Gå til innhold
Arkivverket

[#6836] Hvor er Sjønhoug?


Gjest Gitte Jacobsen Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei IngjerdAt Skjønhaug er en gård i Trøgstad Kommune, kjenner jeg til. Min far var gårdsgutt der i sin tid.Har selv en hytte i Båstad.Sjønhoug så jeg i forbindelse med Karl August Ljungqvist, hans historie finner du et annet sted på siden.Da han kom til Norge etter endt militærtjeneste i Sverige, bostatte han seg antagelig i Christiania. Viet der i 1897.Han kone er fra Eidsberg, de flyttet til Spydeberg, Eidsberg og Trømborg.Mener å ha hørt at det er en skole i Oslo som heter Skjønhaug derfor dette spørmålet? Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Kringeland

Hei Gitte, det stemmer at det finnes en Skjønnhaug skole i Oslo, så vidt jeg vet ligger på Lindeberg i Oslo 10. Vet ikke om navnet skyldes at det har vært en Skjønnhaug gård der. Enkelte skoler er jo oppkalt etter personen som grunnla dem.Prøv www.skoleetaten.oslo.kommune.no/default.asp?id=5394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei Per Håkon! Har vært i kontakt med den eldste i familien til Karl, og hun mener bestemt at han ikke var bo- satt i Enebakk. Når Skjønnhaug skole ligger på Linnerud, har jeg bedre tro på at Karl kom til Skjønhaug i Trøgstad. Trøgstad er jo heller ikke så langt fra Eidsberg, hvor hans kone kom fra. Vi får jo aldri vite hvor de traff hverandre! Var inne på skoleetaten det var fine sider.Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.