Gå til innhold
Arkivverket

[#6864] Halvor Abrahamsen Liesbråtan, Hurdal, født omkring


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!Ved god hjelp har jeg funnet frem til en fjern slektning, Halvor Abrahamsen Lisbråtan, sønn av Abraham Jørgensen og Kirsti Halvorsdatter på gården "Tomta" under Øyangen i Hurdal. I Hurdal bygdebok står han omtalt som "stamfar til slekta på Søndre Rognli, se Lisbråtan", men der finner jeg kun omtale av David Halvorsen, som trolig er bror av "min" slektning, Ole Halvorsen.Er det noen som har flere opplysninger om Halvor Abrahamsen, (hvilke [andre] barn hadde han og hans kone, Anne Katrine Olsdatter, når døde de, etc), og/eller om hvem hans foreldre foreldre stammer fra, så ville jeg bli svært takknemmelig.Vennlig hilsenNils Axel Braathen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Hurdal Historielag har god oversikt over folk i bygda gjennom tidene. De har også overført kitkebøker til søkbare databaser, men du må ha et spesielt program på maskinen. Har ikke kommet så langt at jeg har gått Hurdals-slekta mi i "sømmene" enda, så jeg har ikke prøvd dette sjøl - kanskje noen andre der ute vet mer? Du finner ihvertfall Hurdal Historielag under www.historielag.no/romerike/index.htm . Jeg har også hørt at slektshistorien i bygdebøkene for Hurdal kan tas med en klype salt...Mvh Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk for opplysningene, Vera!Hvis noen kunne forklare mer om hvordan man kan få tilgang til kirkebökene, så ville jeg blir takknemlig. (Jeg har tatt en titt på historielagets web-side, men fant ikke ut hvordan jeg kunne få slik tilgang.)Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Du kan ta en telefon til Tor Trapnes i Hurdal Historielag, og spørre ham. Tror dette materialet kan leses på datamaskiner i bibliotekene i Hurdal og Nannestad - men det er vel litt langt unna deg... Lykke til - mvh Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Abraham Jørgensen var 47 år i 1801 og husmann under Øyangen. Kona Kirsti Halvorsdatter var 43 år. Barn: Halvor 17, Jørgen 11, Peder 7 og Haagen 3. Ingen av barna er døpt i Hurdal, så Abraham og kona må være utenbygds fra. Kirsti Halvorsd. Lisbraatten døde 16.12.1819 og begravet 23.12.1819, 65 år. Abraham finnes ikke i begravelseslistene for Hurdal. Han må ha flyttet ut av bygda igjen. Halvor Abrahamsen Liesbraaten døde 03.03.1854 og begravet 13.03.1854, 74 år. Han ble gift i Hurdal kirke 27.12.1810 med Anne Olsd. Bakken Øvre (?). Barn: 1. Anne Catrine 08.08.1811, døpt 11.08.1811, 2. Johanne 24.10.1814, døpt 06.11.1814, 3. Ole 16.04.1817, døpt 27.04.1817, 4. David 24.06.1819, døpt 11.07.1819, 5. Marthe 24.06.1822, døpt 14.07.1822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen -- jeg vender tilbake til et gammelt tema.Jeg har prøvd å finne igjen begravelsen til Halvor Abrahamsen i 1854 i de skannede kirkebøkene for både Hurdal og Feiring, men finner ham ikke. Finnes det andre kirkebøker som kan være relevante når han skal ha blitt begravet på Hurdal kirkegård -- eller er det bare jeg som ikke kan lese?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Torill Bech

Dette er en sak jeg gjerne vil blåse liv i, barna til Abraham Jørgensen og Kjersti ( Kirsti) Halvorsdatter blir født og døpt i Gran/Oppland, bortsett fra Halvor som jeg ikke har funnet. Har heller ikke funnet vielsen deres. Men Abrahams foreldre mener jeg er Jørgen Abrahamsen f ca 1728 og Johanne Andersdatter f ca 1732 i Gran. De gifter seg 7/5 1754 i Gran. I tillegg til Abraham har de Marte f 1758, Morten f 1759 - død 1764, Ingerid f 1760, Kari f 1761, Bertha f 1762 og Morten f 1766. Morten er fadder ved dåpen til Abraham og Kjersti's barn. Finnes det noen som kan bidra med opplysninger om vielsen deres og sønnen Halvor's dåp? Mvh. Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.