Gå til innhold
Arkivverket

[#6841] Diakonisseanstalten (Oslo)


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Lurer på om noen vet hvor man finner kirkeboken som ble ført over konfirmerte på Diakonisseanstalten (Lovisenberg)?Har fått sjekket ut på Riksarkivet og de var klar over at en slik bok ble ført frem til 1911, men de har den desverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen May! Har du spurt på Byarkivet? Eller kanskje rett og slett ringe til Lovisenberg? Det kan jo hende de vet noe? Den bør jo finnes ett eller annet sted. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Jeg jobber selv på Lovisenberg, men der er det nok garantert ikke. Men jeg synes du skal ta å ringe Diakonissehuset (IKKE DIAKONHJEMMETS SYKEHUSET) for det er nok meget mulig dem hvet hvor den befinner seg. På Lovisenberg er det jo en kirkemenighet - som jeg mener har hørt har sitt utsprang dra diakonhjemmet - så du kan jo prøve der også, men ring først Diakonissehuset (husker ikke tlf.nr.), men de har adresse i Lovisenberggt. 15. Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Laila Normann Christiansen

May, hvordan har dette gått? Jeg fant denne katalogen på nettet: Statsarkivet, kirkebøker her er diakonisse-anstalten nevnt. men, det er ikke noe slutt-år her, kanskje den ikke er innlevert? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest May Bjerke

Hei igjen!Har hørt med Diakonissehuset og de har kirkebok ført fra 1911 og fremover i tid. Hun skulle da være konfirmert i 1910 og jeg er ikke helt sikker på om hun da vil stå i 1911, men det er vell fullt mulig at hun kan stå under 1911 eller 1912 også? Hva tror dere?:) - May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har ikke kommet så langt ennå, da jeg for det meste holdt på å prøve å finne en kirkebok ifra 1910, men det kan se ut som denne kun eksisterer ifra 1911 og fremover. Derfor lurte jeg på sannsynligheten av at den kan være i denne boken ifra 1911. - May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen! Jeg husker ikke om du har skrevet at du vet om hun ble konf. i 1910, men det var jo mange som var eldre når de konfirmerte seg og..... Kanskje kapellet lå under en annen kirke før 1910? hmmm. Det MÅ jo være noen på arkivene som vet dette? Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Har forhørt meg flere ganger på Statsarkivet, men de vet ikke noe annet enn at boken må være hos de som skrev eller oppbevarte den. Men jeg gir ikke opp, skal finne ut av dette:) Har fått noen spor jeg skal følge, så stor takk til alle - May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei igjen!Tenkte jeg bare ville fortelle hvor glad jeg ble når jeg fant hennes konfirmasjon:)Det har seg slik at kirkebok over Diakonisseanstaltens kapell ble ført fra 1911- og frem i tid. Denne boken er ikke å finne på statsarkivet/riksarkivet. Denne finnes kun på Diakonissehuset og Gamle Aker Menighet. Men jeg tittet i kirkeboken for Gamle Aker 1910 og fant henne.Så hvis noen andre har noen som er konfirmert i Diakonisseanstalten, så vet dere hvor dere skal lete :) beste hilsner, May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.