hennes sønn Karl August Ljungqvist f. 14/11-1868 i N.Vånga, Skaraborgslæn.Det ligger i nærheten av Skøvde.Deres bakgrunn har jeg skrevet om før under Karl August Ljungqvist.Om Sara sies det at hun utvandret til Amerika, men det har jeg ikke greid å stadfeste. Vanskelig å finne henne i Sverige. Det sies også at hennes mor, kanskje far var russisk.Karl ble oppfostret hos fosterforeldre, som jeg tror er skreddesvend Klas August Kullberg og hans kone Maria Abrahamsdotter, mine mistanker går ut på at Sara satte igjen Karl hos sin søster i Sverige. Dette er navn som er nevnt på foreldre i Karls vielsesattest.Han ble viet 24/7-1897 i Christiania. Ha en strålende dag, her skinner sola!!!! Klem fra Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Gitte,Det skal bare være Marka! Markafors er sikkert et lokalt stedsnan. Gå inn på genealogi. se og let videre. Her er noe av det jeg fant: Sökresultat Du sökte på marka*. Här nedan finner du en lista på de personregister till kyrkböcker som finns i Register-Sök och som motsvarade ditt sökord.Församling: Markaryd Träff nr: 1 Län: Kronobergs län Länssiffra: 07 Länsbokstav: G Objekt: Personregister till födelsebok Tidsperiod: 1705-1716 Medium : Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Ägare/distributör : Kronobergs Genealogiska Förening, Storgatan 1, 342 30 ALVESTA, tel. 0472-102 44, hemsida [url="http://www.genealogi.se/kgfbas.htm.'>http://www.genealogi.se/kgfbas.htm>http://www.genealogi.se/kgfbas.htm. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: FärdigtFörsamling: Markaryd Träff nr: 2 Län: Kronobergs län Länssiffra: 07 Länsbokstav: G Objekt: Personregister till födelsebok Tidsperiod: 1861-1885 Medium : Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Ägare/distributör : Kronobergs Genealogiska Förening, Storgatan 1, 342 30 ALVESTA, tel. 0472-102 44, hemsida http://www.genealogi.se/kgfbas.htm. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: FärdigtFörsamling: Markaryd Träff nr: 3 Län: Kronobergs län Länssiffra: 07 Länsbokstav: G Objekt: Personregister till födelsebok Tidsperiod: 1890-1894 Medium : Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Ägare/distributör : Kronobergs Genealogiska Förening, Storgatan 1, 342 30 ALVESTA, tel. 0472-102 44, hemsida http://www.genealogi.se/kgfbas.htm. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: FärdigtFörsamling: Markaryd Träff nr: 4 Län: Kronobergs län Länssiffra: 07 Länsbokstav: G Objekt: Personregister till födelsebok Tidsperiod: 1898-1920 Medium : Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Ägare/distributör : Kronobergs Genealogiska Förening, Storgatan 1, 342 30 ALVESTA, tel. 0472-102 44, hemsida http://www.genealogi.se/kgfbas.htm. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: FärdigtFörsamling: Markaryd Träff nr: 5 Län: Kronobergs län Länssiffra: 07 Länsbokstav: G Objekt: Personregister till vigselbok Tidsperiod: 1705-1716 Medium : Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Ägare/distributör : Kronobergs Genealogiska Förening, Storgatan 1, 342 30 ALVESTA, tel. 0472-102 44, hemsida http://www.genealogi.se/kgfbas.htm. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: FärdigtFörsamling: Markaryd Träff nr: 6 Län: Kronobergs län Länssiffra: 07 Länsbokstav: G Objekt: Personregister till vigselbok Tidsperiod: 1860-1920 Medium : Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Ägare/distributör : Kronobergs Genealogiska Förening, Storgatan 1, 342 30 ALVESTA, tel. 0472-102 44, hemsida http://www.genealogi.se/kgfbas.htm. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: FärdigtFörsamling: Markaryd Träff nr: 7 Län: Kronobergs län Länssiffra: 07 Länsbokstav: G Objekt: Personregister till dödbok Tidsperiod: 1705-1716 Medium : Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Ägare/distributör : Kronobergs Genealogiska Förening, Storgatan 1, 342 30 ALVESTA, tel. 0472-102 44, hemsida http://www.genealogi.se/kgfbas.htm. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: FärdigtFörsamling: Markaryd Träff nr: 8 Län: Kronobergs län Länssiffra: 07 Länsbokstav: G Objekt: Personregister till dödbok Tidsperiod: 1861-1867 Medium : Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Ägare/distributör : Kronobergs Genealogiska Förening, Storgatan 1, 342 30 ALVESTA, tel. 0472-102 44, hemsida http://www.genealogi.se/kgfbas.htm. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: FärdigtFörsamling: Markaryd Träff nr: 9 Län: Kronobergs län Länssiffra: 07 Länsbokstav: G Objekt: Personregister till dödbok Tidsperiod: 1870-1893 Medium : Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Ägare/distributör : Kronobergs Genealogiska Förening, Storgatan 1, 342 30 ALVESTA, tel. 0472-102 44, hemsida http://www.genealogi.se/kgfbas.htm. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: FärdigtFörsamling: Markaryd Träff nr: 10 Län: Kronobergs län Länssiffra: 07 Länsbokstav: G Objekt: Personregister till dödbok Tidsperiod: 1898-1920 Medium : Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Ägare/distributör : Kronobergs Genealogiska Förening, Storgatan 1, 342 30 ALVESTA, tel. 0472-102 44, hemsida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei ArneDu er en allertiders knakende bra kar!!!!Tusen takk for hjelpen, kanskje jeg kan komme et steg videre.Har funnet Marka/Markaryd på kartet. Dette Markafors har vært en hard nøtt for oss. Var ikke klar over at Skaraborgs læn er nå Væstra Gøtalands læn.Kanskje det finns et lite håp å finne Sara nå? En stooooor takk til deg Arne.Ha en fortsatt strålende ettermiddag.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Gitte, Jeg tok noen søk i genealogy.com! Er det henne her: Sara Marie Abrahamsdatter Helgren died in Hammerfest 1903 and has a lot of descentants but her background is quite a mystery. According to the sources she was born in Oulu (Uleåborg) in Finland about 1841-1848. She came to Norway about 1860-1865. She told that both her parents were qvens. Her father's name were Abraham Helgren. I understand of course that even she told she was born in Oulu she was perhaps born somewhere else in that area. Hope someone can help me. Thanks in advance. Kind regards Ole-Johan Valle Please look www.genealogia.fi/indexe.htmArne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei igjen Arne!Dette er ikke samme Sara, da hun i 1868 fødte Karl August i N.Vånga.Likheten er pussig.Jeg leter videre. mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

