Gå til innhold
Arkivverket

[#6837] Kinnerød gård


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Emilie Mathea Hansd. f.14/5-1863 har jeg fått oppgitt som født på Kinnerød gård Østfold.Vet ikke sikkert om det er Moss eller Skiptvedt. Hennes mor het Gina Øien. Det er alt jeg har om Gina, men skulle gjerne hatt mer. Har kikket litt i kirkebok uten hell. Matheas far har jeg som ukjent Hilsen Inger C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I FT 1865 finnes 6 jenter i Østfold som het Emilie Hansdatter og som er ført som 2 år gamle. 5 av disse kan "sjekkes ut av saken" fordi mødrene ikke het Gina e.l. Den vi står igjen med, er formodentlig den riktige. Hun het Emilie Mathea Hansd. og bodde på Skjelle i Skiptvedt. Hennes far var Hans Peter Olsen (37 år) fra Rakkestad og han var enkemann! Vi får derfor ingen opplysninger om mora til Emilie Mathea annet enn at hun må være død 1863-1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Takk for hjelpen ! Som jeg kan forstå, var Gina gift med Hans Peter? Dette var nytt, for de gjenlevende slektninger mener at Gina's far var ukjent.Spennende!! Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hvis jeg var deg, ville jeg ta for meg kirkeboka for Skiptvedt for perioden 1863-1865 og lete etter kona til Hans Peter blant døde. Se etter gårdsnavnet Skjelle under "Bopel". Det er forresten mulig at du må bruke Klokkerboka i stedet for Ministerialboka. Hvis du finner en Gina fra Skjelle, finner du alderen hennes og ganske sikkert et patronymikon også. Da har du noe å gå videre med. Hvis hun ikke het Gina, må du gå til start :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Et lite søk i Mormonerdatabasen gir følgende :EMILIA MATHIA HANSEN Sex: FEvent(s): Christening: 14 May 1863 Skiptvet, Ostfold, NorwayParents: Father: HANS PETER OLSON Mother: OLIA AMUNDSDR mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Takker og bukker. Først får jeg en far til Emilie Marthea, så får jeg en ny mor.??? En teori er at faren har giftet seg om igjen med Olia som blir Emilies nye mor. Fikk høre av en gammel slektning at Kinnerød gård lå i Tomter i Hobøl. Kilden som sier at Gina Øien er mor til Emilie er ganske sikker.Så da blir det å myse i kirkeboka etter Mathea's fødsel. Det er en stund til jeg kommer meg dit, så hvis noen har disse korta, er jeg takknemlig for litt tittehjelp. hilsen Inger C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilsynelatende litt sprik mellom opplysningene her. 1) Inger sitter med opplysninger om at Emilie Mathea Hansdatter ble født på Kinnerød i Hobøl 14.5.1863 og at moren het Gina. 2) Iflg. mormonerdatabasen (IGI-data som er basert på kirkebøkene) ble en Emilia Mathia Hansdatter døpt i Skiptvedt 14.5.1863. og at moren het Olia.Her er det vel to muligheter: Dette dreier om to forskjellige barn Dette er samme barn, men minst én av kildene har feil eller unøyaktige opplysningerEn mulig forklaring ligger i at Gina bare er et kallenavn. Moren kan jo ha f.eks. hett Jørgine Otilie, og hun kan jo ha vært fra Kinnerød. En annen mulighet er at Gina ikke var Emilies mor, men at Hans Peter giftet seg med henne etter FT 1865 slik at hun ble Emilies stemor. Etter som du bor i Oslo, Inger, så har du jo lett tilgang til kirkebøkene for Skiptvedt, Rakkestad og Hobøl. Der finner du sikkert løsningen på mysteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei Knut! Jada, det ordner seg nok. Dåpsdatoen som sto i mormonerbasen er fødselsdato til Emilie som jeg har fått fra slektninger. Du har mulig rett i det med klengenavn. Jeg får vente med Gina til jeg kommer meg på Riksarkivet. Takk for hjelpen så langt. Hvis noen skulle "ramle" over noen microkort fra Tomter-Skiptvedt kantene, er det bare å si ifra. Hilsen Inger C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Kinnerød ligger i Tomter anneks i Hobøl. Jeg har sjekket kirkebøkene fra Hobøl, og den eneste Emilie Mathea Hansdatter jeg finner der er født 14.7.1864, døpt 14.8.1864. Foreldre er husm. Hans Johannesen Blikslandsplassen og Anne Fredriksdatter som også ligger i Tomter. I perioden 1830 til 1849 er det født to Gina i Hobøl. Gina Bergite (1847) på gården Kragerud og Gina Christine Thomasdatter (1849) på gården Tolfshus i Tomter. Litt morsomt er det også at Tolfshus er nabogård til 2 gårder som heter Øien.Jeg sjekket også Familysearch, og der står det at Hans Peter Olson og Olia Amundsdatter giftet seg i Skiptvedt 16. november 1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.