Gå til innhold
Arkivverket

[#6863] Ingeborg Aslaksdtr. g.m. Børild Svendson Ollestad,


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Ingeborg Aslaksdtr. var første konen til Børild.(Gift ca. 1707). De fikk sønnen Svend f. 1708. Skifte etter Ingeborg 22.07.1711. Er det noen som kan hjelpe med opplysninger om Ingeborgs foreldre/aner ?Takknemlig for hjelp. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt.Det finnes i følge Riksarkivet sitt register ikke mikrofilmet kirkebøker som kan hjelpe deg på den tiden.Når jeg ser på manntallet(det er jo manntall i ordets rette betydning ,ingen kvinner) i 1701 for Stavanger Amt finner en på garden Ollestad (Olderstad) han som Ingeborg trolig blir gift med Børild Svendson . På en av nabogardene (det ser slik ut av manntallet) Biuland (Bjoland ?) finnes det en Atlach Olufsen 60 år. Det var jo ikke spesielt vanlig at en gikk særlig langt etter koneemne på denne tiden .Et tips kan være om det finnes et skifte etter Atlach Olufson Biuland som kan hjelpe deg.I et slikt skifte vil jo Ingeborg eller sønnen Svend være nevnt . mvh. Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Takk til deg, Geir K. Eide, for tipset. Jeg har slått opp på Atlak Olsson Bjualand, men fant ikke noen sammenheng der. På Ollestad står det om Børild: "var gift først med Ingeborg Aslaksdtr., som det er skifte etter 22.07.1711. I 1715 7/6 ble han gift annen gang med Tjøn Torsdtr. Hauo 3c." Det er nevnt 1 barn i 1. ekteskap: Svend. Jeg har søkt på Family Search, og der finner jeg at Børild og Ingeborg ble gift i 1707, og at Svend ble født i 1708. (Forøvrig er det et rot på Family Search når jeg søker på barna til Børild og Ingeborg, for der vises også barn fra 2. ekteskap m. Tjøn, som om de skulle være Ingeborgs.) Jeg har ikke vært i stand til å finne mer om Ingeborg Aslaksdtr., men håper fremdeles at noen kjenner til mer om henne. Takknemlig for flere tips og råd. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Jeg har mottatt info om at en avskrift av skiftet heller ikke sier noe om Ingeborgs bakgrunn/ foreldre. Da spørs det om det nytter å lete mer. Skulle noen likevel ha opplysninger, tas de i mot med takk. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei til Sig. ! Du har hjulpet meg med slekten i Rogaland før, og nå takker jeg for dette tipset. Kanskje var ikke tiden inne til å gi opp Ingeborg likevel (?) Beste hilsen Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.