God morgen, Arne. Sovet godt?Hvordan virker cyndislist. Er ny i gamet, så det tar litt tid å lære seg alle søkemetoder.Har tittet så litt der,men greier ikke å komme videre. Kan du hjelpe??Vennkig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Jo takk, jeg har sovet godt! Cyndi's List er en enorm samling linker av alle slag, bla genealogi. Gå inn å sjekk ut Sverige, der finner du en lang rekke interessante linker. Tror det lønner seg å poste ut meldinger, da det virker som om du må betale for sok i baser lik DA. Imidlertid tror jeg ikke at Sara jeg fant kan utelukkes, det er jo nesten snakk om et identisk liv!! 1. Kommer fra Finland - husk at Finland var under russisk styre den gang. 2. Hun står oppført som kven -kanskje hun ville skjule noe av sin herkomst og sa hun var født i Markafors (som ille eksissterer) 3. Fremmedfrykten var stor den gang som nå - samer ble jo halshogd hvis de gjorde "opprør" 4. Tidpunktet når hun kom til Norge kan jo være litt usikkert mht barnet hun fødte. Kanskje kom hun hit flere ganger før hun slo seg ned. 5. Sjekk genealogy.com , countries, sweden, search Der finner du bla de opplysningene jeg ga deg og adressen til Ole-Johan Valle som la inn svaret.Kanskje du må poste dette under ny tittel, dette blir jo mye mer enn svensk gårdsmatrikkel!!Hva med "Sara M A. -kven var hun eller var hun kven? Tenker du får flere svar da, nå tror jeg det bare er oss to, koselig det, men andre kan nye opplysninger siden vi toner ned Markafors. Bare et tips, snakkes siden i dag.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hej Gitte, Har sökt Markafors på CD:n Svenska Ortnamn 1999. Det finns inget liknande ortnamn underligt nog. Pilegården i N Vånga, (Skaraborgs län, numera Västra Götalands län) var däremot lätt att identifiera. Möjligen har Du redan löst frågan, men annars vill jag fråga om Du följt Sara M Abrahamsdotter "bakåt" från Ditt "fyndställe" i Sverige? Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor, Du har givetvis rätt. Är ny här. Mitt bidrag får då bli att det alltså existerar en "svensk gårdsmatrikel som er søkbar". Detta var ju den ursprungliga frågan. Det handlar alltså om CD:n Svenska Ortnamn som just i dagarna uppdaterats. Se www.genealogi.se God Jul igen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Og du har jo også rett; du svarte jo på spørsmålet. Jeg får også kanskje bruk for den svenske matrikkelen.Lykke til videre med hobbyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei og God jul til dere alle.Mysteriet om Markafors er løst. Stedet har blitt ført sammenhengende. Det skal være Marka forsamling.Jeg har vært i kontakt med Norra Vånga kyrka,som ligger i Kvænum. De har registrert at hun i 1871 sammen med sin sønn,flyttet til Skara.De skriver videre at hun "vistades i Skara" siden år 1869. Hva betyr "vistades"?På nyåret skal jeg ta kontakt med Skara Stifts o Landsbibliotek i Skara. Mulig de har noe på henne der!!Julehilsen fra Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

God jul, GitteMarkafors - Marka fors/amling!!!!!Den var fanden meg vrien, ikke rart hele høsten gikk med på den.Lykke til videre, oppdater oss hvis du finner opphavet hennes. Mvh Arne Natteravn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vistades kan betyda att hon inte var skriven i Skara utan "vistades" där utan "laga försvar". Kommer inte ihåg - var det en kvinna med ett uä-barn? "Laga försvar" betyder att man har en "husbonde". Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen.

Hei OlleSara var ugift og vi vet ikke hvem som er Karl August Ljungqvist`s far. Sara brukte sitt pikenavn, så hvorfor Karl ble døpt Ljungqvist vet vi ikke. -mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.