Gå til innhold
Arkivverket

[#6845] Tun (eller Thun) i Skaraborgs län: hvor i Sverige?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg ønsker å legge inn en etterlysning i Anbytarforum, men det ser vrient ut om man ikke vet hvilket landskap og dernest hvilket socken den man søker hørte hjemme i. Jeg søker en Sven Nilsson, gårdbruker, som fikk en sønn August i 1859 i Tun (eller Thun) i Skaraborgs län, som senere - 1890 - flyttet til Holla i Telemark. I hvilket landskap og hvilket socken finner jeg Tun i Skaraborgs län?Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen.

Hei.Henger meg på her og spør følgende:Jeg har letet etter Markafors og har fått hjelp til å finne dette. Markafors står for Marka eller Markaryd. Finner Ryd som kommune er dette det samme som Markaryd, eller er jeg helt på jordet??????mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk til May! Jeg fant med din hjelp at Tun ligger i Lidkøpings kommun, som ligger i Skaraborgs län. Men problemet er dessverre ikke ganske løst, for i Sverige opererer man etter hva jeg har forstått med to hovedinndelinger av landet, nemlig län og landskap, og de to er visst ikke sammenfallende (?), iallfall er navnene ulike. Siden Anbytarforum ber om at man går inn på riktig LANDSKAP (ikke län) og deretter på riktig SOCKEN (som kanskje, men kanskje ikke samsvarer med kommune?), så har jeg fortsatt behov for hjelp til å finne ut av i hvilket LANDSKAP Tun i Lidkøping kommun i Skaraborgs län ligger. Noen som vet sånt?Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Er det ikke bedre å spørre om dette på Anbytarforum? Der treffer man i alle fall mennesker som bor på de aktuelle stedene. Jeg fikk hjelp der i fjor våres, da søkte jeg etter "Skarebo" len, som viste seg å være Skaraborgs len. Jörgen Tollesson kunne opplyse at dette eksisterte 1634-1997, og at lenet nå var å gjenfinne i nordøstre del av Västre Götalands län. Ellers bør man benytte seg av socken-sök for å finne ut av hvor man skal plassere sin etterlysning.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Are,takk for bidrag. Jeg har muligens ikke forstått helt ut hvordan man benytter Anbytarforum. Mitt inntrykk har vært - inntil jeg leste ditt innlegg - at det forutsettes at man vet under hvilket landskap og socken man skal legge inn sitt spørsmål. At man kan søke seg frem til sockenet har jeg ikke fått med meg.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Markaryd kommun finns i Kronobergs län (Småland. Telefonnummer till Markaryds Kommun är förutom landsnummer till Sverige +46 (0)433 72000. Jag vet inte om de kan hjälpa till. mvh Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.