Gå til innhold
Arkivverket

[#6852] Riktige data??????


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Jeg har et STORT problem som jeg på en måte føler jeg nå må ta en avgjørelse på. Det gjelder mine forfedre (tippoldeforeldre) i Verdal. John Kristiansen Holm. For når jeg går igjennom folketellingen for 1900 så finner jeg mine forfedre - kun i Verdal. Men opplysningene i Verdalsboka stemmer ikke overens, med de opplysninger jeg har fra Digitalarkivet og kirkeboka fra Frosta. Jeg blir nesten rådvill på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Men jeg bør vel helst stole på at folketellingen fra 1900 som er i samsvar med de opplysninger jeg har fra kirkebøkene er de jeg må forholde meg til. For uansett så stemmer ikke Verdalsboka med dette og jeg har mest lyst til å se bort ifra hva som står der. Er det riktig valg av meg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo ikke hva slags opplysninger denne uoverensstemmelsen dreier seg om, så det er litt vanskelig å komme med noe helt konkrete råd. Generelt kan vi vel si at kirkebøkene er troverdige kilder for de fleste typer data, men det er også unntak fra dette. Folketellingene er troverdige når gjelder folks bosted, men ikke på langt nær så nøyaktige når det gjelder alder/fødselsår. Også når det gjelder fødested på innflyttere, må man bruke litt salt. Bygdebøkene har høyst ulik standard når det gjelder troverdighet. Jeg kjenner ikke bygdeboka for Verdal spesielt.Hvis du forteller om denne uoverensstemmelsen gjelder fødselsår, slektskapsforhold, fødested eller andre ting, eller evt. konkretiserer dette med de opplysningene dette gjelder, så er det lettere å kommentere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Knuts kommentarer er fornuftige. Siden dette er såpass "nytt" stoff kan du i tillegg finne folk som forsker i samme eller tilgrensende slekter og har muntlige kilder. Lokale historielag kan f.eks. sitte med informasjon. Prøv å legge det ut her og se hva som skjer.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.