Gå til innhold
Arkivverket

[#6844] Anna Olava Hansdtr. fra Brustad - Eidsvold


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vi leter etter mer informasjon om Anna Olava Hansdtr. som kan være født på Brustad i Eidsvold. I USA er hun registrert med Brustad/Brewster. Hun giftet seg i Wisconsin i 1873, og var da andre kona til Nicolai Berntsen fra Røisi Toftnæs, også i Eidsvold.Anna Olavas foreldre skal være Hans Hansen og Mary.Er det noen som kan hjelpe med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Hei Heidi.Vet du ca. når Anna er født?Har funnet en Hans Hansen og Mari født Rasmusdtr. på Fossum Lille Gård i Eidsvold . Vet ikke om det er rette folk, de står osgå oppført med barn. (ft 1801 for Eidsvold). Lykke til videre -Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Gitte,Takk for hjelpen, men jeg tviler vel litt på at dette er riktig familie, siden Anna Olava ble gift i Wisconsin i 1873! :-)Men jeg tar gjerne imot flere forslag!Nicolai Berntsen Toftnæs emigrerte forøvrig i 1869, hans første kone het Matea, og de hadde barna Bernhard og Indiana. Men det er altså den andre konen, Anna Olava, vi lurer på.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Det har aldri vært noen bruker på Brøstad (Brustad) ved navn Hans Hansen. Finner heller ingen Hans Hansen som har vært husmann under Brøstad. Ei Olava Hansdatter Korslund, 21 år emigrerte med Columbia 25.04.1870 rute Arena. Noen sikre opplysninger om Anna Olava Hansdatter født 28.10.1846 finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Trond Lunde!Takk for den klareringen! Men det gjør det jo straks litt vanskeligere! Jeg får prøve å finne henne utvandret først kanskje, kanskje det kan gi en pekepinn.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Heidi. Jeg har kontakt med en dame i USA som heter Carol som også arbeider med denne familien. Send meg en mail så kan du få kontakt med henne. msaarnes@online.no Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Trond Lunde

Vet ikke om du har kommet lenger med dette, men jeg har i allefall funnet ut hvor hun var fra. Du skriver at faren var Hans Hansen. Det stemmer ikke. Han het Hans Gudbrandsen og døde på Lyneshagan som innerst 17.07.1888. Dødsfallet anmeldt til sorenskriveren dagen etter. Han var enkemann og 78 år gl. Barn: Søn Gulbrand, i Næs Søn Even, i Amerika Søn Laurits, paa Lynæshagen Datter Olava, gift med Nikolai Toftnes, i Amerika Datter Martine, gift med Gudbrand Fredriksen Rønsenflaen. Alle myndige. Intet efterladt. Han ble gravlagt 24.07.1888 og i kirkeboka står det at han var født på Brøstadeie 1810. Kona Inger Embretsdotter var f. 1815/16 på Røysieie og døde 23.10.1885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og stor takk til Trond, selvfølgelig, som tok opp tråden igjen tre år etter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.